شبیه تونل زمان است. تونلی که بازدیدکنندگان را به صدها و حتی هزاران سال پیش می‌برد؛ به وقتی که خبری از ساعت‌های دیجیتالی نبود و انسان‌ها با ابزارهای ابتدایی زمان را اندازه‌گیری می‌کردند. در موزه تماشاگه زمان، ساعتی عجیب و غریب نگهداری می‌شود که چینی‌ها قرن‌ها پیش با آن زمان را اندازه‌گیری می‌کردند.

اژدها

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: موزه تماشاگه زمان، برای علاقه‌مندان به ساعت پر از شگفتی است؛ از ساعت‌های مچی و مکانیکی تا ساعت کشتی و حتی ساعت‌هایی که روزگاری به چهره‌های برجسته و مشهور تعلق داشتند. در این موزه، ساعت‌های منحصربه‌فرد بسیاری هم وجود دارد؛ ساعت‌هایی که آگاهی از پیشنیه، طراحی و چگونگی طرز کار آن کنجکاوی برانگیز است. یکی از این ساعت‌های قدیمی که از نمادهای موزه تماشاگه زمان به شمار می‌رود، ساعتی عجیب و غریب به نام «قایق اژدها» است.

ساعت عجیب و غریب چینی‌ها را اینجا ببینید | این اژدها گذر زمان را به شما نشان می‌دهد!

قصه‌های خواندنی‌تهران را اینجا دنبال کنید

ساعتی که در در نگاه اول هیچ شباهتی به ساعت‌های رایج ندارد و طرز کار آن شگفت‌انگیز است. قایق اژدها یک ساعت سوختنی است که چینی‌ها از آن برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌کردند. ظاهر این ساعت، به قایق‌هایی که در نقاشی‌های چینی دیده‌ایم شباهت دارد. چینی‌ها در این ساعت، شمعی خوابیده در میانه قایق و نیز وزنه‌هایی با فواصل معین در راستای قایق قرار داده‌اند تا به این وسیله زمان را اندازه‌گیری کنند. در طول یک شبانه‌روز وقتی شمع می‌سوخت، به تدریج ریسمان‌هایی که وزنه به آنها متصل بود هم می‌سوختند. پس از سوختن ریسمان‌ها، وزنه‌های متصل به آن در ظرفی فلزی که زیر قایق قرار داده می‌شد می‌افتادند. معیار تشخیص زمان هم تعداد وزنه‌هایی بود که به کف قایق سقوط می‌کردند و صدای دنگ دنگ آنها خبر از تغییر زمان می‌داد.

ساعت عجیب و غریب چینی‌ها را اینجا ببینید | این اژدها گذر زمان را به شما نشان می‌دهد!

کد خبر 733045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha