همشهری آنلاین: ارتش کره شمالی امروز با صدور اولین بیانیه عمومی خود توسط رییس ستاد مشترک این کشور در 10 سال اخیر، کره جنوبی را به درگیری نظامی تهدید کرد.

خبرگزاری آلمان از سئول گزارش داد، بر مبنای گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، این پیام را یک سخنگوی ارتش در تلویزیون کره شمالی قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است که لی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی و "مترسک‌های جنگ طلب" او ممکن است نیروهای ارتش کره شمالی را مجبور به "گام انتقام‌جویانه و قوی نظامی برای محو کردن آنان" کنند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که کره شمالی نیروی دریایی کره جنوبی را متهم به اعزام ناو جنگی به آب‌های خود کرده است. دو کشور بر سر آب‌های دریای زرد با یکدیگر اختلاف دارند.

لی این بیانیه را بی‌ارزش دانست، اما ارتش کره جنوبی سطح آماده‌باش خود را به خاطر احتمال حمله از جانب شمال بالا برده است.

تحلیل‌گران گفتند این بیانیه با هدف اعمال فشار بر کره جنوبی به منظور تغییر سیاست‌هایش در قبال کره شمالی صادر شده است. روابط بین دو کره پس از ریاست جمهوری لی که دولتی محافظه‌کار را در اختیار دارد، رو به وخامت گذاشته است. لی خط مشی سختگیرانه‌تری را نسبت به سلف خود در قبال کره شمالی دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه کره شمالی نیز جداگانه اعلام کرد این کشور تسلیحات اتمی خود را مادامی که از جانب آمریکا احساس تهدید کند، حفظ می‌کند. این وزارتخانه افزود عادی سازی روابط با آمریکا به صورت خودکار موجب دست‌کشیدن از تسلیحات هسته‌ای نخواهد شد.

تحلیل‌گران گفتند این اظهارنظرها با هدف ایجاد استانداردهای جدید در روابط آمریکا و کره شمالی پیش از آغاز به کار باراک اوباما، رییس جدید کاخ سفید مطرح شده است.

کد خبر 73188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز