خیابان سی تیر از خیابان‌های مهم تهران و انتخاب اول علاقه‌مندان به شناخت تهران است تا با یک گشت کوتاه در این گذر دوست‌داشتنی به برگ‌هایی مهم از تاریخ پایتخت و به تبع آن ایران دست یابند.

مدرسه

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: وجود چندین کنیسه، مسجد، کلیسا، آتشکده و بناهای بسیار مهم دیگر به لحاظ معماری و شکوه همه هم در فاصله‌ای کوتاه از هم از این خیابان نامی آشنا برای ایران‌شناسان ساخته است. این خیابان باز هم شگفت‌انگیز است، به‌واسطه وجود دبیرستانی معروف به نام فیروزبهرام با معماری درخشان و چهره‌هایی ماندگار که در همین دبیرستان رشد یافتند. مدرسه صدساله فیروزبهرام یکی از صد اثر برتر در حوزه معماری ایران معرفی شده و هنوز هم فعال است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

خالق ترانه ماندگار «جان مریم» اینجا درس خواند | مدرسه‌ای صدساله، جزء صد اثر برتر معماری ایران

چهره‌های ماندگار مدرسه ماندگار

مدرسه فیروز بهرام حاصل رویدادهای سال‌های ١٣٠٤ تا ١٣١٢ ایران است، سخت‌ترین و بحرانی‌ترین دوره تاریخ معاصر ایران برای گذار از سنت به دوران مدرن که در این سال‌ها به‌سرعت انجام شد تا هر چه را که نمادی از گذشته داشت یک جا پشت سر بگذارد. بانی فیروزبهرام «بهرام‌جی بی‌کاجی» بود که نام آن را به نام فرزند درگذشته‌اش فیروزبهرام خواند. معمار آن هم جعفرخان معمارباشی، معمار مظفرالدین شاه قاجار، که کارنامه‌اش پر است از آثار ماندگار. سردر باغ‌ملی، کاخ سبز سعدآباد، سردر سنگی کاخ مرمر و ایوان شرقی مدرسه سپهسالار، سردر ورودی مسجد قنبرعلی‌خان و کلاه‌فرنگی پادگان عشرت‌آباد از ساخته‌های اوست.

پایان این نوشته کوتاه هم به نام بردن از چهره‌های مطرحی تعلق دارد که در این مدرسه تحصیل کردند: سید حسین نصر (رئیس دانشگاه شریف) پرویز شهریاری (ریاضیدان و چهره‌ ماندگار) عزت‌الله نگهبان (پدر باستان‌شناسی مدرن ایران) محمد نوری (خواننده)، احمد شاملو (شاعر) و ... . شما هم می‌توانید همین‌طور که به این عکس قدیمی از حیاط مدرسه فیروزبهرام نگاه می‌کنید، فهرست نام‌های این بزرگان را کامل کنید.

خالق ترانه ماندگار «جان مریم» اینجا درس خواند | مدرسه‌ای صدساله، جزء صد اثر برتر معماری ایران

کد خبر 741333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha