محققان می‌گویند که امسال احتمالا ۳ معمای باستان‌شناسی از جمله معمای ملکه گم‌شده مصر حل خواهد شد.

مصر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، ممکن است امسال سه معمای تاریخی بزرگ حل شود. بر اساس تحقیقات پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۳ سال حل معماهای هزاران ساله‌ای مثل معمای مومیایی نفرتیتی، شهر بزرگ مدفون در ترکیه و روستایی متعلق به عصر آهن در بریتانیا حل شود. 

ملکه مومیایی

مومیایی گم‌شده ملکه نفرتیتی، ملکه مصری، احتمالا در یکی از مقبره‌های کشف‌شده اخیر پیدا شده است و امسال آزمایش‌های DNA روشن می‌کند که آیا مومیایی واقعا متعلق به نفرتیتی است یا خیر. مقبره «KV ۲۱» واقع در اقصر، دره پادشاهان مصر، دو مومیایی زن را در خود جای داده است که یکی از آنها ممکن است مومیایی ملکه باستانی باشد.

زاهی حواس باستان‌شناس و وزیر سابق آثار باستانی مصر، نگاهی دیگر به مومیایی‌ها و ریشه‌های شجره‌نامه آنها دارد. در حالی که نتایج آزمایش غیرقابل پیش‌بینی است، اما این تحقیقات در هر صورت دانش بیشتری در حوزه اسرار بی‌پایان مصر باستان به ما خواهد داد. 

ترکیه مدفون

سال گذشته، تیمی از باستان‌شناسان واقع در میدیات ترکیه، یک کلان شهر زیرزمینی متعلق به حدود ۲۰۰۰ سال پیش پیدا کردند. تصور می‌شود جمعیت این شهر مرموز حدود ۷۰ هزار نفر بوده است. چندان روشن نیست که مردم این شهر به چه دینی معتقد بوده‌اند، زیرا تا کنون هم کنیسه یهودی و هم یک کلیسای مسیحی در آن کشف شده است. مردم این شهر احتمالا از دست رومیان پنهان شده بودند، چرا که در آن دوره در آن منطقه حضور داشتند و یهودیان و مسیحیان را مجازات می‌کردند. 

در حال حاضر تنها ۵ درصد از شهر با حفاری فعلی کشف شده است و باید ببینیم که در ۲۰۲۳ چه چیزهای جدیدی از آن برای ما فاش می‌شود. 

کشفیات جدید در ساخت راه آهن

طی چندین سال گذشته برای ساخت راه آهن قطار پرسرعت بریتانیا، اکتشافات متعددی در انگلستان و بریتانیای رومی آنگلوساکسون اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۲۲ درست زیر نورث‌همپتون‌شر انگلستان، روستایی متعلق به عصر آهن کشف شد که در طول عمرش، یک شهر رومی هم در دل آن زندگی کرده بود. همچنین یک قبرستان متعلق به آنگلوساکسون‌های ثروتمند در طول اجرای پروژه خط آهن کشف شد.  علاوه بر این، مجسمه‌ای که بنا بر گزارش‌ها «بسیار کمیاب» است و قدمت آن به بریتانیای رومی برمی‌گردد، کشف دیگری بود که در طول پروژه راه‌آهن انجام شد.

قطار پرسرعت بریتانیا زودتر از سال ۲۰۲۹ افتتاح نمی‌شود، بنابراین می‌توان گفت اکتشافات در حین حفاری اولیه حقیقتا در ابتدای راه است و امسال شاهد کشف‌های بیشتری در این منطقه خواهیم بود. 

کد خبر 732663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمدمصطفا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 3
    اینا برا مردم نون اب میشن؟