گروه ورزشی: فدراسیون جهانی جودو با ارائه برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی مترصد آن است تا ضمن حفظ آن در بازی‌های المپیک، جودو را از حالت آماتوری خارج کرده و آن را به سمت حرفه‌ای‌شدن حرکت دهد.

در این ارتباط با تغییر قوانین و مقررات، شرایط تازه‌ای  برای جودوکاران  سراسر جهان فراهم شده است. از جمله مهمترین برنامه‌هایی که  به کشورهای عضو اعلام شده، تعداد قهرمانان شرکت‌کننده جودو و نوع گزینش آنها برای شرکت در بازی‌های المپیک 2012 لندن است.

طبق قوانین جدید در المپیک آتی 252 جودوکار از طریق مسابقات جهانی و جام جهانی انتخاب خواهند شد .علاوه بر این 100 جودوکار نیز از طریق مسابقات قاره‌ای سهمیه المپیک را کسب می‌کنند که این تعداد برای قاره آسیا 20 جودوکار است. 34 جودوکار باقیمانده نیز شامل 14 جودوکار سهمیه کشور میزبان و 20 جودوکار از طریق سهمیه مستقیم وایلد‌کارت است. با اعلام شرایط جدید فدراسیون جهانی، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان این رشته در کشور به وجود آمده است.

عبدالجلیل رضوی، رئیس فدراسیون جودو با اعلام مخالفت صریح خود نسبت به سیستم جدید کسب سهمیه المپیک گفته است که اعتراض خود را به زودی به فدراسیون جهانی ارسال خواهیم کرد. او می‌گوید: «این سیستم با آنچه که در سال‌های قبل مرسوم بوده کاملا متفاوت است و به همین دلیل ما آن را در شورای فنی فدراسیون مطرح و به دقت بررسی کردیم.

در نهایت هم تصمیم گرفتیم نامه اعتراض‌آمیزی تهیه و دلایل خود را به فدراسیون جهانی اعلام کنیم.» اما در نقطه مقابل علیرضا امینی نایب‌رئیس فدراسیون جودو در مورد اینکه این نحوه انتخاب، شرایط را برای جودو ایران دشوار خواهد کرد، گفت: «این شرایط دشوار است اما نمی‌توانیم بگوییم که مفید نیست زیرا هر دشواری نباید ما را از رسیدن به اهداف‌مان باز دارد. با این حساب تمامی دنیا نسبت به کسب سهمیه جودو در المپیک در شرایط یکسان قرار دارند و هر اتفاقی که رخ دهد، برای همگان خواهد بود.»

فهرست مسابقات گزینشی المپیک

نایب‌رئیس فدراسیون جودو ایران در ارتباط با مسابقاتی که در آنها سهمیه بازی‌های المپیک به دست می‌آید، می‌گوید: «فهرست رویدادهای کسب سهمیه المپیک از سال 2009 تا 2012 کاملا مشخص است. در این خصوص مسابقات جام جهانی آلمان، فرانسه، آزاد روسیه و کره‌جنوبی، مسابقات جیگوروکانو ژاپن، مسابقات مجارستان و رقابت‌های جهانی از جمله مسابقاتی است که یک جودوکار با شرکت در آنها باید امتیاز لازم نسبت به کسب سهمیه المپیک را به دست آورد.»

وی افزود: «مطابق با رده‌بندی اعلام‌شده از سوی فدراسیون بین‌المللی جودو برخلاف گذشته سهمیه به وزن داده نمی‌شود و در مقابل هر ورزشکار با شرکت در رویدادهای مختلف امتیازاتی به اسم خود و برای خود کسب می‌کند. با این حساب می‌توان در هر وزن از دو یا سه ورزشکار نیز استفاده کرد اما مسئله مهم این است که امتیازات آنها به صورت مجموع محاسبه نمی‌شود و هر ورزشکار تنها امتیازات مخصوص به خود را دارا خواهد بود.»

ادامه تغییرات در جودو

به نظر می‌رسد تغییر و تحولاتی که در فدراسیون جودو بعد از بازی‌های المپیک 2008 آغاز شده همچنان ادامه دارد. در شروع این تغییرات دو قهرمان سابق، آرش میراسماعیلی و سیدمحمود میران بلافاصله با اعلام خداحافظی با دنیای قهرمانی به ترتیب به عنوان سرمربی و سرپرست تیم ملی بزرگسالان برگزیده شدند. در ادامه میران با حفظ سمت به عنوان سرمربی تیم جودو جوانان نیز انتخاب شد و حالا خبر می‌رسد که در پایان آخرین جلسه شورای فنی این فدراسیون انتصاب‌های تازه‌ای صورت گرفته است.

عطاء عباس‌نژاد سرمربی سابق تیم ملی جوانان به عنوان مربی تیم امید، مسعود حاجی‌‌آخوند‌زاده عضو باسابقه تیم‌ملی به عنوان مربی تیم نوجوانان،  محمد کیهان به عنوان مربی تیم ملی کاتا و داود میقانی به عنوان مدیر فنی کاتا انتخاب و منصوب شده‌اند. رضوی، رئیس فدراسیون جودو در ارتباط با بخش بانوان در جودو هم گفته است: «از این پس خانم پورامین به عنوان مشاور رئیس فدراسیون انجام وظیفه کرده و در بخش نایب‌رئیسی بانوان نیز فاطمه نظرعلی حضور خواهد داشت.»

وی در مورد انتخاب کمک‌مربیان تیم ملی هم گفته است: «به پیشنهاد سرمربی تیم ملی و تصویب کمیته فنی مهری‌پور و کریمی‌زاده مربیان تیم قهرمانان مسابقات کشوری به عنوان مربیان موقت به کادر فنی اضافه شدند. ضمن اینکه استاد مدنی ماموریت یافته آیین‌نامه علمی و فنی حضور مربیان در تیم‌های ملی را تهیه و جهت طرح در شورای فنی ارائه دهد. اما در میان این تغییر و تحولات تازه ادامه همکاری محمدرضا مینوکده، رئیس سازمان لیگ با فدراسیون همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است. »

مینوکده می‌گوید به دلیل آنکه مسئولان فدراسیون جودو با من همکاری نمی‌کنند از سمت ریاست کمیته لیگ استعفا داده‌ام. او که ریاست کمیته داوران را نیز برعهده دارد اضافه می‌کند که من تنها متن استعفای خود از سازمان لیگ را برای رضوی ارسال کرده‌ام اما نمی‌دانم به چه دلیل ایشان اعلام کرده است از هر دو پست خود کنار رفته‌ام. رضوی هم دراین‌باره با اشاره به اینکه مسئولان کمیته‌ها باید مقابل سختی‌ها صبر و حوصله پیشه کنند گفته است مینوکده از زحمتکشان فدراسیون جودو است و من  از او خواسته‌ام کارها را با جدیت دنبال کند.

کد خبر 73437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز