این روزها با افزایش میزان ابتلا به آنفلوآنزا و همزمانی شیوع کرونا با آنفلوآنزا باید به دنبال راهکاری برای کاهش ابتلا به این بیماری نیز باشیم. ضمن آنکه تا هنگامی که پایان اپیدمی کرونا از سوی مجامع بین‌المللی رسماا علام نشده، همچنان خطر شیوع دوباره این بیماری ما را تهدید خواهد کرد.

دکترسیدمحمدرضا هاشمیان، استاددانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: هنگامی که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کاهش پیدا می‌کند بیماری‌های تنفسی به خصوص آنفلوآنزا که هر سال در زمستان بیشتر با آن مواجه می‌شویم نیز شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

 در واقع انتظار می‌رود بیماری‌های تنفسی فصلی به ویژه بیماری‌هایی که حالت آندمیک یا بوم‌گیر داشته‌اند نیز افزایش یابند. کمااینکه طی دو تا سه سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های ناشی از کرونا شیوع این بیماری‌ها کاهش یافته است.

افزایش آمار فوتی‌های آنفلوآنزا

دکترسیدمحمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی سی یو و استاددانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ بیمارستان مسیح دانشوری در مورد شیوع آنفلوآنزا می‌گوید:  «امسال شیوع آنفلوآنزا در کشور نسبت به سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.  تعداد موارد ابتلا و آمار فوتی‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است. ولی مشکل اصلی جهان و کشورما فقط آنفلوآنزا نیست بلکه کووید نیز پتانسیل تبدیل شدن به یک مشکل حاد را دارد.

البته کشور ما در این مدتی که گذشت از لحاظ شیوع کرونا شرایط مساعدی را پشت سر گذاشت؛ به گونه‌ای که روزهای بدون فوتی کرونا را هم تجربه کرد ه‌ایم. » با توجه به روند افزایش ابتلا به کرونا باید ببینیم آیا واقعاً برای زمستانی که پیش رو داریم برنامه‌ریزی‌های لازم در نظر گرفته شده است؟

 افزایش کووید در چین باعث نگرانی کشورهای دیگر می‌شود

به گفته هاشمیان سه روز متوالی است که چین رکورد ابتلا به کووید در سال ۲۰۲۲ را می‌شکند؛ به گونه‌ای که در سه روز گذشته در چین روزانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر مبتلا به کرونا گزارش می‌شود.

با اینکه چین سیاست صفر کرونا را پیش گرفته است ولی با این همه کنترل و قرنطینه تعداد موارد ابتلا به صورت باور نکردنی رو به افزایش است. البته بیشتر این بیماران بدون علائم هستند.

توجه داشته باشیم تجربه نشان داده است هر زمان تعداد موارد ابتلا در چین افزایش داشته باشد مدتی بعد از آن تمام کشورهای دنیا درگیر این پاندمی خواهند شد.

 آیا این بار هم همان اتفاق خواهد افتاد؟ امید می‌رود دیگر شاهد روند افزایشی این بیماری نباشیم و چنین اتفاقی رخ ندهد. ولی با توجه به تجارب تلخی که از گذشته داریم باید از قبل خودمان را برای مقابله با چنین رخدادی آماده کنیم.

خطر شیوع کووید در ایران

استاددانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید امسال که آنفلوآنزا شیوع گسترده‌ای داشته است؛ اگر در کنار آن کووید هم افزایش یابد بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

دو زیر سویه مربوط به ba۵ که bq۱ و ۱. bq. ۱ نام دارند در چین غالب شده‌اند. از آنجایی که این زیر سویه قدرت سرایت بالایی دارد به راحتی می‌تواند در کشور ما نیز غالب شود و تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر کند.

می‌دانیم با افزایش تعداد بیماران؛ گرچه درصد بستری این زیر سویه نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است ولی با افزایش تعداد ابتلا، خود به خود تعداد بستری و فوتی‌ها هم می‌توانند افزایش یابند. بنابراین بهتر است از حالا نسبت به تزریق دوز چهارم اقدام شود.

دکتر هاشمیان می‌گوید به نظر می‌رسد درصد بسیار بالایی از افراد جامعه هنوز دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند. ولی بهتر است با توجه به شرایط موجود از واکسن‌های به روز شده علیه کووید استفاده کنند. ضمن آنکه می‌توان از واکسن‌های پروتئینی که در کشور موجود است هم به عنوان دوز چهارم استفاده کرد.  

امید می‌رود کمبودهایی که در ارتباط با دارو و سرم در کشور با آن مواجه آن هستیم نیز به زودی برطرف شود تا در زمستان مشکل کمبود دارو در برابر عفونت‌های مختلف مثل آنفلوآنزا و کووید نداشته باشیم.

کد خبر 724229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha