مراد عنادی: در روزنامه همشهری دو روز پیش خبری درباره پیشرفت در نیروگاه بوشهر و راه‌اندازی آن در سپتامبر 2007، شهریور 1386 به نقل ازرئیس شرکت روسی سازنده این نیروگاه به چاپ رسید که به این بهانه بد نیست مروری بر این موضوع مهم که به حلقه محوری در روابط تهران - مسکو نیز بدل شده است داشته باشیم.

واقعیت این است که به علت تأخیرهای مکرر در تکمیل نیروگاه بوشهر و مشمول مرور‌زمان شدن آن که ابتدا قرار بود در سال 2000 به بهره‌برداری برسد قبول اظهارات این مقام روسی مقداری مشکل است؛ خصوصاً اینکه برخی تحلیل‌گران نیز بر این باورند یکی از علل به تأخیر افتادن تکمیل نیروگاه بوشهر آمیخته‌شدن آن به ملاحظات سیاسی بوده است.[سابقه موضوع]
شایان ذکر است،  به موجب توافقنامه 850 میلیون دلاری بین ایران و روسیه در سال 1995 دی ماه 1373 مسکو متعهد شد طبق موافقتنامه عملیات ساخت رآکتور اول را تا قبل از سال 2000 به پایان برساند. هر چند در این فرآیند بهانه‌هایی نظیر در دسترس‌نبودن اسناد قبلی یعنی اسناد شرکت زیمنس و در نتیجه ناگزیربودن شرکت روسی برای جایگزینی تجهیزات جدید مطرح شده که خود این موضوع پیشاپیش با این پیام همراه بود که ساخت نیروگاه بوشهر ممکن است مشمول مرور زمان شود. در این میان از اعمال فشارهای مکرر آمریکا و اسرائیل برای منصرف‌ساختن روسها که همچنان نیز ادامه دارد نبایستی غافل شد خصوصا اینکه آمریکا در سال 1377 با اعمال فشار به اوکراین بر عدم تحویل توربین‌های نیروگاه بوشهر پافشاری کرد. با وجود فراز و فرودهای فراوان از آنجا که ساخت نیروگاه بوشهر به موضوعی حیثیتی در روابط تهران مسکو بدل شده است، مقامات روسیه همواره برپایبندی خود به تعهداتشان پافشاری داشته اعلام کرده و می‌کنند که آن را تا شهریور سال آینده راه‌اندازی و از آبانماه برق تولیدی آن وارد شبکه برق ایران خواهد شد. البته مقامات مسکو قبلا و در جریان مذاکرات خود با آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی در اسفند ماه سال 1384 اعلام کرده بودند برای اتمام نیروگاه بوشهر هیچ مانع سیاسی وجود ندارد و روسیه نهایتا تا پایان سال 2006 نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی خواهد کرد. این در حالی بود که درپی توافق طرفین درباره انتقال پسماند سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر و همچنین پرداخت 10 میلیون دلار از 60 میلیون دلار قیمت سوخت به عنوان پیش‌پرداخت به نظر می‌رسد که عملا هیچ بهانه‌ای برای تکمیل نیروگاه بوشهر وجود نداشت. به هر حال درپی مذاکرات جدی رئیس سازمان انرژی اتمی با مقامات روسی در مهرماه سال جاری قرار شد نیروگاه بوشهر در شهریور ماه سال 86 به بهره‌برداری برسد؛ چرا که به روایت مسئولان سازمان انرژی اتمی 7 تا 8 درصد از مراحل ساخت نیروگاه بیشتر باقی نمانده از این رو در موعد اعلام شده نیروگاه راه‌اندازی خواهد شد با توجه به خبر  روزنامه همشهری آیا می‌توان باور کرد که شمارش معکوس برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آغاز شده است یا همچنان در فاصله باقیمانده تا آن مقطع که کمتر از یکسال است باید منتظر بهانه‌تراشی‌های جدید بود. با توجه به حساسیت افکار عمومی ایران نسبت به این موضوع و خصوصا بدبینی‌ سنتی نسبت به اینکه روس‌ها فقط به فکر منافع خود هستند، به نظر می‌رسد مقامات مسکو نیز به این جمع‌بندی رسیده باشند که هیچ بهانه‌ای در چارچوب سیاست خرید وقت پذیرفتنی نبوده از این رو، در موعد اعلام شده نیروگاه بوشهر بایستی راه‌اندازی شود. در واقع،‌ راه‌اندازی نیروگاه در شهریور 86 هر چند دیرهنگام خواهد بود،  اما در صورت به وقوع پیوستن آن حداقل مسکو به جای تقویت بدبینی افکار عمومی ایرانیان می‌تواند سربلند از این آزمون بیرون آید و در عمل ثابت کند که اگرچه براساس منطق حاکم بر روابط خارجی کشورها همچون سایرین به دنبال منافع ملی خود بوده است اما برای روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری کلیدی در منطقه آسیای جنوب غربی اهمیت قائل بوده پیش از آنکه به چنین روابطی تاکتیکی و مصلحتی بنگرد نگاه استراتژیک به روابط با تهران دارد.
کد خبر 8901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز