آیا در وان آب داغ دراز کشیدن در شب می‌تواند به سالمندان کمک کند که فشار خونشان را پایین بیاورند؟ نتایج یک بررسی ژاپنی درباره غوطه خوردن در چشمه آب گرم نشان می‌دهد که این شیوه می‌تواند مؤثر باشد.

hot  spring

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این یافته‌ها از آنالیز جدیدی از یک تحقیق ده‌ساله درباره خطر فشار خون بالا در ساکنان سالمند شهر «بپو» در ژاپن به دست آمده است.

بپو شهری در ژاپن است که به خاطر داشتن طبیعی‌ترن چشمه‌های آب گرم در همه ژاپن شهرت دارد. یک آنالیز جدید نشان داد که سالمندانی که به طور معمول پس از ساعت ۷ بعدازظهر در چشمه آب گرم غوطه می‌خورند، ظاهرا ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

دکتر ساتوشی یاماساکی، سرپرست این بررسی در پژوهش گروهش درباره عادات حمام کردن در چشمه آب گرم و سوابق پزشکی حدود ۱۱۰۰۰ نفر از ساکنان ۶۵ ساله و بالاتر گفت: ‌«نتایج پژوهش ما باعث شگفت‌زدگی من شد.»

به گفته یاماساکی که مدرس پزشکی داخلی در بیمارستان بپو در دانشگاه کیوشو در این شهر است، شمار سالمندانی که در ابتدا در سال ۲۰۱۱ وارد بررسی شدند حدود یک سوم کل سالمندانی بود که در آن زمان در این شهر زندگی می‌کردند. از هر ۱۰ نفر چهار نفر هنگامی وارد بررسی شدند دچار فشار خون بالا بودند یا سابقه فشار خون بالا داشتند.

از همه افراد در این بررسی درباره جزئیات سابقه قبلی بیماری‌های جسمی و روانی‌شان از جمله فشار خون بالا، افسردگی، بیماری قلبی، سکته مغزی، نقرس، آسم، دیابت، بیماری کلیوی و آلرژی و سایر بیماری‌ها سؤال شده بود.

همچنین از همه افرادی که با آنها مصاحبه شده بود، درباره عادات استفاده از چشمه آب گرمشان سؤال شده بود، از جمله فراوانی غوطه‌خوردنشان در آب گرم، مدت معمول این غوطه خوردن، زمانی از روز در آب گرم غوطه می‌خورند و شمار سال‌هایی که این کار را انجام می‌دهند.

این پژوهشگران در پایان به این نتیجه رسیدند که غوطه خوردن مرتب در چشمه آب گرم در شب‌ها «به طور قابل‌توجهی اثر حفاظتی» در برابر فشار خون بالا در میان این سالمندان ژاپنی ایجاد می‌کند.

یاماساکی درباره علت این رایطه گفت که گروه پژوهشی او معتقد است از یک طرف این تاثیر مربوط به کاهش استرس ناشی از غوطه خوردن شبانه در آب گرم است. از طرف دیگر، ممکن است اثر مثبت غوطه خوردن عصرگاهی در آب گرم مربوط به کمک کردن به خوابیدن سریع‌تر سالمندان باشد که بررسی‌های قبلی آن را با فشار خون پایین‌تر مربوط کرده‌اند.

البته یاماساکی و گروهش اشاره کرده‌اند که آنالیز آنها سایر گزینه‌های سبک زندگی را که آنها نیز ممکن است اثر حفاظتی در برابر فشار خون بالا داشته باشند، در نظر نگرفته بود.

همچنین آنها این موضوع را که افراد شرکت‌کننده در هنگام بررسی با داروهای ضد فشار خون بالا درمان می‌شدند، در نظر نگرفته بودند.

یاماساکی همچنین گفت پاسخ به اینکه آیا سایر انواع حمام آب داغ در شب اثری مشابه با غوطه خودن در چشمه آب داغ از لحاظ پایین آوردن فشار خون بالا دارد یا نه، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

به گفته او، ممکن است دوش آب گرم یا وان آب گرم در شب- و نه فقط چشمه آب گرم در شب- به طور مشابهی خواب را بهبود بخشد.

یاماساکی و همکارانش که نتایج کارشان را در ژورنال Scientific Reports منتشر کرده‌اند، در مقاله‌شان می‌گویند حمام آب داغ شبانه باید در افراد دارای فشار خون بالا پس از آنکه همه مراقبت‌های استاندارد معمول به کار گرفته شدند، به عنوان یک اقدام اضافی ترغیب شود.

یاماساکی می‌گوید این مراقبت‌های استاندارد شامل تجویز داروهای کنترل فشار خون بوسیله پزشک، محدود کردن مصرف نمک، انجام اقداماتی برای کاهش وزن، ورزش بیشتر و کاهش مصرف الکل است.

کارشناسان می‌گویند گرچه گزینه‌های سبک زندگی سالم برای کنترل فشار خون در افراد دچار بیماری پرفشاری خون لازم است، اما اغلب بیماران همچنین نیاز به تجویز دارو بوسیله پزشک برای کنترل فشار خون‌شان دارند.

کد خبر 730909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha