شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

فرهاد جم: ضعف مدیریت جنگل‌ها در جهان که به طور معمول از عدم توجه نسبت به قطع غیرمجاز درختان و تجارت غیرقانونی چوب‌های جنگلی ناشی می‌شود، به رشد و تثبیت بازار اقتصادی، تعادل اجتماعی و محیط زیست کشورهای جهان صدمات بسیاری را وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به این که 90 درصد از 2/1 میلیارد نفری که در مناطق محروم و به شدت وابسته به جنگل‌ها برای تامین نیازهای حیاتی زندگی می‌کنند، تقویت مدیریت جنگل‌ها در سطح همه کشورهای جهان اقدامی‌اساسی و غیرقابل انکار در جهت کاهش فقر و حفظ محیط زیست جنگل‌ها بشمار می‌رود.

بانک جهانی در گزارش تکان‌دهنده‌ای که چند روز پیش منتشر شد، اعلام کرد:  قطع غیرقانونی درختان جنگلی سالانه 10 میلیارد دلار از بازار جهانی و 5 میلیارد دلار از درآمد دولت‌های جهان را هدر می‌دهد.

بانک جهانی همچنین در گزارش اخیر خود آورده است:  ضعف مدیریت جنگل‌ها در جهان که به طور معمول از عدم توجه نسبت به قطع غیرمجاز درختان و تجارت غیرقانونی چوب‌های جنگلی ناشی می‌شود، به رشد و تثبیت بازار اقتصادی، تعادل اجتماعی و محیط زیست کشورهای جهان صدمات بسیاری را وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به این که 90 درصد از 2/1 میلیارد نفری که در مناطق محروم و به شدت وابسته به جنگل‌ها برای تامین نیازهای حیاتی زندگی می‌کنند، تقویت مدیریت جنگل‌ها در سطح همه کشورهای جهان اقدامی‌اساسی و غیرقابل انکار در جهت کاهش فقر و حفظ محیط زیست جنگل‌ها بشمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، قطع غیرقانونی درختان جنگلی از یک موضوعی که تنها در محافل محیط زیستی بحث می‌شد به یک امر مطرح و قابل بررسی تبدیل شده است که ضرورت رسیدگی به آن و جلوگیری از گسترش قطع غیرمجاز درختان جنگلی در حال حاضر در تمام دنیا شناخته شده است.

بر این اساس تلاش کشورها در جهت جلوگیری از قطع جنگل‌ها افزایش یافته است به شکلی که منطقه شرق آسیا در سال 2001، آفریقا در سال 2003 و آسیای شمالی و جنوبی در سال 2005 میلادی تحت پوشش برنامه مدیریت قانونی و نظارت بر جنگل‌ها قرار گرفتند.

این اقدامات مقدماتی در این مناطق بخش‌های خصوصی و دولتی تمام کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده را نسبت به حفاظت بیشتر از محیط زیست جنگل‌ها متوجه کرده است، اما با این حال هنوز اقدامات جدی‌تری باید از سوی کشورها در این زمینه صورت گیرد.
به گفته بانک جهانی با پشتوانه‌ای که سایر بخشهای دولتی از نظر بودجه و قوانین در اختیار بخشهای محیط زیستی جنگلی قرار می‌دهند می‌توان بیشتر و بهتر از جنگل‌های جهان حفاظت کرد.

به گزارش ایسنا، بانک جهانی تأکید کرده است که تنها راه حفاظت از جنگل‌ها یعنی حفظ منبع حیات اغلب کشورهای محروم جهان، اعمال قوانین محکمتر از سوی همه کشورهاست تا از اقدامات غیرقانونی مخرب محیط زیست جنگل‌ها اعم از تجارت غیرقانونی چوب، عدم پرداخت مالیات بر درآمد بخش‌های جنگلی و زیر پا گذاشتن قوانین محیط زیستی و در نتیجه به خطر افتادن امنیت کاری بسیاری از کارگران و حیات کشورهایی که وابسته به صنعت چوبهای جنگلی برای تامین نیازهای زندگی هستند، هر چه بیشتر جلوگیری شود.

گزارش بانک جهانی از وضعیت 17جنگل مهم جهان نشان می‌دهد که تقریبا در دو سوم از این کشورها سرعت تخریب جنگل بین سالهای 2000 تا 2004 میلادی 50 درصد گزارش شده است که این میزان حتی در برخی از کشورهای دیگر این مجموعه به 90 درصد می‌رسد.

طبق این گزارش کامبوج با 90 درصد سرعت تخریب جنگل در صدر جدول قرار دارد و پس از آن بولیوی و پرو با 80 درصد و اندونزی با بیش از 70 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

پس از این کشورها به ترتیب برزیل با 80، اکوادور 70، قانا 60، کامرون، میانمار و مناطق شرقی روسیه 50، لائوس 45، کلمبیا 42، تایلند 40، مالزی بیش از 35، ویتنام 20 تا 40 و مناطق شمال غربی روسیه با 10 تا 15 درصد بیشترین سرعت تخریب جنگل را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به موارد ذکر شده، بانک جهانی اعلام کرده است که وضعیت بحرانی جنگل‌ها و تقویت مدیریت اعمال شده بر روی این منابع زیستی تنها در صورت اجرای قوانین بسیار محکم از جمله اعمال مالیاتهای سنگین و جرایم جنگلی و حتی دادگاه و زندان امکان‌پذیر است، چرا که در غیر این صورت رشد فقر در کشورهایی که تنها منبع زیستی آنها جنگل‌هاست بیداد خواهد کرد.

بانک جهانی در ادامه اعمال مدیریت قوی‌تر بر استفاده بازارهای کربنی را برای حفظ جنگل‌های گرمسیری خواستار شد و اعلام کرد:  جلوگیری از نابودی سریع جنگل‌های گرمسیری و بهبود وضعیت اقتصادی میلیونها نفر در دنیا نیازمند نظارتی جدی‌تر بر جنگل‌ها و اعمال مدیریت ملی قوی‌تر بر این منابع زیستی کشورهای جهان است.

اغلب ساکنین مناطق روستایی گرمسیری یعنی حدود 800 میلیون نفر در جنگل‌ها یا زمینهای جنگلی یعنی در محدوده جنگل‌ها زندگی می‌کنند که این افراد برای تامین نیازهای حیاتی خود به شدت به جنگل‌ها وابسته‌اند.

در این میان سرعت تخریب جنگل که در دهه گذشته 5 درصد گزارش شده بود در حال حاضر با افزایش جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای و نابودی تنوع‌زیستی مناطق جنگلی به 20 درصد رسیده است.

طبق اعلام بانک جهانی کاهش سرعت تخریب جنگل و اعمال مدیریت قوی‌تر بر این منابع در بهبود وضعیت محیط زیست این مناطق، رشد درآمدهای روستایی و جلوگیری از تغییرات آب و هوای کره زمین بسیار مؤثر است.

به گزارش ایسنا، در آمریکای لاتین سالانه بسیاری از جنگل‌های گرمسیری از بین می‌رود و در این میان برای ایجاد هر یک هکتار چراگاهی که با تخریب جنگل‌ها ایجاد می‌شود، حدود 300 دلار صرف می‌شود که انتشار مقادیر عظیم گاز دی‌اکسیدکربن از نتایج ناخوشایند این امر است.

بانک جهانی استفاده از فناوری‌های  روز دنیا در کشورهای در حال توسعه را در کاهش سرعت تخریب جنگل مؤثر دانسته است زیرا از این طریق وابستگی این کشورها بر استفاده از منابع جنگلی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کد خبر 7315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز