متخصصان مستقر در پارک علم وفن‌آوری دانشگاه شریف محدوده طرشت منطقه۲ برای نخستین بار موفق به ساخت بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی با ویژگی‌های خاص شدند.

دوچرخه

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه صنعتی شریف محله طرشت منطقه۲  که در زمینه تولید دوچرخه‌های برقی فعالیت دارد، برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی شد.

درحالی‌که تاکنون و با توجه به ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، تمام بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به‌صورت وارداتی تأمین می‌شد.

اعضای این شرکت را فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می‌دهند و توانسته‌اند دانش طراحی قطعات کلیدی دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی شامل مجموعه باتری، کنترل‌کننده موتور، سیستم مدیریت باتری(BMS) و موتور را بومی‌سازی کرده و این قطعات را به‌صورت انبوه به تولید برسانند.

دکتر «معین معینی» رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف درباره تولید بدنه‌های جدید برای دوچرخه‌های برقی گفت: «با توجه به موفقیت اعضای گروه در زمینه طراحی و تولید تجهیزات الکتریکی دوچرخه‌های برقی، در سال ۱۴۰۱ تمرکز ما بر تولید بدنه‌های دوچرخه‌های برقی قرار گرفت. ساخت و تولید بدنه دوچرخه‌های برقی به دلیل ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، فرایندی دشوار دارد. به همین دلیل دستیابی به محصول اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را دور از دسترس می‌ساخت. در نتیجه تمام بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور وارداتی تأمین می‌شد اما در نهایت توانستیم با همکاری کارشناسان شرکت و متخصصان خبره در زمینه آلومینیوم و بدنه دوچرخه، برای نخستین بار نمونه‌ بدنه دوچرخه‌های برقی را به‌صورت بومی در کشور تولید کنیم.»

او قرارگیری باتری دوچرخه در درون بدنه دوچرخه را از مهم‌ترین ویژگی‌های آن دانست و افزود: «این طراحی علاوه بر بهبود ظاهر دوچرخه، امنیت بیشتری برای پک باتری در مقابل ضربه‌ها فراهم می‌کند. همچنین علاوه بر ظاهر زیبا، نمونه‌ تولید شده از موتور ۵۰۰ وات برخوردار بوده و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت و پیمایش ۴۰ کیلومتر را دارد.»

معینی ادامه داد: «موتور استفاده شده در این نمونه نسبت به نمونه‌های خارجی توان بیشتری دارد و گشتاور بالاتر باعث می‌شود که استفاده از این دوچرخه در شیب‌های تهران راحت‌تر باشد. همچنین استفاده از ترمزهای هیدرولیکی پرقدرت امنیت دوچرخه در سرعت بالا و ترمزگیری‌های شدید را تضمین می‌کند.»

کد خبر 719372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرخ IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    0 0
    در کجا عرضه می‌شود و قیمت ان؟