به تازگی و با تلاش کارشناسان و مدیران دفتر توسعه محلی محله خلیج‌فارس، مجموعه کتابی تهیه و به چاپ رسیده که برای اهل مطالعه و کسانی که به تاریخ شفاهی محله‌های شهر تهران علاقه دارند منبع خوبی است.

کتاب خلیج

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: کتاب محله خلیج‌فارس در ۱۹۱ صفحه و ۵ فصل تهیه و تنظیم شده است. خوانندگان در فصل نخست این کتاب با تاریخچه شکل‌گیری این محله، نخستین کارخانه‌ها و مالکان زمین‌ها و افراد تأثیرگذار آشنا می‌شوند. فصل دوم بخش شناسنامه است که از مهم‌ترین صنایع و کارخانه‌ها از گذشته تا به امروز سخن می‌گوید و همان‌طور که مشخص است هسته اولیه زندگی در این نقطه از شهر را فعالیت همین صنایع تشکیل می‌دهد.

در فصل سوم این کتاب به شکل ماهرانه به چهره‌های شاخص و معروف محله خلیج‌فارس از جمله ننه‌صابونی، علی‌ترکیه‌ای، آقای فربت و سایر اتفاقات جالب تاریخی می‌پردازد که در نوع خودش جالب است. اما در فصل چهارم برای اینکه خوانندگان خسته نشوند و خوابشان نبرد با گزارش تصویری و  عکس‌های قدیمی مربوط به ۵۰ تا ۸۰ سال قبل حس خوب مرور گذشته به مخاطب منتقل می‌شود؛ از عکس هوایی قهوه‌خانه‌ای مربوط به سال ۱۳۴۸  تا سوارکاری در نوروزآباد. آخرین فصل کتاب هم به حرف‌ها و دغدغه‌های مهم ساکنان محله خلیج‌فارس منطقه ۱۸ اختصاص دارد.

در صفحه ۱۲۷ این کتاب درباره شخصیت و مکان معروف محله خلیج‌فارس و «قهوه‌خانه علی‌ترکیه‌ای» آمده است: «این قهوه‌خانه در میدانگاه سینا بود. یکی از پاتوق‌های رانندگان ماشین‌های سنگین ترک و بلغار محسوب می‌شد. صاحب اینجا فردی به نام علی بود که به دلیل سوءسابقه قبل از انقلاب از ترکیه به ایران پناهنده می‌شود و از همان موقع به «علی‌ترکیه‌ای» شهرت پیدا می‌کند و...» ادامه داستان را خودتان در این کتاب بخوانید.

 کتاب محله خلیج‌فارس با تلاش «نازیلا رشیدپور»، «محمد باغشمالی» و «بهروز کمالی روستا» به سفارش سازمان نوسازی شهرداری تهران و همکاری «علی خانی»، «مریم احمدی»، «مونا محمدزاده» و «مریم میرزایی» در ۵۰۰ نسخه در انتشارات همشهری به چاپ رسیده است.

کد خبر 719782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha