گروه سیاسی: در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که 35 کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست دیروز شورای حکام را که قرار بود بر درخواست ایران مبنی بر دریافت کمک فنی آژانس متمرکز شود به تعویق انداختند

و این امر منعکس کننده‌ وجود اختلافات فراوان در این شوراست، دبیرخانه آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ پروژه‌هایی که در ایران تعریف شده و به تایید دبیرخانه آژانس رسیده، مغایرتی با قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام ندارد. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود از وین نوشت: آنچه که بر درگیری‌های احتمالی افزود، حکم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر آن است که راکتور اراک و هفت پروژه دیگری که ایران در مورد آنها طلب کمک کرده است تهدید اشاعه محسوب نمی‌شود.
حسنی مبارک و معمرقذافی در دو اظهارنظر جداگانه بر حق همه کشورها از جمله ایران برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای تاکید کردند و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم خبر داد که موضوع روابط با ایران درصدر مذاکرات یکصد و یکمین نشست وزیران خارجه عضو این شورا قرار دارد. پادشاه عربستان هم در دیدار خداحافظی سفیر ایران در ریاض اظهار داشت: ما به برادران ایرانی خود در تمامی زمینه‌ها اطمینان داریم.
حصول پیشرفت
سخنگوی کاخ سفید گفت که جورج بوش معتقد است در حال حصول پیشرفت در متقاعد ساختن ولادیمیر پوتین به حمایت از قطعنامه‌ی جدی سازمان ملل علیه ایران است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا پس از مذاکرات جورج بوش و ولادیمیر پوتین، رییسان جمهور آمریکا و روسیه مسکو به همکاری درباره ایران نزدیک‌تر شده است گفت که بوش چنین باوری دارد و روس‌ها لزوم ارسال پیامی روشن به ایران را درک می‌کنند. وی با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی افزود: یکی از مسایلی که آنها به تفصیل درباره‌اش صحبت کرده‌اند،  الزامات امنیتی روشن  در خصوص دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
راه برون‌رفت
حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر اظهار داشت: گفت‌وگو تنها راه برون رفت از مساله هسته‌ای ایران است.
وی در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا تاکید کرد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق تمامی کشورهای عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.
مبارک ضمن تاکید بر عاری ساختن منطقه خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی خواستار امضای پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی شد.
پیام ایران
قذافی رهبر  لیبی،  با تاکید برحق ایران در پی گیری فعالیت  صلح آمیز هسته ای قدرت های بزرگ را از به کارگیری معیارهای دوگانه دراین زمینه بر حذر داشت.قذاقی در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهورایران, همچنین از تلا‌ش های غرب در مساله هسته ای برای عقب نگه داشتن جهان اسلا‌م ابرازنگرانی کرد.
کاخ سفید مقاله هرش را رد کرد
کاخ سفید مقاله افشاگرانه یک روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی مبنی بر نبود هیچ مدرکی دال بر تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای را به باد تمسخر گرفت و آن را رد کرد.
مورد تأیید است
"علی اصغر سلطانیه" سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با ایرنا در وین گفت: معاون مدیر کل آژانس انرژی اتمی در سخنان خود درباره پروژه اراک گفته است که بررسیهای انجام شده توسط دبیرخانه آژانس از نظر فنی و حقوقی مورد تایید است و در تصویب آن هیچگونه مانعی مرتبط با قطعنامه شورای حکام و شورای امنیت وجود ندارد.
کد خبر 8903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز