سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: دومین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات این وزارتخانه از بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های خود اظهار ناراحتی کرد.

وزیر آموزش و پرورش در نشستی با فراکسیون فرهنگیان مجلس که مهر خبر آن را منتشر کرد اظهار داشت: من برای کسری بودجه آموزش و پرورش چند بار بغض کرده‌ام، ذلیل شده‌ام و استیصال من را به این روز انداخت.

علی‌احمدی که در اوایل حضورش در آموزش و پرورش، پرشورتر و داغ‌تر از 9‌وزیر پیشین خود از ایجاد تحول و به‌ کار‌گیری روش‌های نو سخن می‌راند، در زمان سرپرستی وزارت آموزش و پرورش با صراحت اعلام کرد که 2 سال خدمت من در آموزش و پرورش قطعا متفاوت با سال‌های خدمت سایرین در این وزارتخانه خواهد بود. دهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، اکنون به این نتیجه رسیده که مشکلات و کمبودهای آموزش و پرورش با دستگاه‌های دیگر متفاوت است.

بی‌توجهی به آموزش و پرورش

بی توجهی به مسائل و مشکلات وزارت آموزش و پرورش بزرگ‌ترین چالش این وزارتخانه است. علی احمدی با انتقاد از تفاوت دیدگاه‌های مسئولان کشور درباره سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش افزود: این دیدگاه‌ها به نوبه‌خود تبعات متفاوتی هم خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم که در این زمینه دیدگاه‌های مشترکی داشته باشیم و چون هم‌اکنون این دیدگاه وجود ندارد نمی‌توانیم عزم ملی داشته باشیم و بسیاری از مصوبات را پیاده‌سازی‌ کنیم.

همچنین علی احمدی در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با اشاره تلویحی به وجود دیدگاه‌های مختلف در این‌باره بیان داشت: با جرأت می‌گویم رجال سیاسی گاهی اوقات حرف‌هایی که در انظار عمومی می‌زنند با عملشان در جلسات اجرایی فرق می‌کند.

وی درباره کسری بودجه نیز در این نشست اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند آموزش و پرورش به همین روش اداره شود، در حالی که من می‌خواهم دیدگاه‌های قانونی و آنچه را که بر مصلحت نظام است پیاده کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی که می‌خواهم در دولت سخن بگویم همه سر تکان می‌دهند و می‌گویند ما کار داریم و تو باز می‌خواهی بحث کسری بودجه را مطرح کنی. علی احمدی درخصوص صراحت بیان خود درباره واقعیت‌های موجود در آموزش و پرورش گفت: یکی مثل من این حقایق را عنوان می‌کند و یکی دیگر با عنوان مصلحت سکوت می‌کند.

گرفتاری آموزش و پرورش در روزمرگی

با توجه به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش می‌توان گفت که این وزارتخانه مهم و تاثیر‌گذار گرفتار روزمرگی شده‌است. وزیر آموزش و پرورش نیز به طرق مختلف به این نکته اذعان دارد. وی در جمع معاونان آموزش و نوآوری اظهار کرد: ما در زندان بخشنامه‌ها گیر کرده‌ایم و در این چار‌چوب‌ها حبس هستیم.  علی احمدی پیش‌تر نیز گفته بود که آمار دقیق و قابل اتکایی در این وزارتخانه وجود ندارد.

اظهارات وزیر آموزش و پرورش در این نشست جالب توجه است: اعتماد‌سازی‌ به آمار و ارقام دقیق نیاز دارد که بضاعت سامانه آموزش و پرورش در حوزه آمار و اطلاعات محدود است و آماری که وجود دارد با مشکلات اساسی روبه‌روست.

آیا وزارتخانه‌ای این چنینی می‌تواند مدعی ایجاد تحول بنیادین باشد.  البته نمایندگان مخالف علی احمدی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس برای تکیه بر کرسی وزارت معتقد بودند که وی نمی‌تواند منشا تحول اساسی در آموزش و پرورش باشد.

تعطیلی مدارس غیردولتی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خواهان همکاری مجلس برای رشد مدارس غیردولتی شد. بسیاری از این مدارس صندلی خالی دارند و کم کم به‌علت هزینه‌های سنگین و... رو به تعطیلی هستند.

البته وزیر آموزش و پرورش به این موضوع که به جز تعدادی اندک بقیه مدارس غیردولتی از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند، اشاره‌ای نکرده‌است. هم‌اکنون مدارس غیردولتی که از کیفیت مطلوب برخوردارند با ظرفیت کامل فعالند.

سردرگمی برای اجرای تعهدات

علی احمدی در ادامه تأکید کرد: تعهدات قانونی زیادی وجود دارد که زمان سررسید آنها رسیده است و من مانده‌ام که با این وضعیت چگونه به آنها عمل کنم. وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان اظهار کرد: من باید چه مصوبه‌ای را اجرا کنم وقتی بودجه‌ای وجود ندارد. در نتیجه این مصوبات باقی می‌ماند و شما به‌عنوان اعضای یک دستگاه نظارتی این موارد را از من مطالبه کرده و بعد هم می‌خواهید که من را استیضاح کنید.

کد خبر 74068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز