معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: داده های سلامت پیرامون سبک زندگی باید بررسی شود، چراکه ۹۰ درصد فاکتورهای خطر بیماریها در سبک زندگی مردم لحاظ شده است.

مشهد

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر یونس پناهی در اختتامیه چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مجتمع شهدای سلامت مشهد مقدس برگزار شد، افزود: وظیفه حوزه پژوهش بررسی تهدیدات حوزه سلامت با کمترین مداخله و بیشترین اثربخشی است.

وی بیان کرد: داده های سلامت را باید از خانواده و جامعه به دست آورد، این در حالی است که اکنون داده‌ها از بیمارستان ها و مراکز درمانی و بعد از ابتلا مردم به بیماری به دست می‌آید.

دکتر پناهی ادامه داد: عدم تحرک و عادات غذایی نادرست باید در نظام ارجاع و پزشک خانواده مورد بررسی قرار گیرد و بسترهایی طراحی شود که طرح پزشک خانواده داده‌های مورد نیاز ۹۰۰ مرکز تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی را برای دیده بانی سلامت و حل چالش های پیشروی سلامت را فراهم کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: پرونده الکترونیک سلامت ساده‌ترین راه برای به دست‌آوردن اطلاعات دقیق در حوزه سلامت است، شخصی سازی تقسیم‌بندی داده‌ها در طرح پزشک خانواده به خوبی دیده شده است.

وی با بیان اینکه سیستم ارجاع می تواند قدم خوبی برای ایجاد دانشگاه نسل چهارم باشد، گفت: به دستور وزیر بهداشت، دانشگاه ها باید ماموریت گرا باشند و متناسب با زیر ساخت ها ۱۸ ماموریت برای دانشگاه ها دیده شده است.

دکتر پناهی اظهار داشت: اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده باید بار بیماری ها را کاهش دهد که این موضوع با اجرای مدل پژوهشی میسر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت نیز در این اجلاس گفت: طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع، در ابعاد ملی و سراسری مهم است و صرفا محدود به وزارت بهداشت نیست و نیاز به حمایت های گسترده خارج از مجموعه وزارت بهداشت در ابعاد مختلف دارد.

دکتر بهروز رحیمی افزود: همه ما به دنبال تقویت و کارآمدسازی شبکه های بهداشتی و درمانی برای افزایش تاب آوری هستیم و پزشکی خانواده نیز فرصت مناسبی را برای تحقق این امر فراهم می کند که مورد تاکید مقام معظم رهبری، مسوولان کشور، وزیر بهداشت و برنامه های توسعه پنج ساله است.

وی گفت: احداث و تکمیل سه هزار و ۹۰۶ مرکز بهداشتی در قالب طرح پزشک خانواده در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. همچنین مشوق های مالی برای مردم در اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع در سطوح یک، دو و سه پزشکی و خدمات دارویی و پاراکلینیکی در نظر گرفته شده است.

 چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع طرح پزشک خانواده و سیستم نظام ارجاع از روز چهارشنبه در مشهد آغاز و به مدت سه روز به میزبانی این دانشگاه در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد.

کد خبر 744237
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha