همشهری آنلاین: رئیس مجلس با هشدار به کشورهای منطقه نسبت به برنامه‌ریزی رژیم غاصب اسرائیل برای آن‌ها تاکید کرد که استقلال آنها با ادامه حرکت‌های این رژیم به خطر می‌افتد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در اجلاس سراسری روسای بهزیستی کشور با اشاره به بیانیه‌ این اجلاس در حمایت از مسلمانان غزه که پیش از سخنان وی قرائت شد، از این نگاه دقیق و همدردی با غزه قدردانی کرد و گفت: این نگاه لازم است و افرادی که به آینده‌ مسلمانان حساسیت دارند باید این نگاه را داشته باشند.

وی افزود: ما به شرایط مسلمین نگاه خاصی داریم؛ چرا که غزه حادثه‌ کوچکی نیست و اگر به رژیم ددمنش صهیونیستی اجازه‌ی پیشرفت در منطقه داده شود، خاورمیانه دیگر رنگ آرامش را به خود نخواهد دید و سرنوشت ما و بشریت آن است که در مقابل آن بایستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، از رژیم صهیونیستی به عنوان عنصری مزاحم در منطقه یاد کرد و گفت: در شرایط کنونی کشورهای اسلامی حالت بی‌حسی رفته‌اند، اما در شورای امنیت اسرائیل برای وضعیت سیاسی و اقتصادی اردن، مصر و سایر کشورهای منطقه برنامه‌ریزی می‌کند که چگونه کشورهای عربی را بی‌حس کند و دولت حماس را ساقط نماید.

لاریجانی افزود: اگر آنها دنبال حقوق بشر و دموکراسی در خاورمیانه هستند، پس چرا دنبال سقوط حماس می‌باشند و قصد ساقط کردن این نهضت را دارند.

وی با اشاره به شرایط کنونی غزه، گفت: مسئله‌ غزه مسئله‌ عربی - ایرانی نیست، بلکه غزه مسئله‌ا‌ ایرانی، عربی و بشری است و اگر کسی حس انسانی داشته باشد و شرایط را درک کند، در برابر جریان غزه عکس‌العمل نشان می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این‌که نباید تقسیم‌بندی حاشیه‌ای برای مسئله‌ غزه درست کرد و دعوای قبیله‌ای به‌راه انداخت، گفت: این تله‌ اسرائیلی‌هاست که ماجرای غزه را تبدیل به دعوای عرب، ایرانی و مسلمانان کنند و خاموشی در برابر غزه لکه‌ سیاهی بر پیشانی کشورهایی است که بی‌حس هستند و این در حالی است که سرنوشت ما نیز به این مسئله گره خورده است.

لاریجانی افزود: باید به کشورهای اسلامی گفت شما فکر می‌کنید زیر سایه‌ چه چیزی تنفس می‌کنید و این در حالی است که در پشت صحنه اسرائیلی‌ها برای شما برنامه‌ریزی کرده‌اند و حتی در خصوص سلاح کشورهای اطراف که چگونه باید باشد، نیز برنامه دارند. آنها به وضعیت ایران وقوف دارند و به دنبال آن هستند که جلوی ایران هسته‌‌ای را بگیرند، چرا که گفته شده است تا سال 2009 ایران هسته‌یی می‌شود و آنها می‌گویند که ما نمی‌گذاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اسرائیل برای کشورهای اردن، مصر و عربستان برنامه‌ریزی می‌کند و دوستان عرب توجه کنند با رژیمی مواجهند که برای همه‌ امور آنها برنامه دارد و اگر انزوا و تفرقه ایجاد کرده به دنبال رسیدن به برنامه‌های خود است و آنها باید این پرونده را دقیق‌تر مشاهده کنند.

وی هم‌چنین بحث غزه را دارای مبنای دینی و ملی دانست که کاملا به منافع ملی مربوط است و خطاب به دولت‌های اسلامی، گفت: اگر اسرائیل در جایگاه خود تثبیت گردد، شما استقلال خود را از دست می‌دهید.

لاریجانی با اشاره به زمان رژیم شاه و روابطی که با اسرائیل وجود داشت، گفت: پس از انقلاب با پایداری و استقامت 30 ساله، اسرائیل متوجه شد نمی‌تواند حالت خواب‌آلودگی در این منطقه ایجاد کند، هم از منظر دینی و هم اقتضائات منافع ملی ایجاب می‌کند که ما در مقابل مسئله‌ی غزه عکس‌العمل نشان دهیم و نگذاریم اسرائیل مرتب به فکر برنامه‌ریزی برای منطقه باشد.

وی با اشاره به این‌که شرایط اسرائیل در حال به‌هم ریختگی است، گفت: آنها با موج عظیم بیداری مواجه شده‌اند و وقت آن رسیده که خودشان علاج کنند که این به نفع‌شان است وگرنه این تبدیل به ضدش می‌شود و بیداری در ملل شرایط جدیدی را علیه اسرائیل رقم می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش درباره بهزیستی خاطرنشان کرد: سابقه‌ بهزیستی در ایران نشان می‌دهد بهزیستی با ارگان‌های دیگر رابطه‌ی نزدیک دارد و در حالی که دیده شده دستگاه‌ها حالت طلبکاری به بدنه‌ اجتماعی دارند، اما بهزیستی این‌طور نیست و در همه حال خود را خدمتگزار مردمی می‌داند که باید به آنها کمک شود. بهزیستی با بدنه‌ی اجتماعی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

لاریجانی افزود: در دنیای امروز برخی مکاتب فکر می‌کنند، چرخه‌ی سودآوری محور اصلی حرکت جامعه است، اما در این جامعه ضایعاتی وجود دارد که باید به آنها نگاه قهرآمیز وضع کرد و شاید این نگاه مسلط باشد و هر چند به شرایط اجتماعی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در این جوامع نگاه ترحم‌آمیز است تا ضایعات اجتماعی کمتر مزاحم شوند و مسیر برای چرخه‌ی سودآور و حرکت آن باز باشد. چنین فکری مغایر با روح اصیل اسلامی است.

وی با اشاره به تئوری عدالت و تفکر اسلامی، گفت: اگر عدالت را درست معنا کنیم، آن وقت می‌توانیم جایگاه بهزیستی را در تفکر اسلامی بهتر بفهمیم؛ چرا که روح جامعه قراردادی نیست، بلکه واقعی است و حیات دارد و تئوری عدالت در تفکر اسلامی برای رسیدن انسان‌ها به جایگاه ذاتی خود تلاش می‌کند که استعدادهای بالقوه‌ی آنها را بالفعل کند و زمینه‌های لازم را برای این بالفعل کردن فراهم کند.

کد خبر 72017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز