خانه علامه جعفری در محله حسن‌آباد در بلوار آیت‌الله کاشانی منطقه ۵، ۲۳ سال پیش به کتابخانه عمومی تبدیل شده است. خانه‌ای با خاطرات شیرین که هم محفل اندیشمندان ایرانی و خارجی بود و هم‌ خانه امید و مهربانی برای همسایگان محله.

علامه جعفری

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: خاطرات خانه معروف محله حسن‌آباد از جنس مردی است که مردم‌داری را نه به سخن، بلکه در لحظه‌به‌لحظه زندگی‌اش به نمایش می‌گذاشت. این خانه به ۲ بخش تقسیم شده است. بخشی که خانواده علامه در آن زندگی می‌کردند و بخش دیگری که کتابخانه شخصی استاد محسوب می‌شد و محفل بازدیدها و جلسات استاد بود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اهالی محل به‌خوبی به یاد دارند که استاد رسم همسایگی را به معنای واقعی به‌جای می‌آورد؛ همسایه‌هایی که دخترشان را عروس یا پسرشان را داماد می‌کردند از علامه تقاضا می‌کردند مراسم جشن عروسی در خانه‌ استاد برگزار شود. علامه هم قبول می‌کرد.

روایتی خواندنی از مراسم عروسی تا جلسات مهم فلسفی در خانه علامه جعفری  

علی جعفری، فرزند علامه و رئیس مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، می‌گوید: «عروسی من هم در همین خانه برگزار شد. یک مجلس کوچک در اندرونی برای خانم‌ها برپا شد و در کتابخانه شخصی ایشان نیز از ۶۰، ۷۰ نفر از آقایان پذیرایی کردیم. علامه هم حدود یک ربع راجع به نحوه آغاز زندگی صحبت کردند و توصیه‌های کاربردی اخلاقی و تربیتی را برای حاضرین شرح دادند.»

رسم همسایه‌داری یک علامه

مرام همسایه‌داری استاد علامه جعفری زبانزد بود. محمد رضوانی، همسایه دیواربه‌دیوار استاد، می‌گوید: «خوب یادم هست برای اینکه ارتباط همسایگی میان اهل محل پابرجا باشد، هر هفته یک جلسه دورهمی می‌گذاشت. هر هفته خانه‌ یکی از همسایه‌ها دور هم جمع می‌شدیم. فقط هم باید با چای پذیرایی می‌کردیم تا تجملات وارد این دورهمی نشود و میزبان خسته نشود. باهم دعا می‌خواندیم و حرف می‌زدیم. همین باعث شده بود که صمیمیت بین اهل محل جاری باشد. راستش، خانه ایشان شورای حل اختلاف محل بود. اگر کوچک‌ترین مشکلی برای اهل محل از نظر خانوادگی یا اجتماعی پیش می‌آمد، در خانه ایشان حل‌وفصل می‌شد.»

او می‌گوید: «یادم می‌آید وقتی به مسافرتی می‌رفتم، ایشان با وجود بزرگی و جایگاه علمی‌شان، شخصاً به در خانه‌مان می‌رفتند و جویای حال و احوال بچه‌ها می‌شدند و می‌گفتند اگر نانی و خریدی دارید بگویید تا تهیه کنم. برای همه اهل محله این‌گونه بودند.

دختر کوچک من ۲ سالش بود و من در مسافرت بودم. دخترم به‌شدت مریض می‌شود. علامه وقتی متوجه می‌شود، شبانه و به‌ دور از محافظ‌هایش، با لباس ساده خانگی دخترم را به بیمارستان می‌رساند. این بزرگواری فراموش‌نشدنی است.»

این خانه ساده و صمیمی که خانه الفت همسایه‌ها و اهالی محل بود، محفل علمی و محل نشست‌های اندیشمندان بزرگ ایرانی و خارجی نیز بود.

روایتی خواندنی از مراسم عروسی تا جلسات مهم فلسفی در خانه علامه جعفری  

محفل استادان و دانشجویان ایرانی و خارجی

بسیاری از پژوهشگران حوزه و دانشگاه از دروس ایشان استفاده می‌کردند و در خانه علامه در رفت و آمد بودند. از جمله می‌توان به دکتر عبدالرحیم گواهی (استاد ادیان، عرفان و فلسفه)، دکتر عبدالله نصری (پژوهشگر فلسفه) و حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی گرجیان (استاد عرفان اسلامی) اشاره کرد. شاگردان خارجی علامه جعفری نیز مهمان همیشگی کتابخانه استاد در طبقه دوم خانه بودند.

روایتی خواندنی از مراسم عروسی تا جلسات مهم فلسفی در خانه علامه جعفری  

کتابخانه علامه جعفری که در منزل شخصی علامه محمدتقی جعفری (ره) در منطقه ۵، بلوار آیت‌الله کاشانی، محله حسن‌آباد قرار دارد یک کتابخانه نفیس با مساحت ۵۴۰ مترمربع است. کتابخانه‌ای که می‌تواند به‌عنوان گنجینه‌ای علمی به یک موزه محلی تبدیل شود.

کد خبر 731090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha