گروه اقتصادی: پس از آغاز به کار فرودگاه امام خمینی(ره) که با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود انجام برخی پروازها از این فرودگاه مورد توجه قرار گرفت و در ادامه مقرر شد پروازهای خارجی به این فرودگاه منتقل شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های لازم برای انتقال همه پروازهای خارجی به این فرودگاه فراهم نبوده و فاز نخست فرودگاه امام با کمبود اعتبار مواجه است.

از سوی دیگر برخی ایرلاین‌ها به دلیل احداث تجهیزات مورد نیاز فرودگاه امام تمایل چندانی به انتقال پروازهای خود به فرودگاه امام ندارند اما مسئولان ذی‌ربط زمان‌های مختلفی را برای انتقال پروازها مطرح می‌کنند.

با نصرالله منصوری شیرازی معاون خدمات فرودگاهی فرودگاه امام خمینی پیرامون علل تأخیر و نحوه و زمان انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام گفتگو کرده‌ایم.

  • با وجود اعلام زمان‌های مختلف برای انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام هنوز این کار اجرایی نشده است، روند انتقال پروازها چگونه خواهد بود؟‌

پیش از این برخی پروازهای خارجی به فرودگاه امام منتقل شده است اما در شرایط کنونی شرکت فرودگاهها آمادگی دارد تا برخی پروازهای شرکت‌های تک‌پروازی را به فرودگاه امام منتقل کند.

طی جلسه‌ای در روزهای آینده با این شرکت‌ها گفتگو خواهیم کرد تا از کمبودهای مدنظر آنها مطلع  شده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم. با این روند هر زمان که شرکت‌های مذکور اعلام کنند برای انتقال پروازها آمادگی دارند شرکت فرودگاهها در مهلت سه‌ماهه برنامه‌ریزی پروازی لازم را انجام می‌دهد.

امیدواریم بتوانیم در برنامه‌ زمان‌بندی فصل زمستان برخی پروازهای خارجی را به فرودگاه امام منتقل کنیم. اما باید توجه کرد که در برخی پروازها 4 شرکت هواپیمایی دخیل هستند و برای انتقال این نوع پروازها باید حتماً هر 4 شرکت موافق باشند.

براین اساس اولویت برای انتقال پروازها شرکت‌هایی است که پرواز به یک منطقه را انجام می‌دهند و در ادامه تلاش می‌کنیم تا شرکت‌ها را برای انتقال پروازها ترتیب‌بندی کنیم. در این زمینه برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که در صورت موافقت شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاهها اجرایی خواهد شد.

  • تاکنون چه تعداد پرواز خارجی به فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) منتقل شده و این میزان تا پایان سال به چه تعدادی می‌رسد؟‌

در مرحله نخست انتقال پروازهای 3 یا 4 شرکت که تک میسر و تک‌پروازی به مقاصد رم، کشورهای آسیای جنوب شرقی و برخی مقاصد دیگر را پیشنهاد داده‌‌ایم.

برای انتقال پرواز کشورهای اروپایی به فرودگاه امام نیز برخی شرکت‌های خارجی مانند لوفت هانزا برای انتقال پروازها اعلام آمادگی کرده‌اند اما باید برخی امکانات مدنظر این شرکت در فرودگاه امام فراهم شود و این امر می‌تواند آغاز انتقال این پروازها به فرودگاه امام باشد.

در ایام عید بیش از 70 پرواز از این فرودگاه را شاهد بوده‌ایم که تأثیر این تعداد پروازها در خدمات فرودگاهی به دلیل کوتاه‌بودن زمان ایستایی مسافر در ترمینال بسیار کوتاه است. اکنون روزانه حداقل 10 هزار مسافر از فرودگاه امام جابجا می‌شوند.

  • با این روند همه پروازهای خارجی چه زمانی به فرودگاه امام منتقل خواهدشد؟ 

نمی‌توان زمان دقیقی را برای انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام پیش‌بینی کرد چرا که برای تحقق این امر برخی موانع وجود دارد. در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی نیز برای انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام تمایل داشته باشند باید توجه کرد که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال پروازها شرط اصلی انجام این کار است.

در فاز یک فرودگاه امام با وجود  صرف هزینه‌های زیاد کمبودهایی وجود دارد و در صورتی که بتوانیم فاز یک را تکمیل نموده و تعهدات و بدهی فرودگاه به شرکت‌های پیمانکاری را پرداخت کنیم، انتقال پروازها به فرودگاه امام از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

در واقع انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که باید اعتبار مورد نیاز آن تأمین شود. براین اساس نمی‌تـوان زمان انتقال پروازها به فرودگاه امام را تعیین کرد.

کد خبر 7231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز