نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل نشان می‌دهد ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راستگرای فعلی توانسته است آرای زیادی را به دست آورد و امید لوئیس ایناسیو لولا، رقیب چپگرا و رئیس‌جمهور پیشین را برای پیروزی به باد دهد.

election

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  مقامات انتخاباتی برزیل روز یکشنبه اعلام کردند لولا با شمرده شدن ۹۵ درصد آرای الکترونیکی با ۴۷.۶ درصد آرا از بولسونارو با ۴۳.۹ درصد آرا جلوتر است. اما از آنجا که هیچکدام از دو رقیب به اکثریت بیش از ۵۰ درصد آرا دست نیافته‌اند، دور دوم انتخابات در ۳۰ اکتبر (۸ آبان) برگزار می‌شود.

چندین نظرسنجی در آستانه رای‌گیری روز یکشنبه نشان داده بودند که آرای لولا با فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصد از آرای بولسونارو جلوتر است. این نتیجه بسیار نزدیک‌تر انتظارات برای حل‌وفصل سریع به دنبال یک انتخابات به شدت دو قطبی‌شده را در چهارمین دموکراسی بزرگ جهان از بین برد.

بولسونارو قوی‌تر از حدی بود که تصور می‌شد

بولسونارو نتایج نظرسنجی‌ها راکه نشان می‌داد او در دور اول به لولا خواهد باخت، مورد تردید قرار داده و گفته بود این نظرسنجی‌های شورو شوقی را که او در مسیر کارزار انتخاباتی دیده بود، در نظر نمی‌گیرند. او همچنین بی‌کم‌وکاست بودن نظام رای‌گیری الکترونیکی برزیل را بدون ارائه شواهد زیر سوال بود و تلویحا گفت در صورت شکست ممکن است نتایج انتخابات را نپذیرد.

ناظران سیاسی می‌گویند در صورت پیروزی لوله با یک حاشیه بزرگ آرا در دور بعدی ممکن است حمایت از بولسونارو برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات بعدی فروکش کند. اما رای‌گیری روز یکشنبه که به ادامه یافتن انتخاباتی خشن و پرتنش برای چهار هفته دیگر می‌انجامد، باعث تجدید قوای کارزار بولسونارو می‌شود.

کارشناسان سیاسی می‌گویند نتایج  دور اول انتخابات نشان داد راست افراطی هنوز قدرت بسیاری در برزیل دارد و احتمال پیروزی لولا، رئیس‌جمهور پیشین چپگرا را در دور بعدی کاهش می‌دهد.

بازگشت لولا پس از محکومیت به زندان

برخی از نظرسنجی‌ها نشان داده بودند که لولا می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از آرای معتبر را به دست آورد و از رفتن به دور دوم انتخابات در مقابل رقیب سرسختش راحت شود. اما در حالیکه شمارش آرا به تدریج اعلام می‌شد، احتمال چنین پایانی از میان رفت.

از طرف دیگر، گرچه لولا در پایان دوره ریاست‌جمهوریش در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ در بالاترین حد محبوبیت بود، پس از آنکه در آخرین انتخابات به خاطر پذیرفتن رشوه محکوم شد و به زندان افتاد، مورد تمایل بسیاری از برزیلی‌ها نیست. این محکومیت بعدا بوسیله دیوان عالی برزیل نقض شد و او امکان پیدا کرد امسال با رقیبش بولسونارو و ۹ نامزد دیگر از احزاب کوچکتر رویاروی شود

بولسونارو که یک نماینده قدیمی پارلمان و خودش را خارج از جریان معمول سیاسی برزیل نگه داشته بود توانست در سال ۲۰۱۸ بر  حزب کارگران به رهبری لولا پیروز شود و دسته‌های جناح راست برزیل از مسیحیان انجیلی تا صاحبان منافع در بخش کشاورزی و طرفداران آزادی حمل سلاح را متحد کند. اما محبوبیت او در دوران پاندمی کرونا که او آن را صرفا یک «آنفلوآنزای مختصر» می‌نامید، افت کرد. همچنین رسوایی‌های مربوط به فساد مالی  وزیران دولتش را مجبور به استعفا کرد و پسران نماینده پارلمانش را در کانون انتقادات قرار داد.

لولا در طول دوره ریاست‌جمهوریش به خاطر گسترش دادن شبکه تامین اجتماعی برزیل همزمان با شکوفایی اقتصادی تولید-محور به اوج رسید. اما در سال‌های پس از پایان یافتن دوره حکومت او، اقتصاد سقوط کردو جانشین دست‌پرورده او، خانم دیلما روسف که به مقام ریاست‌جمهوری رسید، استیضاح شد و بسیاری از دستیارانش به زندان رفتند.

کد خبر 709678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha