همشهری آنلاین: وزیر دفاع اعلام کرد: در سه سال گذشته 900 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین کشور پاکسازی شده است

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار که روز سه شنبه پس از بازدید از عملیات اجرایی پاکسازی میادین مین در استان خوزستان سخن می گفت، افزود: از زمان مصوبه سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری در سال 1384 تا پایان آبان ماه سال جاری، از حدود یک  میلیون و 28 هزار هکتار اراضی آلوده به مین یا گلوله های عمل نکرده باقیمانده از دوران دفاع مقدس در کشور، نزدیک به 900 هزار هکتار  شناسایی، بازنگری یا پاکسازی شده است.

وی افزود: از این میزان، حدود 427 هزار هکتار متعلق به استان ایلام، 400 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان، 62 هزار و 17 هزار هکتار بقیه نیز مربوط به زمین های آلوده استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان بوده است.

سردار نجار در ادامه میزان شناسایی، بازنگری و پاکسازی کل اراضی آلوده کشور را در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به ترتیب 91، 85، 80، 63 و یک درصد ذکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با واگذاری نمایندگی ویژه رییس جمهوری در امر پاکسازی میادین مین کشور به وزارت دفاع در سال 1384، این وزارتخانه با تدوین و اجرای برنامه ای پنج ساله و با بهره گیری از توان و دانش عوامل اجرایی و نظارتی در ارتش، سپاه پاسداران، وزارت کشور، سازمان های وزارت دفاع، استانداری های مربوطه و شرکت های خصوصی اقدامات قابل توجهی را در این امر مهم انجام داده است.

وزیر دفاع افزود: در چارچوب این برنامه مدون، شناسایی مناطق آلوده با استفاده از روش های علمی پیشرفته انجام شده که از مهمترین ویژگی آن، تهیه نقشه جامع مناطق آلوده براساس یک متدولوژی (روش شناسی) علمی با بهره گیری از نرم افزارهای علمی مهندسی مانند GIS ، نظارت، هدایت و کنترل پروژه بوده است.

سردار نجار، "ایجاد دستگاه نظارت مستقل از اجرا جهت اعمال نظارت مقیم و نظارت عالیه با تدوین برخی از الزامات و دستورالعمل ها با بهره گیری از استانداردهای بین المللی "آیمس" ( IMAS) و " تهیه پیش نویس مقررات ملی پاکسازی مناطق آلوده – که مبتنی بر آیمس بوده و بومی سازی شده است – " از دیگر شاخص های برنامه مدون پنج ساله در امر پاکسازی میادین مین کشور برشمرد.

وی افزود: بهره گیری از صنایع داخلی بخش دفاع برای ساخت و تولید تجهیزات حفاظت انفرادی و دستگاهی همچون کفش، کلاه ایمنی مخصوص، ویزور، مین یاب، جلیقه ضدگلوله و تجهیزات و ماشین آلات مکانیزه پاکسازی (غلطک های مین کوب و مین روب دستی و کنترل از راه دور) نیز از ویژگی های دیگر این برنامه بوده است.

وزیر دفاع پیش بینی کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده، پاکسازی اراضی آلوده استان های آذربایجان غربی و کردستان تا پایان سال 1387 و اراضی آلوده استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان تا پایان سال 1389 به اتمام خواهد رسید.

سردار نجار در پایان اضافه کرد: در انجام این ماموریت مهم و سازنده، نیروهای مسلح شجاع و ایثارگر جمهوری اسلامی ایران  نیز  این بار همچون دوران هشت سال دفاع مقدس، تنها از سال 1383 تاکنون با تقدیم 283 شهید و جانباز، وفاداری خود را به خون شهیدان و آرمان های والای انقلاب اسلامی و سربلندی و سرافرازی ایران اسلامی به نمایش گذاشته اند.

کد خبر 74055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز