ایام فاطمیه که می‌رسد حال و هوای شهر و محله‌مان معنویت ویژه‌ای پیدا می‌کند. منطقه۱۸ نیز که به دلیل فراوانی هیئت‌های مذهبی جای خود را دارد؛ اگر به هر محله و خیابان این منطقه سر بزنید، پرچم یا فاطمه(س) است که بر سردر خانه‌هاست و خانواده‌های که برای قدوم عزاداران فاطمی لحظه‌شماری می‌کنند.

فاطمیه18

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : در ایام سوگواری بانوی دوعالم، منطقه١٨ نیز به مانند دیگر نقاط شهرمان رخت عزا به تن کرده‌ است؛ در این‌ باره با بانیان و خادمان اهل بیت(ع) در یکی از هیئت‌های قدیمی منطقه۱۸ همصحبت شدیم که بجز اجرای برنامه‌های مناسبتی، بسته های کمک معیشتی و ارزاق خیریه بین خانواده های محروم و نیازمند توزیع می‌کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

وقت نوحه‌سرایی بر محبوب‌ترین بانوان عالم

هیئت عزاداری حضرت زینب(س) واقع در شهرک ولیعصر (عج) برای میزبانی از عزاداران دردانه نبی اکرم(س) برنامه‌ریزی‌های بسیاری را انجام داده است. حاج «رمضانعلی بابا شمسی»۶۷‌ساله موسس و بانی هیئت حضرت زینب (س) برنامه‌های بسیاری از جمله آشنایی با سیره حضرت فاطمه (س) نوحه‌سرایی، روضه‌خوانی برای این ایام به‌خصوص شب شهادت بانوی دو عالم صدیقه مرضیه (س) را در برنامه‌های این هیئت مذهبی گنجانده است. وی دراین باره می‌گوید:«مردم باید با ساحت قدس فاطمی پیوند داشته باشند. توصیه می‌کنم حدیث کسا را بسیار بخوانند و به‌خصوص دعای یاسین را و هدیه بدهند به حضرت زهرا (س) همچنین عزاداری، سینه‌زنی، مداحی و سخنرانی در هر دو دهه برقرار است و به همه جوانان و مریدان علاقه‌مند به ایشان توصیه می‌کنم عزاداری و سوگواری در این روزها را از دست ندهند. ما هم در این خانه نوکر و خادم مردم هستیم و باور کنید که لذت این کار کمتر از پادشاهی نیست.»

این بانوی بزرگ را به نسل امروز معرفی کنیم

حاج «میثم باباشمسی» خادم اهل‌بیت (ع) می‌گوید:«این روزها و این شب‌ها وقت بی‌قراری و نوحه‌سرایی بر محبوب‌ترین بانوان جهان، بانوی عاطفه و ایثار و یگانه دردانه‌ای است که در عظمت ولادت خجسته‌اش سوره گرانقدر کوثر نازل شد و به پیامبر رحمت و قلب محزون او حرارتی مضاعف بخشید. همچنین اینکه اگر می‌خواهیم تاریخ اسلام را بشناسیم باید ابتدا فاطمه (س) را بشناسیم ابعاد وجودی ایشان را. به طور مثال اینکه چرا وصیت کردند شبانه دفن شوند و اینکه به دختر بزرگ مردی چون پیامبر (ص) پس از مرگ پدر چه گذشت که چنین وصیتی کرد.»

خادم هیئت حضرت‌زینب (س) اضافه می‌کند: «اتفاقات و حوادث دردناکی که بر ایشان رفته باید به گوش همگان برسد. از عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که پیامبر درباره ایشان فرمودند اساس و ریشه دین ام‌ابیهاست. روایات و احادیث بسیاری درباره مقام حضرت فاطمه (س) ازسوی خاندان عصمت و طهارت بیان شده و بر همه ما واجب است که این احادیث را که شرحی بر حوادث تلخی است که بر این بانوی بزرگ رسیده را به گوش همه به‌ویژه نسل جدید برسانیم. به همین سبب از نخستین شب دهه فاطمیه برنامه‌های عزاداری خود را برپا کرده‌ایم و در دو دهه میزبان عزاداران فاطمی خواهیم بود.»

در سوگ بانوی دو عالم، هیئت به هیئت در منطقه۱۸ | توزیع ارزاق و اطعام نیازمندان در هیئت حضرت‌ زینب(س)

 باباشمسی که مدیر گروه جهادی شهیدان عالمی منطقه١٨ نیز هست به برنامه‌های خیریه‌ای هیئت اشاره می کند و می گوید: «برنامه‌های جهادی و خیریه‌ این هیئت عزاداری تنوع فراوانی دارد از بسته‌بندی و توزیع اقلام و کالاهای ضروری بین خانواده‌های محروم و نیازمند تا طبخ و تقسیم غذاهای نذری در محله های محروم و حاشیه تهران و اعزام اعضای جهادی به مناطق بحران‌زده و کمک به مصدومان و آسیب دیدگان سیل و زلزله. بنابر این در طول سال با همکاری گروه جهادی شهیدان عالمی و هیئت عزاداری حضرت زینب (س) اقدامات و کارهای خوبی انجام شده و همچنان ادامه‌ دارد. همچنین برنامه پخت و توزیع غذای نذری فقط مختص به ماه محرم و صفر نیست و در ایام و مناسبت‌های طول سال مثل ایام فاطمیه نیز پا برجاست.»

فاطمیه کجا برویم؟

از همین حالا میتوانید برای استفاده از ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) برنامهریزی کنید. در اینجا به بخشی از برنامههای عزاداری در هیأتها و حسینیهها و مساجد در منطقه۱۸ پرداختیم.

محله صادقیه

اهالی محله برای سوگواری در ایام فاطمیه به مسجد امام حسن عسکری (ع) می‌روند و در آنجا با سخنرانی نوحه‌سرایی و مداحی به سوگ می‌نشینند. آغاز مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء است و پس از آن خیل عظیمی از عاشقان اهل بیت از اسلام‌شهر و مناطق دیگر در این مسجد گرد هم می‌آیند.

محله یافت‌آباد شمالی

هیئت حضرت علی اصغر(ع) یکی از هیئت‌های نوپای محله است که حدود 10 سال از فعالیتش می‌گذرد. مراسم سوگواری حضرت زهرا (ع) در دهه فاطمیه و در شب شهادت بانوی دو عالم در این محل برگزار می‌شود.  این هیئت در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی واقع شده است.

محله یافت‌آباد جنوبی

اغلب اهالی محله یافت‌آباد جنوبی در این ایام به قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مسجد محله می‌روند و مراسم عزاداری را آنجا برگزار می‌کنند. مسجد چهارده معصوم (ع) از ساعت ۲۰ پذیرای عزاداران فاطمی است. این مسجد در میدان پژوتن واقع شده است.

محله صاحب‌الزمان(عج)

کوچه نصر ۱۲ در خیابان شهید خدابنده‌لو مثل هرسال محل گردهمایی بسیاری از عزاداران فاطمی است. احیای مراسم فاطمیه با حضور پررنگ جوانان محله از ویژگی‌های خاص هیئت ثارالله است. قرار است مراسم شب شهادت حضرت فاطمه(س) مثل هر سال در این هیئت برگزار شود. 

محله امام خمینی(ره)

سخنرانی‌های داغ ایام فاطمیه در هیئت محبان‌الحسین (ع) پای خیلی از جوانان محله امام خمینی (ره) را به این هیئت باز کرده است. هر شب از ساعت ۱۹ و ۳۰ بزرگ و کوچک محله امام خمینی (ره) به کوچه یازدهم، پلاک ۲۷ می‌روند و در عزاداری شرکت می‌کنند.

محله شادآباد

یکی از محل‌های برپایی مراسم عزاداری در شادآباد هیئت بنی‌فاطمه است که در خیابان شهید علی اکبر جعفری، کوچه انصاری واقع شده است. شیخ امیرعلی مرادی و حمید شاکری سخنرانی و مداحی مراسم را بر عهده دارند. برنامه عزاداری از ساعت ۲۰ برگزار می‌شود.

محله حسینی فردوس

سال‌هاست که با هماهنگی هیئت امنای مسجد حضرت علی اصغر (ع) مراسم فاطمیه در این مسجد برگزار می‌شود. برای شرکت در مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء به خیابان چهارده معصوم(ع)، خیابان صاحب الزمان (عج) مسجد حضرت علی اصغر(ع) بروید و از مراسم عزاداری فیض ببرید.

محله بهداشت

برگزاری مراسم فاطمیه محله بهداشت در مسجد آل محمد(ص) واقع در خیابان شهید براداران مرادی خواهد بود. حضور پرشور اهالی محله به واسطه حضور مداحان مشهور هر سال پررنگ‌تر از سال قبل است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست و در شب شهادت بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری برپا می‌شود.

محله تولیددارو

هیئت حسین بن‌علی(ع) در محله تولیددارو یکی از فعال‌ترین هیئت‌هایی است که مسئولان آن همیشه علاوه بر انجام مراسم‌های مذهبی در امور فرهنگی هم پیشقدم بوده‌اند. امسال مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) بعد از نماز مغرب و عشاء  برگزار می‌شود.

محله ولی‌عصر شمالی

بیش از ۳۰ سال است که هیئت امنای مسجد امیرالمومنین(ع) در خیابان به خیال به برگزاری مراسم‌های عزاداری می‌پردازند و امسال نیز عزاداری فاطمی با شور ویژه‌ای برگزار خواهد شد.

محله شهید رجایی

مسجد باب‌الحوائج در میدان شهید رجایی سال هاست که خیل عظیمی از عزاداران را گرد هم می‌آورد. حجت الاسلام علیان سخنرانی مراسم را عهده دار است و باقرلویی مثل هر سال با صدای پرسوز خود برای اهالی مداحی می‌کند. پس از نماز مغرب و عشاء به اینجا بروید و خود را در ثواب مراسم عزاداری شریک کنید.

محله ولی‌عصر جنوبی

بزرگان مسجد جامع شهرک ولیعصر (عج) با حضور هیئت منتظران و حضرت علی‌اکبر (ع) مراسم عزاداری فاطمی را برگزار خواهند کرد. گویا امسال قرار است در کنار عزاداری غذای نذری بین خانواده ها توزیع شود. 

محله خلیج فارس شمالی

هیئت حضرت ابوالفضل(ع) در کنار دیگر هیئت‌های محله به سوگواری می‌نشیند. برای شرکت در مراسم راس ساعت ۲۱ به ۲۰ متری شهرک سینا، بین کوچه شهدا و گنجه‌ای بروید و با صدای احمد محمدی و محرم علی واحدی همنوا شوید.

محله خلیج فارس جنوبی

مسجد رسول اکرم (ص) از قدیمی‌ترین مساجدی است که از سال ۱۳۴۹ به فعالیت مشغول است. مراسم ایام فاطمیه  با مداحی جوانان برگزار می‌شود. این مسجد در خیابان جوادالائمه(ع)، خیابان المهدی واقع شده است.

محله ۱۷ شهریور

هیئت بیت‌الحسین(ع) محله 17 شهریور از سال ها قبل با سخنرانی حجت‌الاسلام اسدی و مداحی حاج «حسین جان بزرگی» و «جواد اترک» شناخته شده و همچنان در ایام فاطمیه نوع مداحی و سوگواری آن پای خیلی‌ها را به اینجا باز می کند. هیئت بیت‌الحسین(ع) در خیابان ۱۵ متری دوم شمالی، پلاک ۴۱ واقع شده است.

محله شمس‌آباد

جمع پرشور جوانان در هیئت انصارالحسین (ع) حال و هوای خاصی به مراسم عزاداری می‌بخشد. مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) از ساعت ۱۹ با سخنرانی آغاز و با مداحی و سوگواری به پایان می‌رسد. اگر قصد شرکت در این برنامه مذهبی را دارید به میدای شهدای شمس‌آباد، خیابان محمدی و کوچه شهیدحسنی بروید.

کد خبر 730071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    خدا خیر بده به آقای باباشمسی خیر و نیکوکار که در این گرانی و تورم هوای محرومان را دارند و به هر شکل کمکشان می کنند