دانشمندان به تازگی موفق شدند چهره جمجمه معروف ۹ هزار ساله را بازسازی کنند. این جمجمه در نزدیکی شهر باستانی جریکو کشف شده بود.

بازسازی صورت جمجمه 9 هزار ساله

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، محققان اخیرا با استفاده از تکنولوژی دیجیتالی، چهره جمجمه‌ای ۹ هزار ساله را بازسازی کردند که در نزدیکی شهر باستانی جریکو، با صدف‌هایی فرو رفته در جای چشم‌هایش پیدا شد. 

در سال ۱۹۵۳، این جمجمه انسانی با صدف‌های وهم‌آوری در چشمخانه‌اش کشف شد و در حال حاضر در موزه بریتانیا قرار دارد. برای چندین دهه، محققان می‌خواستند بدانند که این جمجمه مرموز انسان متعلق به چه کسی است. اکنون به لطف یک تیم چند ملیتی از محققان، یک بازسازی دیجیتالی، چهره پشت جمجمه را نشان داده است.

سیسرو مورائس، متخصص گرافیک برزیلی و سرپرست این پروژه، گفت که این اولین بازسازی صورت در جهان بود.

عکس | صورت بازسازی شده مرد ۹ هزارساله‌ با چشم‌های صدفی | جمجمه مرموز بالاخره شناسایی شد
تصویر بازسازی شده جمجمه ۹ هزار ساله

این کار چگونه انجام شد؟

در  سال ۲۰۱۶ موزه بریتانیا اندازه‌گیری جمجمه را با استفاده از میکروسی تی اسکن  انجام داد. این اندازه‌گیری‌ها برای ایجاد یک مدل سه بعدی جمجمه مجازی استفاده شد که محققان می‌توانستند صورت را روی آن تصویر کنند. 

این روش، بازسازی دقیقی از صورت در اختیار محققان قرار نداد، بنابراین تکنیک متفاوتی به کار گرفته شد. این روش جدید که بازسازی صورت پزشکی قانونی (RFF) یا تقریب صورت پزشکی قانونی (AFF) نامیده می‌شود، یک تکنیک تشخیص کمکی برای زمانی است که اطلاعات کمی برای شناسایی و تشخیص هویت فرد وجود دارد. 

بر اساس محاسبات آنها، جمجمه متعلق به مردی با موهای تیره است. علاوه بر این، آن طور که ضایعه بهبودیافته در جمجمه‌اش نشان می‌دهد، او احتمالا در دهه ۳۰ یا ۴۰ زندگی خود بوده است.

محققان با استفاده از داده‌های آماری، نواحی از دست رفته جمجمه را پر کردند و مشخصات و ساختار صورت را تخمین زدند. آنها همچنین توانستند با استفاده از تغییر شکل و انطباق آناتومیک، حجم صورت را هم بازسازی کنند. 

عکس | صورت بازسازی شده مرد ۹ هزارساله‌ با چشم‌های صدفی | جمجمه مرموز بالاخره شناسایی شد
جمجمه ۹ هزار ساله با دو صدف به جای چشم‌ها

کد خبر 733976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha