همشهری‌آنلاین: العالم ضمن تشریح آخرین وضعیت خبرنگار بازداشتی این شبکه به ارائه بازخوردها و تحلیل‌ها در این زمینه پرداخت.

به گزارش ایسنا در این گزارش آمده است: خضر شاهین خبرنگار این شبکه خبری در سرزمین‌های اشغالی که حسب وظیفه حرفه‌ای خود خبر آغاز حمله زمینی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه را شامگاه روز شنبه سوم ژانویه مخابره کرده بود، مقامات رژیم صهیونیستی که در جریان حمله به نوار غزه سیاست سانسور خبری را در پیش گرفته بودند را برآن داشت وی و همکارش را به نقض قانون نظارت (سانسور) و انتشار بدون هماهنگی خبر حمله زمینی به غزه متهم و دوشنبه شب پنجم ژانویه بازداشت کند. [صهیونیست‌ها خبرنگار العالم را دستگیر کردند]

این درحالی بود که رژیم صهیونیستی با توجه به اطلاعات کاملی که از خضر شاهین در دست داشت بنابر ملاحظات خبرنگار بودن وی، ابتدا به بازداشت او اقدام نکرد اما در برنامه شبکه تلویزیونی خود با پخش تصویر و آدرس محل سکونت شاهین، تندروهای صهیونیست را برای ترور وی تحریک کرده تا در صورت رخ دادن چنین واقعه‌ای هیچ گونه مسوولیتی متوجه شان نباشد. شبکه تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به گزارش‌های خضر شاهین در جنگ 33 روزه این رژیم علیه لبنان، فعالیت‌های حرفه‌ای خبری وی را اقدامات علیه اسراییل خواند.

تندروهای صهیونیست پس از تحریک تلویزیون رژیم صهیونیستی علیه خضر شاهین خبرنگار شبکه خبری العالم به منزل وی حمله کردند.

اسرائیل در توجیه این اقدام خود می‌گوید که پلیس این کشور سعی دارد بفهمد چرا خبرنگار العالم گزارش‌های مربوط به آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل را، زودتر از آنچه که به خبرنگاران جهانی مستقر در اسرائیل دستور داده شده بود، از شبکه العالم پخش کردند.

خضر شاهین پس از چند ساعت بازجویی در روزهای پنجم و ششم ژانویه، به دادگاه شهر پتح تیکوا، در نزدیکی تل آویو تحویل داده شد.

در پی این اقدام پلیس اسرائیل، شبکه العالم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داد. العالم ضمن تاکید برغیر قانونی بودن اقدام رژیم صهیونیستی طبق موازین حقوق بین‌المللی دربخشی از بیانیه خود به ماده 19 اعلامیه حقوق بشر اشاره می‌کند که در آن تصریح شده است، کسب اطلاعات، افکار، اخذ و انتشار آن به تمام وسائل ممکن بدون ملاحظات مرزی آزاد است، بر این اساس شبکه العالم از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و انجمن‌های صنفی خواستار شد به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

دستگیری خضر شاهین توسط پلیس اسرائیل همچنین با واکنش انجمن‌ها و شخصیتهای رسانه‌ای و اعلام همبستگی آنها از جمله نهادهای صنفی در کشور مغرب، موریتانی، عراق، سوریه، فلسطین، لبنان و برخی از نهادهای صنفی در ایران مواجه شد.

نعیم الطوباسی، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی در زمینه دستگیر خبر‌نگار شبکه العالم اعلام کرد: خضر شاهین خبرنگار شبکه خبری العالم به هیچ وجه قوانین را نقض نکرده بلکه درحال پوشش خبری حوادث بوده است.

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین نیز اعلام کرد خضر شاهین تنها به وظایف حرفه‌ای خود عمل کرده است و هیچ‌گونه اتهامی متوجه وی نیست. این سندیکا خاطرنشان کرد که اشغالگران اسرائیلی درصدد جلوگیری از انتقال اخبار و تصاویر صحنه‌های غزه به جهانیان و سانسور کامل رویدادهای فلسطین به ویژه نوارغزه هستند. سندیکای روزنامه نگاران فلسطین از اتحادیه روزنامه نگاران بین‌المللی خواست تا برای آزادی خضر شاهین و محمد سرحان همکار وی وارد عمل شود.

باشگاه خبرنگاران عرب نیز ضمن محکومیت جنایت های رژیم صهیونستی در غزه و اقدامات متجاوزانه علیه خبرنگاران، خواستار آزادی فوری خبرنگار شبکه خبری العالم شد.

موسسه رسانه و ارتباطات فلسطین (PMCC) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پلیس رژیم صهیونستی از همراهی وکیل مدافع خبرنگار شبکه العالم و دستیار او، در جلسات بازجویی جلوگیری کرده است که این مساله با قوانین بین‌المللی مغایر است. دستگاههای رژیم صهیونستی خضر شاهین را به دو مورد انتشار خبر پیش از اعلام رسمی توسط ارتش رژیم صهیونستی و همکاری با رسانه دشمن متهم کرده‌اند.

این موسسه با تاکید براینکه وکیل مدافع خضر شاهین دلایل محکمی دارد که ثابت می‌کند این خبرنگار به وظیفه رسانه‌ای و کاری خود عمل کرده است و اتهام‌های مذکور بی‌پایه و اساس است. که درتایید این موضوع محمد رحله حقوقدان بر جسته عرب نیز بازداشت خضر شاهین را نقض آشکار آزادی رسانه‌ها بر شمرد و این اقدام را غیر قانونی دانست.

روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی هم با تجمع در میدان المناره شهر رام الله در کرانه باختری با محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در بازداشت خبرنگار شبکه العالم و قتل خبرنگار فلسطینی شبکه تلویزیونی الجزایر، با خضر شاهین و همکارش اعلام همبستگی کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.

انجمن روزنامه نگاران نیز خواستار آزادی بی‌قید و شرط خضر شاهین شدند و اقدام اسرائیل را محکوم نمود. در ایران نیز بسیاری از شخصیت‌های رسانه‌ای به بازداشت خبر‌نگار شبکه العالم و همکار وی محمد سرحان اعتراض نمودند.

مهدی فضایلی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن این اقدام رژیم صهیونیستی، از تمامی مجامع صنفی در حوزه اطلاع رسانی و رسانه‌ها و شبکه‌های خبری در سراسر جهان بویژه جهان اسلام خواست که در قبال این اقدام ضد اصل اطلاع رسانی آزاد واکنش مناسب نشان دهند. وی این اقدام را تلاشی برای جلوگیری از انتشار اخبار صحیح و تصاویر جنایات وحشیانه و ضد انسانی نظامیان این رژیم در نوار غزه علیه ملت مظلوم فلسطین ارزیابی کرد.

کاظم انبارلویی رییس شورای سردبیری روزنامه رسالت نیزتاکید کرد: هیچ قانونی اجازه بازداشت خبرنگار را نمی‌دهد زیرا وظیفه یک خبرنگار حرفه‌ای انعکاس واقعیت‌ها است و مردم حق دارند که از واقعیت‌های جهان اطراف خود مطلع باشند. وی هدف رژیم صهیونیستی از بازداشت خضر شاهین را در راستای سیاست سانسور خبری این رژیم برای مخفی نگاه داشتن جنایات علیه مردم غزه است.

سید جلال فیاضی، مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی معتقد است که برخورد، دستگیری و محاکمه خبرنگار العالم توسط رژیم صهیونیستی پیش از آنکه به یک فرد بازگردد به منزله برخورد با جریان مستقل اطلاع رسانی در منطقه است . وی دستگیری خبرنگار العالم توسط رژیم صهیونیستی و محاکمه او را نشانه‌ای دیگر از عدم وجود جریان آزاد اطلاع رسانی در نظام بین‌الملل دانست.

بسیاری از تحلیل‌گران در خصوص این اتفاق معتقدند حقیقت این است که العالم در ایجاد فضای رسانه‌ای مستقل در منطقه و در جریان وقایع مهمی چون جنگ 33 روزه یا اشغال نظامی عراق، کاملا موثر و کارآمد بوده است، لذا برخورد، دستگیری و محاکمه خبرنگار العالم پیش از آنکه به یک فرد بازگردد به منزله نوعی برخورد با جریان مستقل اطلاع رسانی در منطقه است.

بی گمان آنچه واضح و مبرهن است، طبق عرف و موازین بین المللی خبرنگار در دنیا حقوق شناخته شده‌ای دارد و آزاد است که بر اساس رسالت خود، فعالیت رسانه‌ای انجام دهد و خبرها را براساس مشاهداتش به دنیا مخابره کند. بر این اساس اقدام رژیم صهیونیستی در دستگیری خبرنگار العالم، با هیچکدام از موازین بین‌المللی و کنوانسیون‌های جهانی مطابقت ندارد.

با وجود این با توجه به این که امکان پیگیری دیپلماتیک موضوع دستگیری خبرنگار العالم به دلیل ماهیت رژیم صهیونیستی و عدم تمکین آن از قوانین بین‌المللی مناسب است از سوی تشکل‌های غیر دولتی و فشار های افکار عموی و اتحادیه‌های صنفی پیگیری شود.

سادات مدیر شبکه بین المللی العالم در این زمینه انتظار خود را از نهادهای صنفی این چنین بیان کرد: برخی از نهادها با توجه به روابط‌شان در سطح بین‌المللی با انتشار بیانیه می‌توانند برای آزادی خضر شاهین تلاش کنند و حتی می‌توانند برای نهادهای تاثیرگذار بین‌المللی برای آزادی خضر شاهین نامه ارسال کنند.

وی همچنین اعلام نمود بسیاری از بینندگان شبکه العالم از طریق تماس با این شبکه و ارسال ایمیل (دهها هزار ایمیل) به سایت این شبکه ضمن اعتراض به این اقدام همبستگی خود را با خبرنگار دستگیر شده ابراز داشته‌اند.

اما آنچه در حال حاضر برای آزادی وی ضروری به نظر می‌رسد فشار اتحادیه‌های صنفی به دولت رژیم صهیونیستی و درخواست از مجامع بین‌المللی است. بنابراین تا آزادی بی قید و شرط وی می‌بایستی تلاشها پیوسته فزونی یابد.

گفتنی است، با شدت گرفتن حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه، شبکه‌ی‌العالم برنامه‌های روزانه خود را قطع و به طور گسترده‌ای به پوشش خبری رویدادها و اتفاقات غزه پرداخت.

العالم با خبررسانی سریع و شفاف از غزه تحت محاصره و زیر آتش و همچنین نمایش حملات صهیونیست ها و در پی آن وضعیت وخیم مردم این شهر، افکار عمومی جهانی را متوجه آلام مردم این شهر کرد. [العالم در جنگ غزه انحصار خبری را شکست]

رژیم صهیونیستی که نسبت به اطلاع رسانی شفاف و افشاگرانه شبکه العالم احساس نگرانی کرد موانعی را برای خبرنگار این شبکه در غزه در طول حملات خود به این شهر اعمال کرد. رژیم صهیونیستی با شناسایی خضر شاهین خبر نگار شبکه العالم در شمال نوار غزه تلاش داشت از ادامه کار خبری وی ممانعت کند

کد خبر 73704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز