جمعه ۲۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیش از 50 فیلم در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رقابت می‌کنند.

این رقم البته پیش‌بینی مدیر روابط عمومی جشنواره است و برای رسیدن به عدد اصلی، هنوز باید 9 روز دیگر صبر کرد. 30 آذر، پایان مهلت ثبت نام فیلم‌های بلند سینمایی است و آن طور که حبیب ایل‌بیگی می‌گوید،

تا همین حالا بیشتر فیلم‌های در حال ساخت، آمادگی خود را برای حضور در جشنواره امسال اعلام کرده‌اند، اما اینکه چند فیلم در نهایت خودشان را به جشنواره برسانند، احتمالا مثل روال هر سال، به میزان قابل توجهی بستگی به وقت‌های اضافه دارد.

سینمای ایران که با جشنواره فجر آغاز می‌شود، سینمای وقت‌های اضافه است؛ زیرا جز آنها که تکلیف‌شان روشن است و قصد حضور در جشنواره را ندارند، باقی درست در شب‌ها و روزهای پایانی، آخرین مراحل فنی فیلمشان را انجام می‌دهند و گاه حتی در روزهای آخر جشنواره فیلم را تحویل می‌دهند. امسال از جمله آنها که از خیر جشنواره گذشته‌اند،

مسعود کیمیایی و مازیار میری بیش از همه به چشم می‌آیند. محاکمه در خیابان و کتاب قانون که هردو همین حالا بر پرده سینماها هستند، فروش قابل‌توجهی هم داشته‌اند، اما مطابق قانون جشنواره، دیگر در جشنواره نخواهند بود؛ چراکه تنها فیلم‌های به نمایش درنیامده می‌توانند در جشنواره حضور یابند.

جالب اینکه از این‌دو، کتاب قانون بالکل از اکران خارج از ایران محروم است و پروانه نمایشی که برایش صادر شده، به شکل جالب توجهی، تنها در ایران اعتبار دارد. ولی محاکمه در خیابان که به‌نظر می‌رسد با توجه به حجم تبلیغاتش، امید زیادی به فروش بالا دارد، همزمان با اکران داخلی در 3 کشور آمریکا، امارات و آلمان نیز روی پرده است.

به گفته علی سرتیپی، پخش‌کننده این فیلم، در امارات 2 سینمای نخل و ایرانیان در دوبی، در آمریکا 2 سالن در لس‌آنجلس و در آلمان 2 سینما در شهر فرانکفورت محاکمه در خیابان را نمایش می‌دهند.

به جز این دو فیلم، البته این روزها، مثل همه سال‌ها، وقتی که به جشنواره نزدیک می‌شویم، شایعاتی درباره تحریم جشنواره هم شنیده می‌شود. هر سال برخی از تهیه‌کنندگان، در اعتراض به برخی مقررات یا شرایط خاصی که برای فیلمشان پیش آمده است، عطای جشنواره را به لقایش می‌بخشند.

اما امسال مهدی مسعودشاهی، نخستین دبیری که مدیرعامل فارابی نیست، پیش از آنکه بحث بالا گیرد، موضوع را کاملا تکذیب کرده و به فارس می‌گوید: متأسفانه بعضا مواردی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که باعث می‌شود جامعه ما بی‌دلیل دچار یک التهاب شود،

اما باید توجه داشته باشیم که جشنواره فیلم فجر یک بحث فرهنگی است و بحث فرهنگ نیز با بقیه مسائل فرق می‌کند و نخستین تفاوت آن، بحث تضارب افکار است که همه افراد می‌توانند در آن فکرهای متفاوتی داشته باشند اما تاکنون هیچ‌گونه صحبتی درخصوص تحریم جشنواره فجر صورت نگرفته است و تمامی فیلمسازان آمادگی خود را برای حضور پرشور در جشنواره اعلام کرده‌اند و به همین دلیل، نباید با مطرح کردن چنین مسائلی پیکره خود را کوچک کنیم.

مسعودشاهی یک بار دیگر هم بر فرهنگی بودن جشنواره و پرهیز از برخوردهای سیاسی تاکید کرده بود. او در نخستین نشست خبری‌اش در جمع خبرنگاران گفت: نباید در حرکت‌های سینمایی زیاد خط‌کشی کنیم، این جشنواره در حال برگزاری است و نباید به این موضوع که متعلق به کارنامه کدام دولت است به آن نگاه کنیم.

مسعودشاهی متولد 1329 شهرستان قصر شیرین و کارشناس زبان آلمانی است. او پیش از این، مدیرکل اداره نظارت و نمایش وزارت ارشاد، مؤسس و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مؤسس و مدیر مؤسسه هنرهای تصویری سوره، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، مؤسس و مدیرعامل شرکت صبا و نخستین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بوده است؛

یعنی حضور در چند دولت با رویکردهای سیاسی مختلف. مسعودشاهی ادامه داد: با توجه به اینکه قصد داریم جشن ملی سینمای ایران را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم، آماده‌ایم نظرات دوستان‌مان و تهیه‌کنندگان را در این زمینه به شکل منطقی مورد بررسی قرار دهیم؛

گرچه کلیت این موضوع که عنوان شده اتحادیه تهیه کنندگان، درخواست کاهش تعداد نمایش دفعات فیلم‌ها را به دفتر جشنواره ارائه داده، صحت ندارد و این موضوع هنوز به دفتر جشنواره اعلام نشده است.

وی که از ابتدا با خوشبینی و مدارا سخن گفته است، اضافه کرد: تمامی صحبت‌های مطرح شده در این زمینه، ناشی از یک دلسوزی نسبت به سینمای ایران است و وقتی اعضای اتحادیه، با یک دلسوزی خاص از برنامه‌ای صحبت می‌کنند که همه ارکانش مربوط به مملکت می‌شود، نشان می‌دهد کسی نمی‌خواهد جامعه را از چنین موهبتی محروم کند؛ چرا که جشنواره فجر یک جشن ملی است و همه ما می‌خواهیم در لذت برگزاری آن سهیم باشیم.
حالا کجای کاریم

تا به حال که در فاصله یک ماه و نیمی جشنواره هستیم، بازبینی بخش‌های ویدئویی، مستند و پویانمایی به پایان رسیده است و به‌زودی بازبینی آثار بلند هم شروع می‌شود. در بخش ویدئویی 50 فیلم، در پویانمایی 60 فیلم، در بخش مستند 140 اثر و در گروه فیلم کوتاه امسال 130 فیلم حضور دارند.

بخش تجلی اراده ملی نیز کار خود را آغاز کرده است. این بخش، به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اجازه می‌دهد خودشان برگزیده خود را معرفی کنند، اما با رعایت قواعدی که جشنواره تعیین می‌کند.

به گفته مهدی حقیقی مدیر این بخش، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، جمعیت‌ها، مؤسسه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و شخصیت‌های حقوقی می‌توانند با تکمیل برگ داوری و ارائه آن تا 30 آذر آمادگی خود را برای شرکت در بخش تجلی اراده ملی اعلام کنند. هدف اصلی این بخش، ایجاد ارتباط سازنده میان سینماگران و مسئولان دیگر حوزه‌های مدیریتی و فراهم کردن زمینه حمایت از تولیدات متنوع‌تر سینمای ایران است.

کد خبر 97107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز