ویتامین دی به خاطر اثرات سلامت‌بخش گسترده‌اش مورد توجه است، اما اگر اضافه وزن داشته باشید ممکن است نتوانید از اثرات سلامت‌بخش این ویتامین استفاده کنید.

vit d

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز یافته‌های یک بررسی جدید نشان داد در میان گروهی از افراد با شاخص توده بدنی (BMI) پایین که مکمل‌های ویتامین دی را دریافت می‌کردند، میزان سرطان، مرگ‌های ناشی از سرطان و بیماری‌های خودایمنی کاهش یافته است، اما در میان افراد با BMI بالاتر فقط سودمندی اندکی مشاهده شد.

دیدیه توبیاس، استادیار بخش تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون و سرپرست این پژوهش گفت: «بیماران دچار چاقی علیرغم آنکه مقدار مشابهی مکمل مصرف می‌کردند، پاسخ کمتری به ویتامین نشان دادند.

به گفته این پژوهشگران، نقطه تمایز از لحاظ تاثیربخشی ویتامین دی شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۵ بود که وزن سالم شمرده می‌شود.

هنوز معلوم نیست که چرا داشتن اضافه وزن یا چاقی بر میزان ویتامین دی در بدن اثر می‌گذارد، اما با توجه به شیوع فراوان چاقی جذب پایین ویتامین دی هم ممکن است گسترده باشد.

به گفته توبیاس هنوز روشن نیست این کاهش تاثیر ویتامین دی به خاطر خود وزن بدن است یا عامل دیگری که با وزن بدن مربوط است. این عامل ممکن است مربوط به زیادی بافت چربی باشد یا اینکه وزن کمتر بدنی باعث می‌شود دوز داخلی ویتامین دی بالاتر رود.

این پژوهشگران می‌گویند قدم بعدی در پژوهش در این مورد این است که چه عامل مربوط به وزن است که بر سوخت‌وساز ویتامین دی تاثیر می‌گذارد. هنوز روشن نیست که آیا افراد دارای اضافه وزن و چاقی می‌توانند این اثر کاهنده را با مصرف دوزهای بالاتر ویتامین دی جبران کنند یا نه.

دکتر توبیاس در این باره گفت: «ویتامین دی را نمی‌توان با مقادیر نامحدود مصرف کرد. اگر مکمل‌های ویتامین دی را بیش از حد مصرف کنید، مقادیر اضافی از ادرار دفع می‌شود. بنابراین پیشنهاد ما مصرف دوزهای بالاتر ویتامین نیست.«

مصرف مکمل ویتامین در چه مواردی ضرورت دارد

مصرف مکمل‌های ویتامین دی ممکن است در مواردی مثلا هنگامی که مقدار کافی از آن در رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید یا به علل آب و هوایی، رنگ پوست یا  مصرف کرم‌های ضد آفتاب مقدار کافی نورآفتاب دریافت نمی‌کنید.

در مواردی که افرادی برخی از گروه‌های غذایی را از الگوی غذا خوردنتان حذف می‌کنید، تشخیص کمبود ویتامین برای شما داده شده است یا داروهایی مصرف می‌کنید که بر اشتها تاثیر می‌گذارند یا با گوارش یا جذب مواد مغذی تداخل می‌کنند، نیز ممکن است مصرف مکمل‌ها ضرورت پیدا کند.

همچنین در موارد آلرژی یا عدم تحمل غذایی یا بیماری‌هایی مانند بیماری سلیاک که انتخاب‌های غذایی فرد را محدود می‌کنند، تجویز مکمل برای پیشگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی توصیه می‌شود.

گروه دیگری از افراد که جراحی کاهش وزن انجام داده‌اند، ممکن است نیاز مصرف مکمل‌ها پیدا کنند. بالاخره ورزشکاران رقابتی و افراد در خدمت نیروهای نظامی که کارکرد جسمانی بالایی از انها انتظار می‌رود و نیازهای تغذیه‌ای‌شان فقط با غذا رفع نمی‌شود، هم ممکن است نیاز به مصرف مکمل پیدا کنند.

یافته‌های این بررسی در ۱۷ ژانویه در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 739145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha