کتاب‌های «به جست‌وجوی گلستان: نگاهی به قصه‌های ابراهیم گلستان» نوشته ناستین (آسیه) جوادی و «از آینه تا خشت؛ ۱۰۰ سال زندگی ابراهیم گلستان» نوشته محمد رضا رهبریان منتشر شد.

ابراهیم گلستان

به گزارش همشهری آنلاین، «به جست‌وجوی گلستان: نگاهی به قصه‌های ابراهیم گلستان»، مجموعه‌آثار ادبی ابراهیم گلستان از نویسندگان داستان کوتاه، مورد تحقیق و نقد قرار گرفته است. مولف کوشیده در کتاب «به جست‌وجوی گلستان: نگاهی به قصه‌های ابراهیم گلستان» آنچه را برای خواننده خاص و عام جذاب است و او را به خلاقیت این نویسنده راهنمایی می‌کند در کتاب بازتاب دهد.

ناستین (آسیه) جوادی در توضیح سبک نگارش این کتاب توضیح داده است: «روشی که برای بررسی کتاب‌ انتخاب کردم در مرحله اول خواندن کلیه آثار در دسترس بود. سپس تک‌تک آثار به ترتیب تاریخ نگارش قصه، رمان و نمایشنامه دوباره خوانده و یادداشت‌برداری شد. در این تحقیق سعی شده است به شناخت شخصیت درونی و بیرونی زنان و مردان از دید نویسنده پرداخته شود». ساختار کلی کتاب‌ها بر این اساس است که ابتدا به شرح مختصر قصه، رمان یا نمایشنامه می‌پردازد. سپس شخصیت‌ها به دو دسته مرد و زن تقسیم شده و معرفی مختصری از آن‌ها به دست می‌دهد. در ادامه، اثر را بررسی کرده و در انتهای کتاب طی یادداشتی به جهان‌بینی نویسنده اشاره‌ای دارد. این کتاب به قیمت ۶۰ هزار تومان در نشر کوله‌پشتی منتشر شده است.

 گلستان صد ساله با دو عنوان پشت ویترین‌ کتابفروشی های تهران

کتاب دوم

همچنین کتاب از آینه تا خشت؛ ۱۰۰ سال زندگی ابراهیم گلستان» نوشته محمد رضا رهبریان  به قیمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی نشر برج منتشر و روانه بازار کتاب شد. ابراهیم گلستان با قصه‌ها و فیلم‌ها و یادداشت‌های خود بیش از هشت دهه حضوری پیدا و ناپیدا در فرهنگ ایران داشته و تکه‌های درخشانی از شعر و داستان و سینمای ایران به ذهن روشن و صریح او گره خورده است. مخالفان و منتقدان آثارش به همان اندازه دوآتشه‌اند که موافقان و هوادارانش.

زندگی و خلق‌وخوی شخصی او نیز، دست‌کم در دو دهه‌  اخیر، محل تفسیر و تحلیل‌ و حتی افسانه‌سازی کسانی بوده که به دیدارش رفته‌اند یا مشتاق بوده‌اند که به‌نحوی او را از نزدیک ببینند. از آینه تا خشت کندوکاوی‌ است در یک قرن زندگی پرجنب‌وجوش و پرخاطره‌ گلستان؛ یک قرن جدل و یک قرن وسواس. نویسنده با باریک‌بینی در انبوهی از سندها و نوشته‌ها و حرف‌های رفتگان و ماندگان، تصویری دقیق از این زندگی صریح و بی‌تعارف ترسیم کرده است.

 گلستان صد ساله با دو عنوان پشت ویترین‌ کتابفروشی های تهران

کد خبر 733036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha