در گذر از خیابان شلوغ و پرهیاهوی سعدی، کمی پایین‌تر از چهارراه مخبرالدوله، ساختمانی وجود دارد که کسی را که ذره‌ای هم ذوق هنری نداشته باشد محو شکوه و زیبایی‌اش می‌کند.

عععععععععععع

همشهری آنلاین- نصیبه سجادی: گنبد فیروزه‌ای و سنگ‌های تراورتن و آجری و معماری اروپایی و اسلامی این بنا به هر رهگذری یادآور می‌شود که این ساختمان نمونه مشابه در تهران ندارد و قطعا با یک شاهکار هنری روبه‌روست.
چرخ خیاطی سینگر، همانی که افتخار مادربزرگ‌ها بود تا یکی مثل آن را در خانه داشته باشند، سال‌های سال در همین ساختمان "عمارت سینگر"، اثر دست «نیکلای مارکف»، معمار مدرن روس، ساخته و به بازار ایران عرضه می‌شد.

معماری ماندگار مارکفی

نیکلای مارکف در تفلیس متولد شد. به‌عنوان افسر قزاق روس به ایران آمد، اما به‌عنوان معمار برجسته در هنر معماری پایتخت ماندگار شد. او که فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای سن پترزبورگ بود با ادبیات فارسی با هنر ایران آشنا شد و توانست با خلق ٢٠ شاهکار معماری برای پایتخت‌نشینان یکی از پیشگامان معماری مدرن (معماری مارکفی) شناخته شود؛ مدرسه ماندگار البرز، دارالفنون و ...
ساختمان سینگر را مارکف در دهه ٢٠ در دوره پهلوی اول به سفارش شرکت سازنده سینگر در ایران ساخت، با نمایی الهام‌گرفته از معماری کلاسیک قرن شانزدهم اروپا و معماری اسلامی. این ساختمان ١٠٠‌ساله که بعد از انقلاب تخلیه و مبدل به انباری شده چند سالی است به‌عنوان یک اثر ملی شناخته شده است.

شاهکار ماندگار مارکف به رغم بی‌توجهی‌ها، همچون جواهری در جنوبی‌ترین منطقه تهران می‌درخشد.

کد خبر 743307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha