یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف دو قاشق غذاخوری عسل می‌تواند به متعادل کردن قند خون و بهبود میزان کلسترول خون کمک کند.

honey

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت کارشناسان می‌گویند جایگزین کردن قندهای افزوده‌شده در رژیم غذایی- مثلا شکر در چای- با عسل می‌توانند خطر ناشی ازبیماری‌های مربوط به مصرف بیش از حد قند مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد.

پژوهشگران در دانشگاه تورونتو در کانادا نتایج ۱۸ کارآزمایی شامل بیش از ۱۱۰۰ شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که عسل خام (عسلی که فراوری نشده است) به دست آمده از یک منبع گل منفرد بیشترین اثر مثبت بر بدن را دارد.

آنها دریافتند که مصرف عسل باعث کاهش میزان قند خون ناشتا و  لیپوپروتئین‌های  با تراکم (کلسترول بد یا  LDL) در خون شده است.

مصرف عسل همچنین میزان لیپوپروتنئین‌های با تراکم بالا (کلسترول خوب یا HDL) را افزایش داد و با بهبود نشانه‌های التهاب همراهی داشت.

همه شرکت‌کنندگان در این بررسی از رژیم عموما سالمی را پیروی می‌کردند و سهم قند در میزان دریافت کالری روزانه‌شان ۱۰ درصد یا کمتر بود.

این بررسی نشان داد که عسل به دست آمده از یک منبع گل منفرد «به طور مداوم با اثرات خنثی یا سودمند» بر بدن همراهی دارد.

به افراد شرکت‌کننده در این بررسی برای هشت هفته به طور میانگین ۴۰ گرم عسل یا حدود دو قاشق غذاخوری در روز عسل داده شد.

اغلب اثرات سودمند در افرادی مشاهده شد که عسل خام به دست آمده از درختان اقاقیای چتری به آنها داده شده بود.

اما هنگامی که عسل تا بالای ۶۵ درجه سلسیوس حرارت داده می‌شد، بسیاری از سودمندی‌هایش برای سلامت را باز دست می‌داد.

توصیف خان، پژوهشگر ارشد در دانشکده پزشکی دانشگاه تورونتو گفت که این نتایج غافلگیرکننده بودند، چرا که حدود ۸۰ درصد عسل قند است.

او گفت: «اما عسل همچنین ترکیب پیچیده‌ای از قندهای شایع و نادر، پروتئین‌ها، اسیدهای آلی و سایر ترکیب‌های فعال زیستی است که به احتمال زیاد اثرات سودمند بهداشتی دارند.»

کارشناسان می‌گویند این نتایج نشان داد که کارشناسان بهداشتی نباید با همه قندها به یکسان رفتار کنند.

خان گفت: «ما نمی‌گوییم اگر در حال حاضر از مصرف قند پرهیز می‌کنید، باید شروع به خوردن عسل کنید. بحث بر سر جایگزینی است- اگر برای شیرین کردن از شکر سر میز، شربت‌ قندی یا سایر شیرین‌کننده‌های مشابه استفاده می‌کنید، جایگزین کردن این قندها با عسل ممکن است خطر مربوط به عوارض قلبی و سوخت‌وساز را کاهش دهد.»

کد خبر 721388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha