صندلی که ناصرالدین‌شاه بعد از زخمی شدن به دست «میرزا رضا کرمانی» روی آن نشست به همان شکل و شمایل در کاخ‌موزه گلستان به معرض نمایش قرار داده شده است.

صندلي

همشهری‌آنلاین - نصیبه سجادی: در آستانه پنجاهمین سال سلطنت، ناصرالدین‌شاه هنگامی که به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رفته بود، هدف گلوله میرزا رضای کرمانی قرار گرفت و در دم جان سپرد. پس از مضروب شدن، پیکر ناصرالدین شاه را روی یک صندلی قرار دادند و دستمالی بر زخم او گذاشتند. این صندلی و دستمالی که بقایای خون خشک شده شاه قاجار پس از ۱۲۶ سال بر آنها دیده می‌شود، هم اکنون در کاخ‌موزه گلستان نگهداری می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

استخراج DNA

سال ۱۳۸۴ سازمان میراث فرهنگی با همکاری انستیتوپاستور، DNA ناصرالدین شاه را از روی دستمال آغشته به خون استخراج کرد تا ویژگی‌های جسمی و ژنتیک او شامل؛ گروه خونی، قد، رنگ چشم و بیماری‌ها و روحیات و ویژگی‌های خلقی شاه را مشخص ‌کند، البته این سازمان هنوز اطلاعاتی در این حوزه منتشر نکرده است.

ماجرای صندلی خونین کاخ گلستان چیست؟ | رمزگشایی انستیتو پاستور با استخراج DNA یک پادشاه

کاخی زیبا در دل پایتخت

کاخ گلستان، نام مجموعه‌ای از بناهای با ارزش تاریخی است که در زمان‌های مختلف از صفویه تا قاجار و پهلوی‌ها ساخته و تکمیل شده است. این کاخ شاهد وقایع و اتفاقات مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ ایران و جهان بوده است.

کاخ گلستان از بخش‌های مختلف تالار سلام، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، چادرخانه، تالار سفره‌خانه، تالار برلیان، عمارت بادگیر، تالار الماس، عمارت خوابگاه، کاخ شمس‌العماره و کاخ ابیض تشکیل شده است که شمس العماره، اما شاخص‌ترین و ممتازترین بنای این کاخ پس از نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و تحت تأثیر قرار گرفتن از ساختمان‌های بلندمرتبه، با معماری ایرانی و اسلوب فرنگی در ۵ طبقه ساخته شده و نام دیگر آن عمارت خورشید است.

ناصرالدین شاه قاجار در سفرهای بعدی به اروپا و بازدید از موزه‌های آنجا تصمیم گرفته موزه‌ای در کاخ خود داشته باشد و به این‌ترتیب ساختمان‌های ضلع غربی کاخ گلستان تخریب و تالار موزه ساخته و به دلیل اینکه در این بخش از کاخ مراسم سلام برگزار می‌شد به نام تالار سلام شناخته می‌شود.

تالار موزه کاخ گلستان دارای ۲ بخش، موزه نگارخانه و موزه مخصوص است که در موزه نگارخانه تابلوهای هنرمندان بنامی همچون، محمودخان صبا، کمال‌الملک قرار دارد. در موزه مخصوص نیز اشیای نفیس و تاریخی قرار داده شده است.

صندلی خونین ناصری در نخستین موزه ایران

ناصرالدین شاه در حالی که آماده می‌شد تا پنجاهمین سال سلطنت خود را جشن بگیرد به دست میرزا رضا کشته می‌شود و صدراعظم برای اینکه مردم متوجه نشوند تیر خورده دستور داد او را بر صندلی بنشانند و پارچه‌ای روی زخمش بگذارند. بعد از خروج از حرم او را همراه یک کالسکه در حالیکه دستش را به علامت سلام بالا نگه داشته بود از محل دور کردند.

این صندلی اکنون در همان موزه‌ای قرار دارد که شاه ایران به تقلید از اروپایی‌ها برای نگهداری آثار گرانبها و تاریخی، سال ۱۲۹۳ هجری قمری به‌عنوان نخستین موزه ایران، بنا کرد.

کد خبر 728753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • جواد مقدم IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    9 20
    دروغ است ، در حرم صندلی نبود ، او را بلند کردند در حالی که صدر اعظم دستش را در آستین او کرده بود و تکان می داد سوار کالسکه شد و به طرف تهران حرکت کرد .
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      33 5
      شما اونجا بودی!؟ یا فیلم ناصرالدین شاه اکتور سینما رو دیدی!؟ که میگی خبر دروغه!!!؟
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    17 1
    چی دروغه پس شاه حتما رو زمین نشسته میشه مگر قطعا صندلی چیزی بوده
  • علی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 5
    در روایت تار یخی نقل شه که ناصر الدین شاه معدوم هنگام طواف حرم از طرف میرزا رضا که نامه ای در دست داشت ترور شد حالا در چنین شرائطی ممکنه که در انجا صندلی بیارن و اونو روی صندلی بزارن که چی بشه
  • حسین IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    10 5
    بله مادربزرگم تعریف میکرد که وقتی شاهدراترورکردند بلافاصله سوارکالسکه خودنشاندند وهمراه اوالبته ایشانداسمش راگفته که بنده فراموش کردم که دست ناصرالدین شاه رادرکالسکه تکان میداد که مردم فکرکنندشاه زنده است که مباداشلوغ شود
  • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    12 37
    شاه شهید نه معدوم بیشتر درباره کرمانی مطالعه کنید
  • حمید IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    32 12
    عاقبته کسی که به میزو صندلیش خو میگیره و بخاطرش هرفسادی میکنه در نهایتم روی همون مرکب کبرو غرورو زر اندوزی از دنیا میره چون تاریخ همیشه راست میگه