همشهری آنلاین: بحران مالی و اقتصادی جهان نشان داد که تاریخ مصرف نهادهای مالی بین‌المللی مثل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، گوردون براون - نخست وزیر انگلیس که در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در شهر داووس با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، با بیان این مطلب گفت: رهبران جهان باید برای ایجاد اصلاحات ساختاری در نهادهای مالی بین‌المللی پیش قدم شوند. بحران مالی و اقتصادی جهان بیش از پیش ناکارآمدی نهادهای مالی جهان را نشان داد.

وی افزود‌: تا زمانی که رهبران جهان برای مقابله با بحران مالی جهانی، متحد نشوند و سیاست‌های هماهنگی را اتخاذ نکنند، نمی‌توانند به این بحران پایان بخشند.

وی ضمن اشاره به قرارداد برتون وودز که پس از جنگ جهانی دوم منجر به تشکیل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شد، افزود: جهان در شرایط کنونی به قرارداد جدید برتون وودز نیاز دارد. ما در حالی می‌خواهیم جامعه جهانی تشکیل دهیم که سازمان‌ها و نهادهای مالی بین‌المللی توانایی مدیریت و کنترل بحران‌های اقتصادی را ندارند. این نهادها برای نیازهای ۶۰ سال پیش تشکیل شده‌اند و تاریخ مصرفشان گذشته است.

وی در ادامه گفت: مهمترین مساله برای مقابله با بحران مالی و اقتصادی جهان، بازگرداندن اعتماد از دست رفته به بازارهای مالی است. بحران مالی اخیر خسارت سنگینی را بر سیستم بانکی انگلیس وارد کرده است.

راون گفت: کشورهای فقیر و در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته از تبعات منفی این بحران متضرر خواهند شد. کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه این کشورها را با بحران‌های جدی روبرو خواهد کرد.

کد خبر 74373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز