پنکیک‌ها یا کیک‌های تابه‌ای شهرتی جهانی دارند و در هر منطقه به روش خاص درست می‌شوند. خاگینه تبریزی نوعی پنکیک ایرانی است که اینجا ساده‌ترین و سریع‌ترین دستور پخت آن را نوشته‌ایم.

پیتزای مربا

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: تصور کنید یک روز تعطیل و سرد پاییزی از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید نه تنها خبری از نان تازه نیست، حتی یک تکه نان هم در فریزر پیدا نمی‌شود. گرسنگی، کرختی روز سرد و بی‌حالی روز تعطیل همزمان به شما هجوم‌ می‌آورند. ذهنتان برای رهایی از این فشار به سراغ فسفرهای اندوخته و نورون‌های بی‌استفاده می‌رود و یادآوری می‌کند که کمی آرد در یخچال هست... .

متاسفانه اینستاگرام که جانشین غیرقابل مناقشه گوگل نزد ما ایرانیان بود در دسترس نیست؛ پس باید دست به دامن خاطرات خود شوید و از اندوخته سال‌ها زندگی، برای بقا در این روز تعطیل استفاده کنید. البته بقا با کمترین هزینه چون این وقت روز نانوایی محل بسته است اما سوپرمارکت‌ یا سرویس‌های آنلاین خدماتی مشغول به کارند.

من در این مواقع به صبحانه‌ای جهانی متوسل می‌شوم. قیقاناخ یا خاگینه که بین اقوام ترک زبان شهرت بیشتری دارد و البته دستور پخت آن مثل بقیه دستور غذاهای شرقی نوعی سادگی خاص خود را دارد. خاگینه غذایی شبیه پنکیک است و در حقیقت هم نوعی کیک نازک تابه‌ای است.

من این دستور را از یک مادربزرگ تبریزی یاد گرفتم. در عرض کمتر از ده دقیقه، حدودا ۷ دقیقه، صبحانه شما حاضر است اما سعی کنید مواد اولیه به دمای محیط برسند تا قیقاناخ شما بوی زهم نگیرد.

مواد لازم برای هر نفر:

یک عدد تخم مرغ 

یک قاشق ماست یا شیر

یک قاشق روغن پخت و پز

مواد را مخلوط کنید و هم بزنید. 

برای هر نفر یک قاشق غذا خوری آرد سفید (یعنی اگر چهار نفر هستید این مواد ۴ برابر می‌شوند.) را به همراه یک قاشق مربا خوری شکر، یک پینچ نمک، نوک قاشق چای خوری بیکینگ پودر، نوک قاشق چای خوری دارچین یا جوز هندی رنده شده مخلوط کنید و به مایعات هم زده شده اضافه کنید.

صبحانه چی بخوریم؟ | دستور پخت پیتزای مربا یا خاگینه تبریزی مدرن به ساده‌ ترین روش ؛ تنها در ۷ دقیقه

راستش را بخواهید من همه مواد را روی هم می‌ریزم و هم می‌زنم. اضافه کردن دارچین و جوز هندی هم سلیقه خودم بوده، برخی از هل و گلاب و زعفران استفاده می‌کنند و شکر بیشتری هم میریزند. این به ذائقه شما بستگی دارد.

ماست نسبت به شیر، خاگینه ترد تری به شما تحویل می‌دهد. اگر بیکینگ پودر ندارید کمی جوش شیرین بزنید. اگر نگران کالری نیستید به جای روغن از کره آب شده استفاده کنید اما روغن سرخ کردنی انتخاب مناسبی نیست.

تابه را با مقدار بسیار کمی روغن کنجد یا پخت و پز چرب کنید و وقتی داغ شد مایع خاگینه را در آن بریزید و درب تابه را ببندید تا با حرارت ملایم خوب بپزد. وقتی طلایی شدن لبه‌ها را دیدید، دو سه دقیقه بیشتر زمان نمی‌خواهد و خاگینه شما باید به قطر پنکیک باشد هرچند دستورهایی هم هست که قیقاناخی شبیه کیک به شما تحویل می‌دهد، آن را برگردانید.

روش برگرداندن خاگینه مهم است. با کمک دو کفگیر صاف یا یک سینی یا یک تابه دیگر سعی کنید آن را درسته برگردانید و بدون گذاشتن در اجازه دهید طرف دیگر هم طلایی شود.

خاگینه ما کم شیرینی است پس با خیال راحت با انواع مربا، شکلات یا سیروپ هایی مثل شیره انگور، عسل یا شیره افرا (میپل) آن را میل کنید. اگر برای بچه ها درست کردید می‌توانید آن را شبیه پیتزای مربا تزئین کنید تا جذاب‌تر شود و نوش جان.

کد خبر 722501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha