دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: مجید شاه حسینی در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پس از ارائه اطلاعات کلی در مورد این دوره، به سؤال‌های خبرنگاران حاضر پاسخ داد

و ابراز امیدواری کرد که امسال رنگین‌کمانی از فیلم‌های ایرانی در این جشنواره به نمایش در آید.

مدیرعامل فارابی، تنوع آثار و مضامین را از نقاط قابل توجه جشنواره دانست و به این نکته اشاره کرد که پیش از این برخی پیش‌بینی می‌کردند تنها 10فیلم به جشنواره امسال برسد.
شاه حسینی در نشست از پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد حضور 2فیلم «صد سال به این سال‌ها» و «درباره الی» طفره رفت و گفت: نام‌بردن از فیلمی می‌تواند به‌نفع یا به‌ضرر آن تبدیل شود، درحالی‌که دبیر جشنواره باید بی‌طرف باشد.

دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر اما چند دقیقه بعد از رونمایی فیلم «ملک سلیمان» در بیست‌وهفتمین دوره جشنواره خبر داد و افزود: ساخت این فیلم اتفاق بزرگی درخصوص پیشرفت فناوری تصویری است و شروع خوبی برای سینمای ما خواهد بود البته بودجه اینگونه فیلم‌ها از بودجه سینما تأمین نمی‌شود. این فیلم رقیب هیچ فیلم دیگری نیست بلکه پروژه‌ای ملی است که ساخت آن از 2 سال قبل آغاز شده است.

براساس اعلام شاه حسینی، حضور فیلم‌ها در جشنواره براساس مقرراتی صورت می‌گیرد که شرط ورود به جشنواره است مثل مجوز ساخت و تایید اداره نظارت و ارزشیابی که این قوانین همچنان پابرجاست. اما امسال ثبت‌نام‌ها زودتر صورت گرفت تا با مجال بیشتری تعامل مناسب بین اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد و جشنواره صورت بگیرد. امسال تعداد فیلم‌های حذف شده کمترند به این خاطر که زمان بیشتری برای اعمال اصلاحات احتمالی وجود داشت.

آیا فیلم‌هایی که برخی بازیگران که از کار منع شده‌اند، در آنها حضور دارند از حضور در جشنواره محروم می‌شوند؟ شاه حسینی در پاسخ به این سؤال گفت: من نمی‌دانم کدام بازیگرها اجازه کار ندارند. فیلم‌ها به دبیرخانه ارائه می‌شوند و مهم این است که در لحظه عرضه، مورد تایید اداره کل نظارت و ارزشیابی باشند. شاید برخی ترجیح می‌دهند فیلم‌شان ابتدا در دیگر جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کند که البته تصمیم با خودشان است.

به گفته شاه حسینی، جشنواره فیلم فجر در سال گذشته از نظر پرداختن به مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی هیچ کاستی نداشت و از این نظر سربلند بود. فیلم‌های ارزشی در آن دوره سهم ویژه‌ای داشتند و جایزه مصطفی عقاد نیز که مبارزه با استکبار را مد نظر داشت در همین راستا اهدا شد.

دبیر جشنواره این اطمینان را داد که جشنواره27 نیز از این نظر پر محتوا باشد. وی همچنین در مورد میزان مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم‌های مربوط به 30 سالگی انقلاب اظهار داشت: تولید تعدادی از این فیلم‌ها وظیفه ما بوده، اما در بدنه سینما نیز اقدام‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

اما از آنجا که اطلاعی از پایان کار هیات انتخاب ندارم، نمی‌دانم این فیلم‌ها در بخش رقابتی پذیرفته شده‌اند یا نه.

شاه حسینی این توضیحات را در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه چرا این جشنواره با وجود رسمی و دولتی بودن، در راستای نظام جمهوری اسلامی جریان‌سازی‌ نکرده و این مسئله را در داوری‌ها و انتخاب فیلم‌ها لحاظ نکرده است، گفت: بزرگ‌ترین انتقادی که در این جلسه به دبیر جشنواره وارد بود، اعلام نشدن اسامی هیات انتخاب بود که او در پاسخ گفت: هیات انتخاب هر جشنواره‌ای، در شرایطی که در مرحله انتخاب هستند، برایشان یک شرایط ایزوله فراهم می‌شود که ما این امکان را نداریم.

اعلام اسامی این هیات در آغاز کار مشکلاتی را برای جشنواره و این افراد ایجاد می‌کند؛ به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم اسامی هیات‌ها را با نتایج کار اعلام کنیم. اما اعلام دیر‌هنگام اسامی هیات داوران و فیلم‌ها، به معنای آماده نبودن فیلم‌ها نیست.

قاعده برگزاری جشنواره این است که اسامی آثار را در زمانی نزدیک به شروع کار جشنواره اعلام کند.

دبیر جشنواره با اعلام اینکه 90 درصد فیلم‌های جشنواره تا پایان آذر به دبیرخانه رسیده، ادامه داد: امسال با توجه به تعیین ضرب‌الاجل پایان آذر برای دریافت آثار، نسخه اولیه 90 درصد فیلم‌ها به دبیرخانه رسید. البته همان زمان اعلام شد برای رسیدن برخی آثار مهم صبر می‌کنیم.

امسال تولیدات ما پر‌تعداد بود ولی این قانون از آن جهت اعلام شد که بتوانیم جشنواره را از زمستان‌زدگی نجات دهیم. امسال نخستین سالی است که هیات بازبینی کار خود را از آذر ماه آغاز کرد و یک ماه فرصت داشت.

جشنواره 27 در یک نگاه

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در 18 بخش سینمای ایران و جهان (رقابتی و غیررقابتی) از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود. در مجموع، در این دوره از جشنواره 277 فیلم بلند سینمایی، کوتاه و مستند از 63 کشور جهان به روی پرده می‌رود که از این میان 128 فیلم ایرانی و 149 فیلم خارجی هستند.

از میان فیلم‌های ایرانی، 62 فیلم بلند سینمایی، 17 اثر بلند ویدئویی، 12مستند بلند، 21 مستند کوتاه و نیمه بلند و 16اثر داستانی کوتاه هستند و فیلم‌های خارجی شامل 118 فیلم بلند سینمایی، 17فیلم کوتاه داستانی و 14عنوان فیلم مستند می‌شود.بخش «سودای سیمرغ - مسابقه سینمای ایران» با 21فیلم «مسابقه فیلم‌های کوتاه ایران» با 16فیلم، «بخش نگاه نو - مسابقه فیلم‌های اول و دوم» با 14فیلم، «بخش ویدئو سینما» با 17 فیلم، «جام جهان نما- مسابقه سینمای بین‌الملل» با 16فیلم، که 3 فیلم آن ایرانی است. مسابقه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل با 17 فیلم خارجی، «جلوه گاه شرق – مسابقه سینمای آسیا» با 14 فیلم (2 فیلم ایرانی)، «در جست و جوی حقیقت – مسابقه سینمای معنا‌گرا» با 13 فیلم (2فیلم ایرانی)، «مسابقه آثار مستند ایرانی» با 12مستند بلند و 21مستند کوتاه و نیمه بلند، از جمله بخش‌های رقابتی جشنواره به شمار می‌روند.

بخش‌های غیررقابتی نیز شامل مرور سینمای ایران با 7 فیلم، بخش فیلم‌های سی امین سالگرد انقلاب اسلامی با 20 فیلم، «جشنواره جشنواره‌ها» با 16فیلم، «نمایش‌های ویژه روز» با 12فیلم، «نمایش‌های ویژه آثار مستند» با 15 فیلم، «خاموش اما زنده» با 10 فیلم، «مجموعه کلاسیک‌های ماندگار» با 8 فیلم، «مرور آثار مایک لی» با 8 فیلم، «مرور آثار فرانسیس فورد کاپولا» با 5 فیلم، «سینمای آلمان بعد از 2000» با 11فیلم، «سینمای کره بعد از 2000» با 13 فیلم.

بزرگداشت‌ها نیز به ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول صدر‌عاملی، محمدرضا شرف‌الدین، مرحوم خسرو شکیبایی و محمود کلاری اختصاص دارد. تندیس ویژه مصطفی عقاد به بهترین فیلم در بخش بین‌الملل با موضوع ایمان و امید و جایزه راه انبیا به بهترین فیلم با مضمون گفت‌وگوی ادیان و تعالیم مشترک انبیای الهی تعلق می‌گیرد. دومین جایزه ویژه همگرایی در آسیا نیز به فیلمی از بخش جلوه گاه شرق اهدا خواهد شد.

امسال 38 سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف رقابتی ایرانی و بین‌المللی، به برگزیدگان اختصاص می‌یابد و یک سیمرغ زرین، جایزه ویژه سینمای ایران به فیلم برگزیده نگاه ملی خواهد بود.

کد خبر 73424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز