آمار شناسایی روزانه مبتلایان کووید-۱۹ با روند افزایشی به ۷هزار و ۶۹۱ رسید؛ ۲هزار و ۵۴۷بیمار بیشتر در مقایسه با روز قبل. افزایش آمار مبتلایان در حالی است که متخصصان درمانی کشور از روند رو به رشد و تکمیل ظرفیت ‌بخش بستری و آی‌سی‌یو مراکز درمانی خبر می‌دهند.

جنگ با کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، با اینکه یکشنبه این هفته از میان شناسایی ۵هزار و ۱۴۴بیمار قطعی، ۳۶۲نفر بستری شدند، حالا این عدد در روز گذشته به ۵۷۷نفر رسید. افزایش موارد ابتلا و بستری‌، همراه با ورود رنگ نارنجی به نقشه کرونایی کشور بود.

حالا اردکان یزد به عنوان اولین شهر پس از فروکش کردن شیوع ویروس، در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. ۳۲شهرستان هم از وضعیت آبی کرونا خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند تا آمار شهرهای زرد به ۴۴ برسد.
بر اساس اعلام متخصصان، حالا سویه اومیکرون در کشور غالب شده و بر اساس اعلام اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ۲۰‌ تا ۸۰درصد مبتلایان، به عنوان بیماران خاموش اومیکرون شناخته می‌شوند.

به گفته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی هم بیش از ۵۰درصد موارد در گردش کرونا مربوط به این سویه است: «در کل دنیا ۷۲درصد موارد ابتلا به کرونایی که بررسی شده، اومیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنی نباشد.»

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم معتقد است که کشور در آستانه ورود به پیک اومیکرون است و مردم باید به شدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

بیمارستان‌ها در آستانه پرشدن
میزان بستری مبتلایان کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو و عمومی مراکز درمانی نسبت به ۱۰روز قبل بیشتر شده است. هرچند که به تاکید متخصصان درمانی هنوز نیاز به بازگشایی بخش‌های بستری جدید برای بیماران کرونایی نیست، اما ظرفیت تک‌بخش‌های موجود هم در حال پرشدن است و به‌زودی نیاز به افزایش بخش‌ها وجود خواهد داشت. 

محمد نظری اشتهاردی، سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی(ره) درباره وضعیت بخش کرونای این بیمارستان می‌گوید: «در بخش عادی کووید-۱۹، ۲۹تخت داریم که تا ۲هفته پیش ۱۶ تا ۱۸بیمار داشت، اما حالا این تعداد تقریبا به ۲۵بیمار رسیده و در حال تکمیل‌شدن است. موارد مراجعات سرپایی هم افزایش پیدا کرده و از ۱۶-۱۵مورد در روزهای اخیر اکنون به ۳۰ تا ۴۰مورد رسیده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اکنون با توجه به شدید نبودن بیماری در سویه اومیکرون، زمان بستری بیماران کاهش پیدا کرده است، توضیح می‌دهد: «تفاوت چندانی نداریم، باز هم بیماران یک‌دوره ۴روزه تا یک‌هفته دریافت دارو با کاهش علائم را دارند.»

نظری اشتهاردی همچنین درباره وضعیت بستری بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید: «سویه اومیکرون کمتر منجر به بستری می‌شود اما در برخی بیماران پس از بستری و آزمایش نهایی مشخص می‌شود که مبتلا به سویه جدید هستند. همچنان موارد بستری با سویه دلتا بیشتر است و در آی‌سی‌یو هم موارد ابتلا به اومیکرون حاد بسیار کم است.»

او درباره وقوع پیک احتمالی اومیکرون هم می‌گوید: «تقریبا ۲ تا ۳هفته طول می‌کشد تا روند صعودی منجر به شیوع شود. البته تفاوت این پیک با پیک‌های قبلی این است که ما واکسیناسیون با این حجم مناسب را نداشتیم و خوش‌بینی در این‌باره وجود دارد که مانند پیک‌های قبلی با بحران بیماری مواجه نشویم.» سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی(ره) همچنین درباره شیوع بیماری با سویه اومیکرون در میان کادر درمان هم می‌گوید: «در حال حاضر موارد سرماخوردگی و ابتلا به اومیکرون زیاد است اما شدت ابتلا با توجه به واکسیناسیون کمتر است.» 

از سوی دیگر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری هم افزایش موارد بستری در بخش‌های عادی و آی‌سی‌یو را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «بررسی آمار تعداد مثبت‌ها و فوتی‌های کشوری نشان می‌دهد که در آمار فوتی‌ها این افزایش شیب ملایم دارد اما روند ابتلا با شیب نسبتا تندی در حال افزایش است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده این روند همچنان افزایشی باشد و برای اینکه دچار پیک شدید بیماری نشویم تزریق دوز سوم و بوستر به شدت توصیه می‌شود.»

گزارش‌های رسیده از بیمارستان رسول‌اکرم(ص) تهران هم حکایت از پرشدن بخش بیماران مبتلا به کرونا دارد. تقی ریاحی، رئیس این مرکز درمانی در این‌باره می‌گوید: «اوایل دی تمام بخش‌های آی‌سی‌یو جمع شد و هیچ بیمار کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نبود، اما از ۱۰روز گذشته بخش آی‌سی‌یو بازگشایی شده و یک بخش پر از بیماران کرونایی داریم. بخش اول عادی هم پرشده و در صدد هستیم که بخش دوم را هم بازگشایی کنیم.» 

نوید شفیق، رئیس بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان لبافی‌نژاد هم نسبت به افزایش موارد ابتلا به اومیکرون در کشور هشدار داده و به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی کرونا در روز ۵۰درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر آنها هم مبتلا به اومیکرون هستند، به همین دلیل وقوع پیک ششم کرونا حتمی است.»  مواد ابتلا به کرونا در کشور تقریبا ۴برابر شده و این افزایش موارد ابتلا یکی از عوامل افزایش بستری عنوان می‌شود. بر اساس اعلام مجید نوری، متخصص بیماری‌های عفونی، گلودرد، خستگی، بدن‌درد، تب خفیف یک تا دوروزه، ضعف و بی‌حالی را از علائم اومیکرون می‌داند.

کد خبر 652481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha