گروه سیاسی: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت: تحت هر شرایطی روسیه نیروگاه بوشهر را تکمیل می‌کند و به قرارداد آن با ایران پایبند است.

وی در ادامه تصریح کرد: همکاری‌های ایران و روسیه ادامه دارد و تا صدور قطعنامه به وضعیت سابق پیش می‌رود اما بحث بوشهر قرار نیست وارد قطعنامه شورای امنیت شود و روسیه با جدیت کار اتمام نیروگاه بوشهر را دنبال می‌کند. وزیر خارجه روسیه این سخنان را در حالی ایراد کرد که جلسه‌اش روز گذشته با نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل به پایان رسیده بود و روسیه موضع خود را نهایی و اعلام کرد با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که از سوی سه کشور اروپایی انگلیس‌،‌ آلمان و فرانسه مخالف است. لاوروف با اشاره به قطعنامه گفت: این قطعنامه بسیار افراطی و برای روسیه غیرقابل قبول است. به موازات جلسه بروکسل، در نیویورک نیز نمایندگان 1+ 5 در شورای امنیت جلسه‌ای غیررسمی داشتند. آسوشیتدپرس گزارش داد ویتالی چورکین، سفیر روسیه در شورای امنیت پس از دو ساعت جلسه پشت درهای بسته با قطعنامه پیشنهادی مخالفت کرد و خبر داد روسیه پیش‌نویس مورد نظر خود را به شورا  ارائه می‌دهد.
جان بولتون سفیر آمریکا نیز در پایان جلسه خبر داد قرار شده نمایندگان 1+ 5 پیش‌نویس‌های خود را نهایی کرده و به پایتخت‌های خود بفرستند تا هفته آینده جلسه دیگری برگزار شده که متن نهایی مشخص شود. بولتون گفت: ما قصد داشتیم قطعنامه پیشنهادی اروپا را تقویت کنیم اما با وضعیت پیش آمده، آمریکا خود پیش‌نویس تهیه کرده و آن را به دیگر اعضای شورای امنیت می‌دهد.
ایرنا از مادرید گزارش داد وزیر مشاور امور اروپایی دولت اسپانیا در دیدار با سفیر ایران در اسپانیا تصریح کرده هر گونه سیاست فشار و تحریم علیه ایران ناکارآمد است. آلبرتو ناوارو به سید داود صالحی گفت کشورش از نقش ایران در خاورمیانه آگاه است و از حرکت‌های چند جانبه حمایت می‌کند و به یک جانبه‌گرایی اعتقادی ندارد. 
سیاست خصمانه آمریکا در حالی عنوان می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه این اقدام آمریکا را محکوم کرد. ایسنا گزارش داد سید محمدعلی حسینی طی سخنرانی در اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: غرب همواره تلاش کرده در مقابل ایران از موضع مدعی برخورد کند و یکی از هنرهای دولت نهم در سیاست خارجی  شکستن این قاعده  است.
آمریکا در روزهای نزدیک به انتخابات سنا، مواضع مختلفی را اختیار می‌کند. ایرنا گزارشی از مقاله هفته‌نامه نیشن داد که در آن از بوش خواسته رایس‌را برای مذاکره به تهران بفرستد. این هفته‌نامه در ادامه نوشت، اگر کاخ سفید با ایرانیان مذاکره کند، چشم‌های آمریکا باز شده و عملکرد جدیدی را تجربه خواهد کرد.
کد خبر 7341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز