یکی از ضعف‌های شرکت اپل، عدم برنامه‌ریزی برای بخش گوشی‌های ارزان‌قیمت است. اما چرا اپل این بخش بازار را به اندرویدی‌ها واگذار کرده است؟

آیفون

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فون‌آرنا، در جامعه فناوری یک احساس ایده رایج وجود دارد: گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایه اخیرا بسیار خوب و باکیفیت شده‌اند. با در نظر گرفتن این واقعیت که میانگین قیمت گوشی‌های رده بالا در حدود ۵ سال گذشته سر به فلک کشیده است، احتمالا اکنون بهترین زمان برای صرفه‌جویی در خرید یک گوشی هوشمند است.

اگر کاربر اندروید هستید، می‌توانید گوشی اقتصادی مورد نظرتان را تهیه کنید، اما وقتی صحبت از اپل می‌شود وضعیت کمی پیچیده‌تر است: واقعا چیزی به نام آیفون ارزان وجود ندارد. از لحاظ تاریخی، اپل هرگز به طور ویژه به این بخش توجه نکرده است، و حتی گزینه‌های میان رده این شرکت در انتهای طیف قیمتی قرار دارند.

تنها آیفون نسبتا اقتصادی که می‌توانید در سال ۲۰۲۳ بخرید، آیفون SE ۳ (۲۰۲۲) است که اکنون تقریبا یک سال از عمر آن می‌گذرد. از نظر فنی، می‌توان آیفون ۱۳ مینی را نیز یک آیفون «سطح پایه» در نظر گرفت، اما کوچک‌ترین گوشی‌های اپل (حداقل در حال حاضر) در سال ۲۰۲۲ حذف شد، زمانی که عملا با آیفون ۱۴ پلاس جایگزین شد.

اکنون، به نظر می رسد اپل در حال کنار گذاشتن بیشتر بخش گوشی‌های هوشمند میان‌رده است. به گفته برخی منابع، از جمله مینگ چی کو، تحلیلگر برجسته اپل، اپل یا تولید نسخه بعدی آیفون SE را به تعویق می‌اندازد یا به طور کلی خط تولید آن را حذف می‌کند.

جای تعجب نیست که اپل تاکید بیشتری بر مدل‌های فوق‌العاده «Pro» خود دارد؛ چرا که نه تنها سود بیشتری به همراه دارند، بلکه مدل‌هایی هستند که مشتری‌های بیشتری هم دارند.

با این حال، هر دو آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومکس گوشی‌های بسیار گران قیمتی هستند. اپل سهم بازار چشمگیری در بخش گوشی‌های ۱۰۰۰+ دلاری دارد، اما این به سختی به این معنی است که این شرکت کوپرتینویی باید بقیه را بدون رقیب رها کند.

در ادامه، استدلال‌های خود را در مورد اینکه چرا بی‌توجهی به سری آیفون SE حرکت بدی از سوی اپل است و چرا فکر می‌کنم غول‌های فناوری آمریکایی باید بیشتر به گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر خود توجه کنند، ارائه خواهم کرد.

اجازه دهید با اشاره به موارد بدیهی شروع کنیم. پس از توقف احتمالی تولید آیفون SE، قیمت گوشی‌های هوشمند اپل برای مدل‌های وانیلی حدود ۷۹۹ دلار خواهد بود. حذف یک نسخه کوچک باعث افزایش قیمت اولیه می‌شود. این بدان معناست که اپل در عمل هیچ فشاری بر بخش عمده‌ای از بازار گوشی‌های هوشمند وارد نخواهد کرد.

این به دو دلیل مشکل‌ساز است. اولا، رقابت همیشه چیز خوبی است. حضور اپل در بازار گوشی‌های هوشمند میان رده بدون شک تولیدکنندگانی مانند گوگل و سامسونگ را تشویق می‌کند تا محصولات میان‌رده خود را تقویت کنند. برعکس، غیبت شرکت کوپرتینویی به اندروید اجازه می‌دهد تا در این بخش بازار سلطنت کند.

ثانیا، قرار دادن کاربران بالقوه اپل در موقعیتی که باید برای ورود و یا ماندن در سیستم اپل بیش از ۸۰۰ دلار بپردازند، چندان ایده خوبی نیست. به خصوص زمانی که این شرکت کوپرتینویی به طور فزاینده‌ای خدمات و درآمد حاصل از آنها را در اولویت خود قرار می‌دهد.

علاوه بر این، اپل به طور سیستماتیک مانع جذابیت آیفون‌های ارزان‌تر خود شده است، چه از طریق استفاده از مواد با کیفیت پایین‌تر و چه به خاطر استفاده از چیپست‌های قدیمی. دلیل بزرگی که چرا آیفون‌های غیر پرو از موفقیت تجاری نسبتا کمتری برخوردار هستند، این واقعیت است که اپل آشکارا از آنها غافل است. 

این موضوع تا حد زیادی قابل درک است؛ اپل می‌خواهد آیفون‌های ۱۰۰۰ دلاری بیشتری بفروشد. با این حال، چیزی که من نمی‌توانم درک کنم، این است که چرا اپل ظاهرا از فروش آیفون‌های وانیلی ناراحت است و چرا این اعداد را به عنوان نشانه‌ای در نظر می‌گیرد که کاربران تمایلی به خرید آیفون‌های غیر پرو ندارند.

چرا اپل تمایلی به تولید SE ندارد؟

بر اساس گزارش‌ها، دلیل اصلی تصمیم به تاخیر یا لغو تولید آیفون SE ۴، فروش ضعیف آیفون‌های پایین رده است. در اصل، پاسخ اپل به یک مشکل خودساخته این است که بازار را به کلی کنار بگذارد.

نکته جالب‌تر تصمیم اپل برای تقویت جذابیت آیفون‌های وانیلی با در نظر گرفتن افزایش قیمت برای گوشی‌های حرفه‌ای در سال جاری است. این، همراه با این واقعیت که طبق گزارش‌ها اپل شکاف بین آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس (که می‌توان آن را آیفون ۱۵ اولترا نامید) را افزایش می‌دهد، منجر به یک مدل قیمت‌گذاری مرزی غارتگرانه می‌شود.

اپل ۱۱۰۰ دلار + برای فناوری جدیدتر از شما دریافت می‌کند، اما اگر واقعا جدیدترین و بهترین‌ها را می‌خواهید، باید حتی بیشتر هزینه کنید. علاوه بر این، کمترین هزینه‌ای که می‌توانید خرج کنید ۸۰۰ دلار است، دقیقا برای حداقل‌ها. صادقانه بگویم، من معتقدم جایی برای حد وسط وجود دارد.

اجازه دهید به معضل اصلی بازگردیم، یعنی اینکه آیا لغو تولید آیفون SE ۴، ظاهرا به دلیل نگرانی در مورد عملکرد تجاری آن، ایده بدی است یا خیر. برای ارزیابی این دیدگاه، اجازه دهید نگاهی به آیفون SE فعلی بیندازیم.

آیفون SE فعلی در واقع دارای یک فناوری نسبتا چشمگیر است. اولا عملکردش خوب است، ثانیا، جمع و جور است، که به آن امتیاز فروش منحصر به فردی در دریایی از گوشی های هوشمند ۶.۱ اینچی می‌دهد.

در واقع، تنها نقص آشکار دستگاه طراحی بسیار قدیمی آن است. آیفون SE (۲۰۲۲) تقریبا به اندازه یک دهه قدیمی به نظر می‌رسد. از نظر تئوری، ظاهر آیفون ۸ را که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد وام گرفته است، اما ظاهر خارجی آن تفاوت چندانی با آیفون ۶ که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، ندارد.

مسلما، این قاب‌های ضخیم در سال ۲۰۲۳، زمانی که می‌توانید یک گوشی هوشمند تقریبا بدون حاشیه را با قیمت ۲۰۰ دلار بخرید، ناراحت‌کننده است. اما این موضوعی بود که اگر شایعات مربوط به طراحی مجدد آیفون SE در سال ۲۰۲۴ صحت داشته باشند، به آن رسیدگی می‌شود.

آیفون SE ۴ احتمالا شبیه آیفون XR  باشد؛ دستگاهی با نسبت صفحه نمایش به بدنه و لبه‌های بسیار بهتر. طبق گزارش‌های متعدد، کل سری آیفون ۱۵ به فرم جزیره دینامیک تغییر خواهد کرد. این بدان معناست که همه جدیدترین گوشی‌های هوشمند اپل به راحتی از نسل‌های قبلی خود قابل تشخیص خواهند بود. این به شرکت کوپرتینویی این امکان را می‌داد که طراحی جزیره دینامیک را بازیافت کند و از آن در آیفون SE استفاده کند، بدون اینکه تهدیدی برای فروش مدل‌های جدید آیفون وانیلی باشد.

اساسا، تمام مدل‌های جدید آیفون در سال ۲۰۲۴ دارای جزیره دینامیک خواهند بود، در حالی که بریدگی ۷ ساله برای گزینه گوشی مدل پایه در نظر گرفته شده است. آیفون SE همچنان به طور قطعی چندان پیشرفته به نظر نمی‌رسد، اما کاربران همچنان احساس می‌کنند که از یک گوشی هوشمند متعلق به این دهه استفاده می‌کنند. 

به طور خلاصه، تفاوت بصری بین آیفون SE و آیفون‌های ممتاز حفظ می‌شود، اما اولی یک مزیت بسیار مورد نیاز را به دست می‌آورد. این امر می‌تواند آیفون SE را به یک آیفون سطح پایه واقعی تبدیل کند، آیفونی که اپل به شدت به آن نیاز دارد.

چرا تولید آیفون SE منطقی است؟

آیفون مهم‌ترین محصول اپل است و انتظار از کاربران برای پرداخت بیش از ۸۰۰ دلار فقط برای وارد شدن به دنیای اپل چندان منطقی نیست. گزینه‌های سطح پایه واقعا ضروری هستند. به عنوان مثال، وقتی تمام خانواده شما در اکوسیستم اپل هستند و می‌خواهید برای فرزندتان آیفون بخرید، چه باید بکنید؟ آیا می خواهید آیفون ۱۴ پرو بخرید؟

همیشه گزینه خرید یک دستگاه قدیمی یا کارکرده وجود دارد، اما این پول لزوما مستقیما به حساب بانکی اپل نمی‌رود، به خصوص زمانی که اپل معمولا تولید آیفون‌های قدیمی خود را متوقف می‌کند.

اپل با امتناع از ارائه یک آیفون رده پایین رضایت‌بخش، بازار کوچک اما قابل توجهی را از دست داده است. علاوه بر این، اولین آیفون SE می‌تواند متعاقبا با یک مدل پرو جایگزین شود. لازم به ذکر است که اپل در حال حاضر دستگاه‌های ابتدایی خوبی را در سایر دسته‌بندی‌های محصولات ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال، آی‌پد وانیلی فعلی (۲۰۲۲) که به تازگی بازطراحی شده و آخرین اپل واچ SE.

اگر این روش برای آی‌پد و اپل واچ جواب می‌دهد، چرا برای آیفون جواب نمی‌دهد؟ به هر حال، میلیون‌ها نفر همیشه مایل به خرید آیفون‌های پرمیوم اپل هستند، صرف نظر از اینکه یک گزینه سطح پایه خوب وجود دارد یا خیر. اما اپل تنها با نادیده گرفتن کامل بازار گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت، ضرر می‌کند. درآمدی خارج از بخش ۱۰۰۰ دلاری وجود دارد، و دلایل زیادی وجود دارد که چرا واگذار کردن کاربران گوشی‌های میان‌رده به بازار اندروید، می‌تواند در دراز مدت مشکل‌ساز شود. امیدواریم اپل مسیر خود را تغییر دهد.

کد خبر 736365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha