همشهری آنلاین: دولت استرالیا اعلام کرد یک طرح گسترده نجات ۴۲ میلیارد دلاری(معادل ۲۶ میلیارد دلار آمریکا) را برای حمایت از اقتصاد این کشور به اجرا می‌گذارد.

واین سوان Wayne Swan - وزیر اقتصاد و دارایی استرالیا - طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: هیچ کشوری از رکود جهانی در امان نخواهد بود رکودی که منجر به کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و کسری بودجه در سراسر جهان می‌شود.[آشنایی با بحران مالی جهانی (2008 - 2007)]

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته وی، رکود جهانی بر اقتصاد استرالیا نیز تاثیر گذاشته و موجب کندی رشد اقتصادی و کمبود کار شده است.

بر اساس این طرح، ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار استرالیا برای کمک به بخش آموزش، مسکن و زیرساخت‌های جاده‌ای و ۱۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار استرالیا هم برای کمک به خانوارهای با درآمد کم و متوسط اختصاص می‌یابد.

دولت استرالیا در ماه دسامبر هم طرحی ۱۰ میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری را برای احیای اقتصاد خود اجرا کرده بود.

این در حالی‌است که پیش‌بینی می‌شود، کسری بودجه امسال استرالیا به ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. کسری بودجه استرالیا در سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۸  و ۲۰۰۹ به ترتیب از یک درصد و ۰.۷۵ درصد بیشتر نباشد، در حالی که دولت مدت ۳ ماه است که از رشد دو درصدی و ۲.۲۵ درصدی سخن می‌گوید.

همچنین پیش‌بینی می‌شود، نرخ بیکاری در استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ۷ درصد افزایش یابد.

کوین راد نخست وزیر استرالیا هشدار داد: بحران اقتصادی جهان و کندی رشد اقتصادی چین به کسری بودجه استرالیا در ۴ سال آینده، منجر می‌شود.

مشکل استرالیا کاهش تقاضای چین در زمینه مواد اولیه‌ای همچون آهن و زغال سنگ است که طی ۱۰ سال گذشته از رونق خوبی برخوردار بود.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته هشدار داد اگر استرالیا تدابیری اتخاذ نکند، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۹ به ۰.۲ درصد می‌رسد.

کد خبر 74543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز