مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

 در یکی از روزهای سرد پاییز، درست ۱۵ آذر سال ۱۳۸۴ بود که ناگهان خبر پیچید: هواپیمای حامل اصحاب رسانه سقوط کرد. در میان مسافران هواپیما درجه‌داران و کارکنان ارتش و چند نفر از اصحاب خبر حاضر بودند که «علیرضا افشار» خبرنگار هم‌محله‌ای ما هم یکی از آنان بود.

خبرنگاری که «خبـر»  شد

همشهری آنلاین - رضا افراسیابی: آن روز گزارش این خبرنگار ناتمام ماند تا این بار خودش خبرساز شود. هفته گذشته مراسم نهمین سالروز شهادت وی با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری بر سر مزارش برگزار شد. به همین مناسبت نیز به سراغ «عباس افشار» پدر این شهید اهل قلم رفتیم. پدری که پس از شهادت پسرش برای‌ ترویج فرهنگ شهادت در جامعه کمر همت بست و لحظه‌ای از پا نایستاد. از جمله خدمات ارزنده پدر این شهید نیز می‌توان به راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در مزار شهدای اصحاب رسانه در بهشت زهرا(س) اشاره کرد.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 علیرضا افتخار شمیران بود

از آن روزها که علیرضا تصمیم گرفت خبرنگار شود، برایمان بگویید.

علیرضا از دوران کودکی بسیار کنجکاو و بلند پرواز بود. او به کارهای سخت و هیجان‌انگیز هم علاقه فراوانی داشت. علاوه بر آن در جوانی اهل آداب و معاشرت بود و به سادگی می‌توانست با افراد ارتباط کلامی و تعامل برقرار کند. پس از پایان خدمت سربازی تصمیم گرفت که خبرنگار شود و من و مادرش از این موضوع خوشحال بودیم. چرا که به تصمیم‌های علیرضا اطمینان داشتیم و می‌دانستیم هیچ‌وقت کار نسنجیده‌ای انجام نمی‌دهد. پس از ورود به حرفه خبرنگاری هم وقتی پیشرفت‌های علیرضا را دیدیم به او افتخار کردیم.

 شما یا مادرش با اینکه فرزندتان خبرنگار حوزه نظامی باشد و به کارهای پر خطر بپردازد، مخالفتی نداشتید؟

خیر. چرا که علیرضا با علاقه و اراده شخصی این حوزه را انتخاب کرده بود. او بسیار شجاع هم بود و یاد ندارم از چیزی ترسیده باشد. به همین دلیل خبرنگاری در حوزه نظامی را خیلی دوست داشت. البته ناگفته نماند که این حوزه شرایط خاصی دارد که هر کسی اجازه فعالیت در آن را کسب نمی‌کند. علیرضا هم با تلاش فراوان، توانایی‌هایش را به مدیران نشان داد و به خبرنگار شاخص صدا و سیما تبدیل شد.

 علیرضا افتخار شمیران بود

از روز حادثه که خبر شهادت علیرضا را شنیدید برایمان بگویید.

صبح آن روز به تعمیرگاه رفتم تا اتومبیلم را تحویل بگیرم. تعمیرکار خبر سقوط هواپیما را به من داد که هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده بود. چند ساعت بعد وقتی به محل کار دخترم رفتم، این خبر را از او هم شنیدم. وقتی شنیدم که هواپیمای حامل علیرضا و همکارانش سقوط کرده، حسابی نگران شدم. سریع به همراه خانواده به محل حادثه رفتیم و با دیدن دودی که به آسمان می‌رفت متوجه وخامت اوضاع شدیم. علیرضا ارادت خاصی به امام حسین(ع) داشت و همیشه شب تاسوعا نذری می‌داد. وقتی جنازه‌اش را تحویل گرفتیم دست راستش که با آن غذای نذری امام حسین(ع) را می‌کشید هنوز سالم مانده بود.

شما سال‌هاست که در شمیران زندگی می‌کنید. از زندگی علیرضا در این تکه قدیمی از پایتخت برایمان بگویید؟

قسمت اصلی زندگی علیرضا به حضور در صدا و سیما برای کار خلاصه می‌شد. اما مثل بسیاری از جوانان، اوقات بیکاری را با دوستانش می‌گذارند و بیشتر هم به ظهیرالدوله در خیابان دربند می‌رفتند. علاوه بر آن به کوهنوردی، اسکی و سوارکاری هم علاقه داشت. با بسیاری از اهالی محله به قول معروف سلام و احوالپرسی داشت.

شما از علیرضا از کودکی تا زمانی که به مقام رفیع شهادت رسید خاطرات فراوانی دارید. یکی از آنها را برای ما بگویید.

خاطره‌ای پیش از شهادتش در ذهنم بسیار پر رنگ است. شب آخر وقتی می‌خواست به فرودگاه برود جور دیگری نگاهمان می‌کرد. من، مادر و خواهرش از این موضوع نگران شدیم. علیرضا می‌گفت که حس می‌کند دیگر ما را نمی‌بیند. هنگام خدا حافظی بیش از همیشه من را در آغوش فشرد. آن نگاه آخر برای همه ما تبدیل به خاطره شد. خاطره‌ای از آخرین دیدار با علیرضا.

پس از شهادت علیرضا، فعالیت‌های فرهنگی فراوانی داشتید. کمی هم در این‌باره توضیح بدهید.

راه‌اندازی مرکز فرهنگی، بهداشتی و درمانی در شهرستان نور، ایستگاه صلواتی در مقبره‌الشهدای اصحاب رسانه در بهشت زهرا(س)، مؤسسه فرهنگی و هنری در تجریش که دارالقرآن را هم شامل می‌شود و... همه و همه را برای‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام داده‌ام. امروزه در شمیران مراکزی نظیر پایانه اتوبوسرانی در پارک وی با نام شهید علیرضا افشار فعالیت می‌کنند و همه این کارها را برای زنده نگهداشتن یاد و مقام شهدا انجام داده‌ام. در این راه بی‌مهری هم زیاد دیده‌ام اما متوقف نشدم. به فرمایش مقام معظم رهبری امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. بزرگداشت یاد و مقام شهدا وظیفه یک گروه خاص نیست بلکه همه ما باید در این مسیر تلاش کنیم.  

 علیرضا افتخار شمیران بود

بهروز رضایی، قائم‌مقام شهردار وقت منطقه یک (در سال ۱۳۹۳): شجاع بود

شهید علیرضا افشار یکی از افتخارات شمیران است. این خبرنگار شهید با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی برای خود در دل عام و خاص مردم جا باز کرد. به همین دلیل بود که مردم پس از شنیدن خبر درگذشت او افسوس خوردند و داغدار شدند. گرامیداشت یاد و خاطره شهدا وظیفه‌ای انسانی و اخلاقی است که در شهرداری منطقه به آن توجه ویژه‌ای داریم. علاوه بر اینکه خانواده شهید افشار با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده هم یاد فرزندشان را زنده نگه داشته‌اند و هم جامعه را با فرهنگ شهادت آشنا می‌کنند.

صد البته که تلاش‌های بی‌وقفه پدر این شهید بزرگوار هم در فعالیت این مراکز مؤثر بوده است. برای اینکه در زندگی خدا پسند باشیم، بهترین راه پیروی از راه و رسم شهدایی نظیر علیرضا افشار است. شهید علیرضا افشار خبرنگاری شجاع، انسانی شریف و در نهایت الگویی خوب برای نسل جوان بود. به‌ویژه اینکه زندگی و وقت خود را برای اطلاع‌رسانی سریع اخبار به مخاطبان وقف کرد.

 علیرضا افتخار شمیران بود

حبیب‌الله ‌سیاری،  فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (در سال ۱۳۹۳): نمونه بود

حضور در مزار شهدا افزایش روحیه و انگیزه را موجب می‌شود و تلاش برای ادامه راه را دو چندان می‌کند. متأسفانه برخی از جوان‌ترها تصور می‌کنند که شهدا فقط مربوط به دوران دفاع مقدس هستند. در صورتی که در باغ شهادت همیشه باز است و شهدای اصحاب رسانه گواه خوبی بر این مدعا هستند. در میان شهدای اصحاب رسانه که یاد و خاطره همه آنها را گرامی می‌داریم، جوان نمونه‌ای به نام علیرضا افشار هم حضور داشت.

به واسطه شناختی که از علیرضا افشار دارم با اطمینان کامل به او شهید نمونه می‌گویم. چرا که از نظر خبرنگاری پیگیری‌های لازم را همراه با رعایت ادب و احترام انجام می‌داد. همین ویژگی‌های اخلاقی باعث شده است که بعد از ۹ سال مردم و مسئولان به یاد او باشند. علیرضا افشار به حوزه دفاع مقدس و نظامی علاقه‌مند بود و در همه رزمایش‌ها او را می‌دیدیم که با علاقه و تلاش و در واقع عاشقانه و با خلوص نیت مشغول تهیه گزارش است. نخستین گزارش دریایی علیرضا افشار با لباس غواصی در آب‌های نیلگون خلیج فارس بود. با اینکه شناگر ماهری نبود، اما علاقه فراوان به کار خبرنگاری باعث شد که دل به دریا بزند.

 علیرضا افتخار شمیران بود

مرتضی طلایی،  عضو شورای شهر (در سال ۱۳۹۳): حرفه‌ای بود

آسایش و آرامش و پیشرفت‌هایی که امروز داریم مدیون فداکاری‌های شهداست. بنده حقیر همیشه مورد لطف و عنایت شهدا و خانواده معظم آنها بوده‌ام و به این دلیل به خود می‌بالم. یکی از مسائلی که به آن افتخار می‌کنم این است که در دوران دفاع مقدس خادم رزمنده‌ها بودم. امیدوارم که خداوند بزرگ این خدمتگزاری را از من قبول کند. چرا که بهترین توشه برای سفر آخرت است. همان‌طور که می‌دانید هنوز هم جهاد و دفاع از ارزش‌های انقلاب ادامه دارد و در باغ شهادت باز است. شهید علیرضا افشار هم از نظر کاری بسیار حرفه‌ای و از نظر اخلاقی بسیار محجوب بودند.

به دلیل همین ویژگی‌های اخلاقی او را مثل فرزندم دوست داشتم و از دیدنش خوشحال می‌شدم. به‌طور مستمر به مزار او می‌روم و از این کار انرژی دو چندان می‌گیرم. البته ناگفته نماند که یادکردن از شهدا و زنده نگهداشتن خاطره آنان وظیفه همه ماست و همه ما باید ادامه‌دهنده راه آنها باشیم. درباره علیرضا افشار همواره در خاطرم هست که مصاحبه‌های چالشی را با ادب و احترام خاصی انجام می‌داد.  

 علیرضا افتخار شمیران بود


عزت‌الله‌ خانمحمدی، فرماندار وقت شمیرانات (در سال ۱۳۹۳): صادق بود

گرفتاری‌های زندگی‌گاه افراد را از یاد شهدا غافل می‌سازد. اما پیروی از راه شهدا و تکریم خانواده معظم آنان ضرورتی است که بیش از اینها باید به آن توجه داشته باشیم. زیارت اهل قبور به‌ویژه شهدا باید در اولویت زندگی همه ما قرار گیرد. چرا که از نظر معنوی و اخلاقی نقش مؤثری در روحیه فرد و جامعه دارد. برای‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باید همه در کنار هم تلاش کنیم. چرا که این فرهنگ جامعه را از بلاها و آفت‌های گوناگون مصون می‌دارد. شهدا کار حسینی کردند و حالا نوبت ماست که زینبی رفتار کنیم. شهدای اصحاب رسانه برای انعکاس اخبار رزمایش ارتش و قدرت نظامی کشور به این مقام رفیع رسیدند.

علیرضا افشار هم در سانحه هواپیمای سی ۱۳۰ در کنار جمع دیگری از همکارانش خبرساز شد و به آسمان پر کشید. با توجه به مسئولیتی که در شمیران دارم، از اهالی توصیف ویژگی‌های مثبت اخلاقی این شهید عزیز را بسیار شنیده‌ام. به‌خصوص اینکه همه از صداقت گفتار و رفتار او می‌گویند. خانواده این شهید برای‌ ترویج فرهنگ شهادت فعالیت می‌کند که این نوع اقدامات بسیار ارزشمند است. سبک زندگی خانواده افشار الگوی خوبی برای جامعه امروزی است.  

 علیرضا افتخار شمیران بود

از ولادت تا شهادت

چهارم آذر سال ۱۳۵۳ به دنیا آمد. تولدش با تولد حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) همزمان شد. پدر و مادر هم به یمن این روز مبارک اسمش را علیرضا گذاشتند. مقطع ابتدایی را در دبیرستان الوند و شهید معصومی منطقه یک و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شهید مطهری و رسالت تمام کرد و موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. پس از شرکت در کنکور سراسری در رشته کاردانی دامپزشکی ادامه تحصیل داد. به دلیل برخورداری از روابط‌عمومی قوی و نیز اشتیاق به انجام کارهای سخت و هیجانی بعد از خدمت سربازی در باشگاه خبرنگاران جوان مشغول کار شد. این شهید بزرگوار مدرک کاردانی دامپزشکی، لیسانس مدیریت بازرگانی و دانشجوی سال اول کارشناس ارشد علوم سیاسی بود و به‌عنوان خبرنگار ویژه شبکه خبر، نهاد ریاست جمهوری، ستاد ارتحال امام(ره)، رزمایش و مانورهای ارتش و همچنین گزارشگر شهدای کلکچال و شهدای مسجد بلال فعالیت می‌کرد. هنگام شهادت نیز عازم رزمایشی در خلیج فارس بود تا شرح اقتدار نیروهای مسلح کشور را به گوش جهانیان برساند.

----------------------------------------------------

منتشر شده در همشهری محله منطقه یک به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۱۵

کد خبر 740709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha