همشهری آنلاین: کتاب "توطئه‌گران بین‌المللی: گزارش نشست های سری گروه بیلدربرگ" توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات روانه بازار کتاب شد.

کتاب "توطئه‌گران بین‌المللی: گزارش نشست های سری گروه بیلدربرگ" که اسم انگلیسی آن (Bilderberg Diary) است گزارش نشست‌های سری گروه بیلدربرگ است.مؤلف این کتاب جیم تاکر و مترجم آن وحید رضا نعیمی است.

چاپ اول این کتاب در 1000 نسخه و با قیمت 6800 تومان توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات منتشر شده است.

بیلدربرگ نام یک محفل سری جهانی گروهی از صاحبان برجسته صنایع و شرکت‌های بین‌المللی،دولتمردان حال و سابق، چهره‌های عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و رسانه‌ای است که از چند دهه قبل به طور منظم در نشست‌های سالیانه در یکی از کشورهای غربی گرد هم می‌آیند.

در این نشست‌ها که معمولاً‌ پشت درهای بسته و دور از نگاه کنجکاو روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران بنام برگزار می‌شود،‌ رخدادهای مهم جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در باره روندهای آتی تحولات در زمینه اقتصاد و سیاست تصمیم‌گیری می‌شود.

شاید اعضای این گروه که افرادی همچون هنری کیسینجر و جورج سوروس را در بر می‌گیرند، به طور مستقیم در شکل‌گیری رخدادها و روندهای اقتصادی و سیاسی نقش نداشته باشند،‌ اما هر کدام چنان وزنی در عرصه‌های مختلف دارند که آنان را به نقش‌آفرینان پشت ‌پرده نظام بین‌الملل بدل کرده است. آنان همواره از فعالیت علنی زیر ذره‌بین مطبوعات منتقد پرهیز دارند و بر خلاف بسیاری از محافل دیگر،‌ تمایل چندانی حتی برای شناخته شدن به عنوان اعضای بیلدربرگ از خود نشان نمی‌دهند.

آن چنان که در این کتاب می‌خوانیم، این گروه پنهان‌کار شماری اعضای دائمی دارد که در طی سال‌های گذشته پای ثابت نشست‌های آن هستند. به علاوه،‌ درهرنشست متناسب با رخدادهای مهم جهان در سال برگزاری نشست،‌ افرادی به آن دعوت می‌شوند تا به تبادل نظر با سایر اعضا بپردازند.

نویسنده کتاب خبرنگاری است که در طی حدود یک ربع قرن با پشتکاری مثال‌زدنی،‌ نشست‌های بیلدربرگ را از نزدیک رصد کرد. جیم تاکر به این منظور بارها به شهرهای مختلف اروپا،‌ آمریکا و کانادا سفر کرد تا از نزدیک و به رغم سنگ‌اندازی‌های برگزارکنندگان گردهمایی‌ها ،‌ از موضوع‌ها و مباحث مطرح شده در آن اطلاع یابد.

وی کتاب خود را به بیست و چهار فصل تقسیم کرده است که هر فصل به یک نشست سالیانه اختصاص دارد. البته فصل اول کتاب به بررسی کلی نشست‌های بیلدربرگ در بین سال‌های 1975 تا 1982 می‌پردازد. اما فصل‌های بعدی از نشست کبک در مونترال در سال 1983 شروع می‌شود و به فصل 24 ختم می‌شود که به نشست روتاش در آلمان در سال 2005 مربوط است.

شاید موضوع‌هایی که در سال‌های اولیه بیلدربرگ مورد بحث قرار گرفت، در حافظه تاریخی برخی از خوانندگان کم‌رنگ باشد،‌ اما موضوع‌هایی که در سال‌های اخیر در این نشست‌ها مطرح ‌شد،‌ برای افراد بیشتری معنادار است،‌ موضوع‌هایی مانند بوسنی و هرزگوین، بحران اقتصادی آسیا در سال 1997، حمله القاعده به آمریکا در جریان حملات 1سپتامبر، حمله آمریکا به افغانستان و عراق، مسئله هسته‌ای ایران وافزایش بهای نفت.

جیم تاکر روایت ساده و درعین حال آگاه‌کننده‌ای از مطالبی می‌دهد که در طی حدود یک ربع قرن مورد بحث اعضای این گروه قرار گرفته است.

نثر وی در برخی نقاط به شوخی‌ می‌گراید،‌ اما این سبب نمی‌شود تا نکات مهم ازچشم وی پنهان بماند. نثر سبک وی که سعی شده است در فارسی نیزرعایت شود، می‌تواند خواندن این کتاب را برای همگان آسان کند.

هر چه باشد، ماهیت تحولات بین‌المللی به گونه‌ای است که اغلب ممکن است مطالعه آن برای همگان دلچسب نباشد. اما تاکر مخاطب خود را شهروندان عادی در نظر گرفته است که حق دارند بدانند وقتی هر سال گروهی از صاحبان قدرت و ثروت به دور از رسانه‌ها گرد هم می‌آیند،‌ چه کار می‌کنند،‌ راجع به چه موضوع‌هایی صحبت می‌کنند و چه تصمیم‌هایی می‌گیرند.

کد خبر 72914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز