لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس‌جمهور منتخب برزیل با برگزیدن ۱۶ وزیر دیگر کابینه‌ آینده‌اش را اکنون که شمار بی‌سابقه ۱۱ زن در میان ۳۵ نفر اعضای آن هستند، تکمیل کرد.

Lula

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس همانطور که انتظار می‌رفت «لولا» خانم مارینا سیلوا، فعال حفاظت از جنگل‌های آمازون را به عنوان وزیر محیط زیستش انتخاب کرد. او همچنین خانم سیمونه تبت، رقیب پیشینش و رهبر حزب جنبش دموکراتیک برزیل را که بعدا در طول کارزار انتخاباتی‌ به متحدی ارزشمند برایش بدل شد، برای وزارت برنامه‌ریزی برگزید.

سونیا گواجاجارا، زنی از بومیان برزیل وزارت تازه به وجود آمده برای مردمان بومی را رهبری خواهد کرد. لولا در مجموع ۱۱ زن را برای دولت آینده‌اش که از ابتدای سال میلادی جدید کارشان را شروع می‌کند، برگزیده است که در دولت‌های پیشین بی‌سابقه بوده است.

لولا که هفته‌ها برای تعیین همه ۳۷ وزیر آینده‌اش وقت صرف کرده بود، گفت:‌ «پس از مقدار زیادی کار، پس از تنش‌ها، گفتگوها و کم‌وزیاد کردن‌های بسیار ما ایجاد نخستین رده دولت را به پایان رساندیم.»

پیروزی با یک جبهه ائتلافی در رقابتی در نزدیک

این رهبر چپگرای پیشین برای بردن انتخاباتی شانه به شانه با رئیس‌جمهور فعلی، ژائیر بولسونارو مجبور شد متحدانی از بیرون «حزب کارگران» که چهار دهه پیش بنیانگذاری‌اش کرد، پیدا کند و قول ایجاد «جبهه‌ای گسترده» در برابر راست افراطی دهد.

لولا در ماه اکتبر (مهر) توانست در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با به دست آوردن ۵۰/۸ درصد آرا در برابر ۴۹/۲ درصد آرای رقیبش بولسونارو، رئیس‌جمهور با گرایش راست افراطی به پیروزی برسد.

با وجود اتهامات بی‌پایه حزب بولسونارو درباره تقلب‌های انتخاباتی انتخاب لولا بوسیله «دادگاه عالی انتخاباتی» (TSE) ، بالاترین مرجع انتخاباتی این کشور تایید شد.

لولا قبلا در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به عنوان رئیس‌جمهور برزیل خدمت کرده بود. اما او در سال ۲۰۱۷ به اتهامات فساد مالی و پولشویی محکوم شد و احتمال شرکت مجددش در انتخابات با دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۸ از میان رفت. فرناندو حداد، شهردار سابق سائوپائولو شریک انتخاباتی لولا در آن هنگام جای او را در انتخابات گرفت، اما در نهایت در دور دوم انتخابات در برابر بولسونارو بازنده شد.

اما محکومیت کیفری لولا در سال ۲۰۲۱ بوسیله دیوان عالی برزیل لغو شد و راه برای شرکت او در کارزار انتخاباتی موفق او در سال ۲۰۲۲ گشوده شد. فرناندو حداد در کابینه فعلی لولا به مقام وزارت دارایی منصوب شده است.

مقام وزارت خارجه به مورو وی‌یرا دیپلمات باسابقه داده شده است، خوزه موچو، نماینده پیشین کنگره وزیر دفاع،  رویی کاستا، فرماندار ایالت باهیا به عنوان رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و فلاویو دینو، فرماندار سابق ایالت مارانیائو به عنوان وزیر دادگستری خدمت خواهد کرد.

اعتراضات طرفداران بولسونارو 

مقامات برزیل پس از پیروزی لولا  با اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران بولسونارو که از پذیرفتن شکستش خودداری کرد، روبرو بوده‌اند که  به بستن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و آتش زدن وسائل نقلیه دست زده‌اند و با تحصن در بیرون ساختمان‌های ارتش از نیروهای مسلح خواسته‌اند که دخالت کنند.

فلاویو دینو، وزیر دادگستری در کابینه لولا از مقامات خواسته است جلوی معترضان را در برازیلیای پایتخت کشور پیش از مراسم سوگند رئیس‌جمهوری در روز یکشنبه بگیرند و آنها «مولدان تروریست‌ها» نامید.

انتظار می‌رود جمعیت فراوانی در روز یکشنبه اول ژانویه برای دیدن مراسم تحلیف لولا در برازیلیا گردآیند و در روز دوشنبه طرفداران فوتبال در شهر سانتوس در ایالت سائوپائولوی این کشور برای آخرین وداع با پله، اسطوره فوتبال جهان جمع می‌شوند.

کد خبر 731680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha