«لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» (لولا) روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل با فاصله نزدیکی ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی را شکست داد و به این ترتیب این رئیس‌جمهور پیشین چپگرا به قدرت باز می‌گردد و به دست‌راستی‌ترین دولت این کشور در طول چند دهه پایان می‌دهد.

Lula

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دیوان عالی انتخابات برزیل اعلام کرد لولا با کسب ۵۰/۹ درصد آرا در مقابله ۴۹/۱ درصد آرای بولسونارو  رئیس‌جمهور بعدی برزیل خواهد بود. مراسم سوگند ریاست‌جمهور لولای ۷۷ ساله در اول ژانویه (۱۱ دی) برگزار خواهد شد.

این نتایج شکستی برای پوپولیسم یا عوام‌گرایی دست‌راستی احساساتی بولسونارو است که به عنوان نماینده‌ای رده پایین در کنگره برزیل کارش را آغاز کرد و توانست اتحاد جدیدی از محافظه‌کاران ایجاد کند، اما هنگامی که برزیل متحمل یکی از بدترین تلفات پاندمی کرونا شد، حمایت عمومی را از دست داد.

لولا در یک سخنرانی در یکشنبه شب گفت که کشور دچار چنددستگی را متحد می‌کند و تضمین می‌کند «برزیلی‌ها سلاح‌هایی را بر زمین بگذارند که هرگز نباید برمی‌داشتند»، در عین حال او وعده داد که به جلب همکاری بین‌المللی را برای حفاظت از جنگل‌های بارانی آمازون بپردازد و تجارت جهانی را منصفانه‌تر کند.

بازگشت چپ‌گرایان به قدرت در برزیل | لولا با فاصله اندکی بولسونارو را شکست داد
حامیان لولا د رخیابان پولیستا در شهر سائوپائولو در انتظار اعلام نتایج انتخابات در یکشنبه شب

لولا پس از ساعت ۸ بعدازظهر به وقت محلی (۱۱:۰۰ به وقت گرینیچ) وارد یک راهپیمایی در شهر سائوپائولو شد و از میان سقف متحرک یک ماشین برای جمعیت دست تکان داد. حامیان شادمان او در نزدیکی خیابان پولیستا در انتظار او بودند و شعار می‌دادند.

در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی در چرخش است، جرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور منتخب و دستیاران کارزار انتخاباتی لولا بالا و پایین می‌پرند و شعار می‌دهند: «موقع رفتن ژائیر است، ژائیر باید همین الان برود.»

بولسوناوری ۶۷ ساله که سال‌ها این ادعای بی‌پایه را تکرار کرده است که سیستم رای‌گیری برزیل مستعد تقلب است، در ابتدا درباره نتایج انتخابات ساکت ماند. او سال گذشته، آشکارا درباره نپذیرفتن نتایج رای‌گیری سخن گفته بود.

منابع آگاه می‌گویند مقامات انتخاباتی برزیل آماده ابراز مخالفت او با نتیجه انتخابات می‌شوند و تمهیدات امنیتی برای تظاهرات اعتراضی طرفداران او را در نظر گرفته‌اند. دو ساعت پس از اعلام برنده شدن لولا بوسیله مقامات انتخاباتی بولسونارو و کارزار انتخاباتی‌اش هنوز هیچ اظهار نظر عمومی درباره نتایج انجام نداده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به لولا به خاطر پیروزی در «انتخاباتی آزاد، منصفانه و معتبر» تبریک گفت و به رهبران اروپایی و آمریکای لاتین پیوست که اظهارات مشابهی کرده بودند.

پیروزی لولا پس از پیروزی‌های شاخص چپگرایان در انتخابات کلمبیا و شیلی یک «موج صورتی» جدید در آمریکای لاتین را تحکیم می‌کند و پژواک‌دهنده تحول سیاسی منطقه‌ای مشابهی در دو دهه پیش است که لولا را به صحنه جهانی آورد.

لولا وعده داده است که رشد اقتصادی با برنامه‌ریزی دولتی و سیاست‌های اجتماعی را که در دوران ریاست‌جمهوری قبلی‌اش در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلیون‌ها نفر را در برزیل از فقر رهانید، بازگرداند. او همچنین وعده داده است که با تخریب جنگل‌های بارانی آمازون مقابله کند که اکنون در بدترین وضعیت در ۱۵ سال گذشته است و برزیل را به پیشگامی در مذاکرات بحران جهانی اقلیمی بدل کند.

بازگشت چپ‌گرایان به قدرت در برزیل | لولا با فاصله اندکی بولسونارو را شکست داد
حامیان لولا در خیابان پولیستا در سائوپائولوی برزیل در یکشنبه شب

آنا والریای ۶۰ ساله، یک پزشک در ریودوژانیرو که پیروزی لولا را جشن گرفته بود، گفت: «چهار سال به نفرت‌پراکنی و نفی علم گذشت.برای لولا آسان نیست که این کشور دچار تفرقه را اداره کند. اما فعلا زمان شادی مطلق است.»

لولا یک رهبر پیشین اتحادیه‌های کارگری در فقر به دنیا آمد و در دهه ۱۹۷۰ اعتصاباتی را بر ضد دولت نظامی برزیل سازمان داد. مشخصه دو دوره ریاست‌جمهوری او شکوفایی اقتصادی مبتنی بر تولید بود و او با محبوبیتی بی‌سابقه از حکومت کنار رفت.

اما حزب متبوع او، «حزب کارگران» و دیلما روسف، رئیس‌جمهور بعدی عضو این حزب و نخستین زن رئیس‌جمهور برزیل با رکود عمیق اقتصادی و رسوایی‌های بی‌سابقه مربوط به فساد اقتصادی اعتبارشان را از دست دادند و خود لولا هم با محکوم شدن به خاطر اتهاماتی درباره دریافت رشوه ۱۹ ماه را در زندان گذراند تا هنگامی که در سال گذشته دیوان عالی برزیل این حکم را لغو کرد.

لولا در دوم ریاست‌جمهوری‌اش با اقتصادی با رشد پایین، محدودیت‌های شدیدتر بودجه‌ای و پارلمانی با شمار زیاد مخالفان روبرو است. متحدان بولسونارو پس از انتخابات عمومی در این ماه که نشان داده اتحاد محافظه‌کاران همچنان قدرتشان را حفظ کرده‌اند، اکنون بزرگترین فراکسیون کنگره برزیل را  تشکیل می‌دهند.

کد خبر 716306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha