همشهری آنلاین: اسلواکی تصمیم گرفت به خاطر وضع اضطراری انرژی ناشی از بحران گازی، راکتور اتمی بوهونیس (Bohunice) را دوباره فعال کند.

خبرگزاری اتریش از براتیسلاوا گزارش داد، در نشست اضطراری دولت اسلواکی، راکتور دوم تاسیسات V2 که پایان سال گذشته میلادی تعطیل شد، دوباره فعال می‌کند.

راکتور اول این نیروگاه ساخت شوروی به دستور اتحادیه اروپا دو سال پیش تعطیل شد.

فیکو (Fico)، رییس دولت اسلواکی گفت از سرگیری فعالیت راکتور تعطیل شده 100 درصد نیاز شهروندان اسلواکی را به انرژی الکتریسیته تامین می‌کند.

به گفته JAVYS، متصدی بوهونیس اعلام کرد می‌تواند این راکتور را ظرف هفت روز قادر به تولید برق کند.

تعطیلی این راکتور تا پایان 2008 میلادی یکی از شروط ورود اسلواکی به اتحادیه اروپا بود. براتیسلاوا فقط زمانی می‌تواند این راکتور را فعال کند که همه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا با آن موافقت کنند.

یاناتیک (Jahnatek)، وزیر اقتصاد اسلواکی روز شنبه گفت پیبالگز (Piebalgs)، کمیسار انرژی اتحادیه اروپا به خاطر "وضعیت اضطراری غیرطبیعی" کنونی اسلواکی با این اقدام موافقت کرده است. این کشور به خاطر توقف صادرات گاز از سوی روسیه با شرایط سختی مواجه است.

فیکو تصدیق کرد که براتیسلاوا با ازسرگیری فعالیت راکتور تعطیل شده در بوهونیس پیمان ورود به اتحادیه اروپا را نقض می‌کند. وی گفت: «ما می‌دانیم که پیمان ورود به اتحادیه اروپا نقض می‌شود. اما در وضعیت اضطراری هستیم.»

به گفته وی، به خاطر بحران گازی تامین برق اسلواکی به خطر افتاده است. فیکو ادامه داد:‌ «بدون این تصمیم اسلواکی با خاموشی سراسری مواجه می‌شود.»

کد خبر 72681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز