مدیران ایران خودرو و سایپا در آخرین ماه‌های سال ۹۸ برخی از محصولات جدیدشان را در حاشیه جلسه دولت به نمایش گذاشتند. این محصولات که برخی از آنها بر مبنای پلت فرم‌های جدید طراحی شده بود کنجاوی برخی از مخاطبان خودرویی را برانگیخت که در این مطلب نگاهی داریم به یکی از این محصولات که با کد K۱۳۲ معرفی شده است.

خودرو جدید ایران خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، پروژه جدید ایران خودرو برای داشتن یک خودروی سدان جدید فعلا K۱۳۲ نام دارد و هنوز اسمی برای آن اعلام نشده است.

این خودرو بر روی پلتفرم PF۱ گروه پژو سیتروئن ساخته شده و الگوی اصلی آن بر مبنای خودروی پژو ۳۰۱ است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K۱۳۲، مشخص است که بخش هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو ۳۰۱ مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اتخاذ شده است.

این خودرو در بخش پیشرانه با توجه به جدیدترین اظهارات معاون شرکت ایران خودرو به موتور ایی. اف .۷ توربوشارژ مجهز خواهد شد. این موتور هم اکنون بر روی دنای توربو شارژ نصب شده که بازدهی خوبی نیز داشته است.

پیشرانه  ۱.۷ لیتری توربو TC۷ قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار در کنار گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری را در اختیار راننده قرار می دهد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در مورد نوع گیربکس پیش بینی شده  برای استفاده در این خودرو نیز خاطرنشان کرد: گیربکس بکار رفته در این خودرو از نوع اتوماتیک خواهد بود.

پیش تر نیز پورمجیب در کنفرانس خبری که در اسفندماه ۹۸ در زمینه معرفی برخی از دستاوردهای این شرکت برگزار کرده بود در جمع خبرنگاران در مورد خودروی K۱۳۲ و تجهیزات و امکانات آن گفت: آنچه که در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K۱۳۲ بوده و هنوز نسخه نهایی این سدان جدید رونمایی نشده است.

وی ادامه داد: قطعا برای قضاوت بهتر عموم افراد باید منتظر رونمایی از نسخه نهایی K۱۳۲ باشیم. زیرا با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش ها ویژگی های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال می کند.

فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوت های میان K۱۳۲ نهایی با پژو ۳۰۱ خواهد بود.

با توجه به اظهارات این مقام ایران خودرو به نظر می رسد که این خودرو در زمینه آپشن و تجهیزات در حال نهایی شدن است اما با توجه به زیرساخت های ایجاد شده نسخه نهایی K۱۳۲ با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه می شود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلی های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.

موضوع ورود  این خودرو به بازار نیز همواره مورد سئوال علاقمندان بازار خودرو  است که  در این راستا وزیر صمت در حاشیه جلسه دولت که با نمایش خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا همراه بود در مورد زمان عرضه این خودروها گفت: با توجه به آماده بودن فرایند تولید انبوه خودروها، از نظر قانونی ایران خودرو و سایپا می توانند تا ثبت نام و پیش فروش K۱۳۲ و خانواده رهام و SP۱۰۰ کراس اوور را آغاز کنند.

وی ادامه داد: این ۴ خودرویی که امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت معرفی شدند، در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان می رسند و در آینده نزدیک چند خودروی دیگر برای عرضه در پایان سال آینده و سال ۱۴۰۰ به مردم معرفی خواهند شد.

اما آخرین اظهار نظر در مورد زمان تولید این خودرو از سوی معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو بوده است. پورمجیب در مورد زمان دقیق تولید این خودرو گفت: خودروk۱۳۲ که حاصل تفکر دانش ایرانی است برپایه پلتفرم ایران خودرو با ۹۲ درصد ساخت داخلی، تولید آن در بهمن سال جاری آغاز می شود.

کد خبر 496359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    139 6
    همه اینا درست موضوع اصلی قیمته که باید در توان خرید مردم بخصوص قشر کم درآمد باشه وگرنه بخوای بدی دست دلال و دلال بیاره تو بازار ب درد خودتون میخوره حالا میخواد کامارو باشه یا تولید با کیفیت ملی
    • بعید IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      65 3
      منم با نوید موافقم صددرصد.طبق سوابق گذشته مطمئنم از قطعات بی کیفیتی ساخته شده وبقول دوستان بعداز یکسال لش میشه.
  • یک جانباز US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    61 5
    مطمئن باشید دلالهای خودی برای توزیع این خود روها قبل از تولید انبوه تعیین شده اند و زور ما ضعیفان دیگر به خرید, کهنه و کار کرده آنها هم نخواهد رسید مثلی است که میگوید دیگی که برای ما نجوشد, سر ترامپ داخلش باشد, فرقی ندارد,
  • داود IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    69 6
    من نمیدونم چرا گیر دادین به پژو؟؟ اخه پژو هم ماشینه؟؟ این همه ماشینا و مارک و برند های خوب از شرکت های خوب..از وقتی چشم باز کردیم پژو پژو پژو..بندازین دور این ماشینای فرانسوی رو ..حالمون بهم خورد
  • کریم میلانی US ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    80 8
    این ماشینها که ایران تولید میکند چون رقابتی در میان نیست و خودرو وارد نمی شود شرکتها ی خودرو سازی هر ماشین بی کیفیت و بی امنیت به پشتوانه بعضی نهادهای قدرت قیمت های زیادی گزاشتن و ملت اینها را نباید بخرند ولی مجبورن میخرن چون ماشین نیست و قیمت این هم حتما بالای یکصد و پنجاه میلیون خواهد شد هر کس نمی تونه بخرد فقط باید واردات خودرو ازاد باشد تا زمانی که ازاد نشود این سودجویان ... با هر قیمتی به مردم قالب کنند
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      28 6
      پژوباز ازپراید بهتره که حتاعلی خانی هم گفت که پرایداسپانسرپزشکی قانونیه
  • رضا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    44 3
    و باز مثل همیشه سری اول و تولید مثلا ۹۹ آن خوب در میاد. سری دوم و الی آخر کاستن شروع میشه،
  • یوسف شعبان IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    16 2
    به فقط قیمتشودرست کنید تشکر
  • میهن آریایی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    19 2
    ایران خودرو و سایر شرکت های خودرویی ، بیشتر مونتاژ کارن و کپی رایت تا خودرو ساز و تو کشور های اطراف با ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار میفروشن و تو کشور خودمان دهها برابر به خلق الله میندازن موتور پژو را میذارن روی بدنه پیکان ، میشه پیکان پژویی موتور پیکان را میذارن روی بدنه پژو ،میشه آر دی موتور پراید را میخورونن به بدنه رنو۵ ، میشه پی کی موتور پژو را میندازن روی بدنه سمند ، میشه سمند خودروی ملی حالا موتور سمند که همون موتور پژو است را خوروندن به کا۱۳۲ و به قیمت گزافی به خلق الله همیشه لایق میندازن حقمونه دیگه
  • متین IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    20 1
    ما تو پرایدش موندیم،اینا که پیش کش شاید تو رویا
  • نامی AE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    24 1
    اینکه شبیه تلیسمانه.....کیفیتشم که فکرکنم افتضاح باشه.البته باقیمت هم ترازتلیسمان وکولیوس....خوب چه دلدردیه ......
  • صالح کعب IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    18 1
    پراید گیر نمیاد حال این ماشین باید دیگه فقط عکسش شاید ببینیم
  • راننده IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    11 0
    میگم اگه این پلتفرم 405 و 206 زبون داشتند میگفتند غلط کردیم دست از سر ما بردارید!! بیچاره ها
  • نعمت IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 0
    مگه هنوز هم ماشین دنده مَنوآل تولید میشه
  • مهدی AE ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 1
    تا خودرو سازی از انحصار سایپا و ایران خودرو در نیاد و شرکت های خصوصی ورود نکنند هیچ وقت ما در صنعت خودرو پیشرفت نخواهیم دید،لطفا در عرصه صنعت کلان راهبردی فکر کنید
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    2 0
    با این دستمزدها وحقوقها نمیشه خرید پس بای بای
  • سینا IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    کی پول خرید این ماشین هایی که خیلی تعریف ندارند رو داره توی این موقع کرونا هم اومده کی میتونه در آمد خودش رو در بیاره همه جا هم تعطیل
  • فراز IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    هزار نوع خودروی جدید هم تولیدکنند،ربطی بما فقیر فقرا نداره! خیلی وضعمان ردیف باشه پراید یا آردی میخریم
  • صادق IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    0 0
    بابا پراید البته بازار آزاد ۷۰ میلیون شده و اگه شرکتی بخوای ثبت نام کنی باید اندی سال بمونی تا بهت بدن ، قطعا از ۱۵۰ بالاتر میزنه ، مطمئنم