شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
۱۰ نفر

نخستین اتوبوس ایران به معنای واقعی کلمه، به وسیله بازرگان بلژیکی ابتدا در استان گیلان و شهر رشت مورد استفاده قرار گرفت، اما بعدها به دلایلی از تهران و خیابان‌های آن سر درآورد.

اتوبوس قدیمی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : نخستین اتوبوس ایران به معنای واقعی کلمه، به وسیله بازرگان بلژیکی ابتدا در استان گیلان و شهر رشت مورد استفاده قرار گرفت، اما با سپری شدن زمان با در نظر گرفتن قیمت اتوبوس و کرایه آن، زیرساخت های حمل و نقل و سوددهی از نظر اقتصادی مورد قبول واقع نشد و به همین دلیل اتوبوس ذکر شده به یکی از تجار ایرانی با نام معین‌التجار واگذار شد و او هم نقشه تازه‌ای برایش کشید.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

این تاجر ایرانی این اتوبوس را به تهران آورد و به جابه‌جایی مسافر در پایتخت ایران پرداخت. به تدریج استقبال از این وسیله نقلیه جدید افزایش یافت و چند تاجر دیگر نیز به وارد کردن اتوبوس‌هایی به ایران اقدام کردند. در همین سال‌ها بود که گروهی از دانمارکی‌ها نیز چند اتوبوس بنزینی وارد ایران کردند و در چند خط مختلف در تهران به جابه‌جایی مسافر مشغول شدند. همه این فعالیت‌ها سبب شد چهره تهران آن روزگار که تا پیش از این فقط درشکه و گاری را به خود دیده بود به ناگاه دگرگون شود.

با اینکه استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل مزایای زیادی داشت، اما مشکلاتی را نیز برای شهروندان و مسافران ایجاد می‌کرد. در آن دوران مقررات خاصی در اتوبوسرانی حاکم نبود. اتوبوس‌ها در هر جایی که مسافران می‌خواستند توقف می‌کردند، سازوکار مشخص و یکدستی برای تعیین کرایه موجود نبود و شرکت‌های خصوصی متعددی بدون هیچ گونه هماهنگی به فعالیت مشغول بودند.

کد خبر 732229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha