گروه شهری: نمایندگان شهرداری، وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی، جلسه مشترکی با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی مشکلات ترافیکی تهران و رفع اختلافات مدیران شهرداری و دولت برگزار کردند.

کاظم جلالی نماینده شاهرود با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که درخصوص بررسی پرداخت یارانه به اتوبوسرانی و متروی تهران بود، گفت: در این جلسه موضوع ترافیک شهر تهران با حضور مسئولان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دلیل برگزاری این جلسه نیز این بود که همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مانند وزارت کشور، شهرداری، شورای شهر و نیروی انتظامی در حوزه نظارتی این کمیسیون قرار دارند.

وی افزود: در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، معاون عمرانی وزیر کشور، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، معاونان شهردار تهران، محسن هاشمی مدیرعامل متروی تهران و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حضور داشتند.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهارداشت: در این جلسه ابتدا رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از وضعیت ترافیک شهر تهران گزارشی را به نمایندگان ارائه و اعلام کرد که با توجه به میزان امکانات موجود تعداد وسایط نقلیه موجود بیش از ظرفیت شهر تهران است.

جلالی تصریح کرد: رئیس راهنمایی و رانندگی تهران معتقد است که با توجه به امکانات موجود برای داشتن سرعت 30 کیلومتر برای هر وسیله نقلیه حدود 755 هزار وسیله نقلیه را می‌توان تصور کرد و با احتساب اینکه حدود 280 هزار دستگاه وسیله نقلیه در 2 طرف خیابان پارک شوند، 495‌هزار خودرو را با سرعت 30 کیلومتر می‌توان در شهر تهران جای داد اما در وضعیت کنونی حدود 3میلیون و 600 هزار خودرو در تهران وجود دارد.

وی بیان داشت: به همین جهت به جای اینکه درخصوص جابه‌جایی وسایط نقلیه به‌دنبال چاره‌ای باشیم، باید برای جابه‌جایی انسان‌ها و مسافران در شهر تهران چاره‌ای بیندیشیم و بهانه‌های موجود درخصوص رفت‌وآمد در تهران را با مدیریت درست کاهش دهیم.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به حضور چمران رئیس شورای شهر تهران در این جلسه اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس شورای شهر تهران در این جلسه اعلام کرد که طرح جامع ترافیک تهران توسط شهرداری تهیه و شورای شهر نیز آن را تصویب کرده است و از نظر وی، مصوبات مجلس می‌تواند مبنای خوبی برای این طرح باشد و درخصوص عدم‌اجرای این مصوبه مجلس نیز انتقادهایی را مطرح کرد.

جلالی افزود: در این جلسه معاون عمرانی وزیر کشور درباره کمک‌های دولت به شهرداری برای‌حمل‌ونقل عمومی و سردار رویانیان نیز درخصوص اقدامات انجام شده از طرف ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند.

وی به حضور محسن هاشمی، مدیرعامل متروی تهران در این جلسه اشاره کرد و گفت: مدیرعامل متروی تهران در این جلسه نسبت به تحقق نیافتن برخی از مصوبات مجلس در اعطای فاینانس ارزی و حساب ذخیره ارزی و تبصره 13 اشکالاتی را مطرح کرد.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه‌یادآورشد: شهرداری تهران در این جلسه گزارشی از وضعیت حمل‌ونقل در تهران و مدیریت شهری و همچنین نیازهای شهرداری به نمایندگان مجلس ارائه کرد و نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نظرات و پیشنهادهای خود را به مسئولان حاضر در کمیسیون ارائه کردند.

جلالی با بیان اینکه در پایان این جلسه راهکارهایی برای حل مشکلات حمل‌ونقل تهران حاصل شده، گفت: در این جلسه راهکارهای مهمی از سوی نمایندگان، شهرداری تهران، ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور ارائه شد و مقرر شد تا این طرح‌ها به‌صورت یک طرح واحد تبدیل شود و به مسئولان کلانشهر تهران و مجلس ارائه شود.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به آمارهای موجود درخصوص مسائل شهری اشاره کرد و افزود: متأسفانه درخصوص آمارهای موجود بین دستگاه‌های مختلف اختلافاتی وجود داردبنابراین مقرر شد کمیته‌ای برای یکسان‌سازی آمارها تشکیل شود.

جلالی به مصوبات دولت و مجلس درخصوص توزیع اعتبارات اشاره کرد و اظهار داشت: قرار شد در این زمینه کمیته‌ای برای بررسی این موضوع و تقسیم اعتبارات و امکانات مالی تشکیل شود.

اظهارات رئیس‌جمهوری

روز گذشته محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که مطالبات متروی تهران چون مصوبه قانونی مجلس را به همراه دارد باید هر چه سریع‌تر حالت اجرایی به‌خود بگیرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری شهر که از او در مورد اجرا نشدن مصوبه مجلس در مورد اجازه برداشت به شرکت مترو از حساب ذخیره ارزی پرسید، گفت: هر مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شود دولت موظف به اجرای آن است و در این خصوص تفاوتی قائل نیستیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد علت پاسخ ندادن دولت به نامه رئیس مجلس در مورد بند 6 قانون بودجه و اجازه برداشت به مترو یادآور شد: نامه ایشان را دریافت کرده‌ام و آن را برای بررسی و پاسخگویی به مسئولان مربوطه ارجاع داده ام.

کد خبر 71954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز