حملات پانیک، حملات حاد شدید اضطرابی همراه با احساس مرگ قریب‌الوقوع هستند که می‌توانند از چند حمله در روز تا یک مورد در سال، متفاوت باشند. هنگام حمله، بیمار احساس ضربان قلب سریع، محکم و کوبنده دارد؛ به طوری که گاهی قادر به تنفس نیست و احساس می‌کند دارد می‌میرد یا دیوانه می‌شود.

دکتر منا کروندی، متخصص اعصاب و روان (روان پزشک)

همشهری آنلاین -یکتافراهانی: اگر حملات ناگهانی وحشت، ترس و اضطراب بیش از حد را تجربه کرده‌باشید می‌دانید که این حملات گاهی آن قدر ناتوان‌کننده هستند که می‌توانند زندگی روزمره فرد را کاملاً تحت الشعاع قرار دهند.

علائم حمله پانیک شامل اضطراب شدید، احساساتی مانند ترس، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، لرزش و تنش عضلانی است.

محرک‌هایی که باعث بروز حملات پانیک می‌شوند می‌توانند شامل تنفس بیش از حد، دوره‌های طولانی استرس شدید، نوشیدن بیش از حد قهوه و دیگر نوشیدنی‌های محرک و همچنین مشکلات فیزیکی پس از بیماری یا تغییر ناگهانی محیط باشند.

حملات پانیک را می‌توان با طیف وسیعی از درمان‌ها از جمله داروها، روان درمانی و مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی درمان کرد.

بروز بیماری

دکتر منا کروندی، متخصص اعصاب و روان (روان پزشک) در مورد ابتلا به حمله پانیک (Panic attack) می‌گوید:  «در دنیا افراد زیادی از نوعی اختلال اضطرابی رنج می‌برند که حالاتی مانند اضطراب، ترس یا دلشوره را تجربه می‌کنند. این حالات گاهی حملات پانیک هستند که بسیاری افراد با این نام آشنا هستند. در حال حاضرهم توجه به مشکلات اجتماعی زیاد تعداد مراجعانی که به این بیماری مبتلا هستند بیشتر شده است.

حملات پانیک معمولاً پس از یک دوره سخت و طاقت فرسا از جمله ابتلای خود فرد یا خانواده او به بیماری یا بروز مشکلات مهمی که ذهن و جسم او را تحت الشعاع قرار می‌دهد به وجود می‌آید. »

حملات ناشی از مشکلات روان؛ تجربه مرگ

به گفته دکتر کروندی، حملات پانیک در واقع حملات اضطرابی هستند که معمولاً حداکثر تا بیست دقیقه به طول می‌انجامند؛ یعنی بیشتر اوقات به طور ناگهانی شروع می‌شوند و تظاهرات حمله نیز تپش قلب به گونه‌ای است که بیمار احساس می‌کند قلبش دارد از کار می‌افتد یا دچار جنون می‌شود.

به دنبال بروز چنین حملاتی؛ بیماران معمولاً مشکلات جسمانی مانند قلب یا ریه را پیگیری می‌کنند تا مطمئن شوند مشکلی از آن لحاظ ندارند. چون این حملات معمولاً با ترس زیادی همراه است.

 ضمن آنکه وقتی تکرار هم می‌شوند بیشتر بیمار را دچار ترس و نگرانی خواهند کرد. معمولاً این حملات به دنبال استرس و ناراحتی خارجی ایجاد می‌شوند. اما گاهی نیز بدون دلیل خاصی هم رخ می‌دهند.

انتظار وقوع حملات

 این روان پزشک می‌گوید در فواصلی که حملات پانیک یا حملات وحشت‌زدگی رخ می‌دهد، اصطلاحی دیگری به نام «اضطراب انتظار وقوع حمله» نیز وجود دارد که اغلب بیماران اذعان دارند از خود حملات هم سخت‌تر هستند.

بیماران اغلب پس از معاینات بالینی زیاد و مراجعه به پزشکان متعدد متوجه می‌شوند که منشاء این حملات، ناشی از مشکلات مربوط به اعصاب و روان است.

البته بیمار واقعاً احساسات بسیار بدی را تجربه می‌کند چون حملات بسیار سخت و طاقت فرساست و بیمار هنگام حمله فکر می‌کند ممکن است هر لحظه قلبش از حرکت بایستد؛ در حالی که قرار نیست هیچ آسیب مغزی یا قلبی برای اواتفاق بیفتد. چون منشاء بیماری مشکلات جسمانی نیست.

درمان

کروندی می‌گوید این بیماری مشکلات خاص خود را دارد که معمولاً بیماران و اطرافیان را هم بسیار درمانده می‌کند. اما پس از مراجعه به متخصصان اعصاب و روان با استفاده از دارو و کنترل اضطراب؛ مشکلات مربوط به آن برطرف خواهد شد.

 در دوره‌های سخت زندگی مانند رواج بیماری کرونا و افزایش مشکلات فردی، اجتماعی و اقتصادی؛ افراد بیشتری به این بیماری مبتلا شدند.

به گفته این متخصص اعصاب و روان، دلایل روان شناختی زیادی نیز برای بروز این بیماری وجود دارد. اما پس از مراجعه به متخصص، نگرانی بیمار از اینکه فکر می‌کند قلبش بر اثر ضربان شدید از کار می‌افتد و مشکلاتی مانند آن کاملاً برطرف خواهند شد. چون خود او و اطرافیان متوجه می‌شوند که منشاء بیماری مشکلات جسمانی نیست و در واقع بار سنگین ذهن فرد است که به قلب هم فشار می‌آورد و آن را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه همیشه امکان عود بیماری حتی پس از سال‌ها به ویژه هنگام وقوع مشکلات ناشی از ذهن و روان وجود دارد بیماران حتماً باید دوره‌های درمان را کامل کنند.

کد خبر 737978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha