یکی از شایع‌ترین انواع فوبیا، زوفوبیا یا ترس از حیوانات است که از جمله اختلالات اضطرابی به حساب می‌آید. در این نوع فوبیا وقتی فرد حیوان خاصی را تصور کند، ببیند، با عکس آن مواجه شود یا حتی چیزهایی درباره آن بشنود دچار اضطراب و استرس زیادی می‌شود که گاهی بسیار غیر قابل تحمل خواهد بود.

بررسی دلایل ترس از حیوانات

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: ترس از حیوانات یا زو فوبیا از جمله ترس‌هایی به شمار می‌رود که ریشه اغلب آن‌ها از زمان کودکی ایجاد می‌شود که گاهی اوقات با افزایش سن از بین می‌رود. اما در بعضی موارد تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند بعضی افراد استعداد ژنتیکی برای ترس از بعضی حیوانات دارند. البته ترس از حشرات یا حیوانات خاص به طور مستقیم با ویژگی‌های آن‌ها و میزان ویژگی‌های ترس آور و همچنین تفاوت آن‌ها با شکل و ظاهر انسان در ارتباط است.

علائم و نشانه‌های بیماری

فوبیای حیوانات یکی از انواع فوبیاهایی است که فرد به واسطه وجود یک حیوان ترس‌های شدید و غیر معقولی را تجربه می‌کند. در بعضی موارد، فوبیای حیوانات ممکن است با حملات وحشت زدگی یا حملات پانیک همراه شود وحتی مشکلات شدیدی از جمله سکته قلبی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

با وجود آنکه ترس از حیوانات و دیگر فوبیاها قابل درمان هستند و با دوره‌های روان درمانی و مصرف دارو درمان خواهند شد. اما به طور کلی شیوع این فوبیاهای خاص گاهی مانع از درمان آن‌ها می‌شود به طوری که فرد مدت‌ها با چنین ترس‌هایی مواجه می‌شود.

قدرت آسیب رسانی ترس‌های غیر منطقی

ترس از حیوانات شاید ترس‌های غیر معقول و غیر منطقی به نظر بیایند. اما سیری مزمن دارند و در صورتی که اقدامات درمانی برای آن‌ها صورت نگیرد، ممکن است بتوانند روابط بین فردی، زندگی شغلی و اجتماعی افراد را به کلی مختل کنند. اما با روش‌هایی که برای کنترل این گونه ترس‌ها وجود دارد امکانی فراهم خواهد شد که شخص به تدریج با رویارویی با ترس‌های خود بتواند بر آن‌ها غلبه کند.

در غیر این صورت، قدرت این گونه ترس‌ها به‌اندازه‌ای است که می‌تواند استرس قابل توجهی ایجاد کند و در نتیجه کیفیت زندگی افرادرا کاهش دهد و آرامش را از آن‌ها سلب کند.

کسانی که به فوبیا از حیوانات مبتلا هستند، هنگام رویارویی با حیوانی خاص به شدت مضطرب می‌شوند و بلافاصله علایمی مانند افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و سرگیجه نشان می‌دهند.

در موارد شدیدتر، حتی شاید دچار حملات پانیک شوند. این گونه‌تر س‌ها باید بیشتر از شش ماه ادامه داشته باشند تا بتوانیم بگوییم فرد مبتلا به فوبیای حیوانات شده است. همچنین شدت آن باید به‌اندازه‌ای باشد که تاثیرات خود را بر جنبه‌های دیگر زندگی نیز بگذارد.

فرق ترس با فوبیا

توجه داشته باشیم ترس یا فوبیا فرق دارد. ترس نوعی واکنش روانی و طبیعی است که وابسته به عوامل واقعی زیادی است. ولی وقتی ترسی منطقی نباشد و میزان آن به‌اندازه‌ای باشد که تبدیل به اضطراب و وحشت شود، فرد دچار فوبیا شده است.

 مثلاً آسانسور به خودی خود ترسی ندارد. اما برای افرادی که فوبیای فضاهای بسته دارند می‌تواند باعث بروز سطح زیادی از اضطراب شود.

چرا بعضی افراد از حیوانات می‌ترسند

ترس از حیوانات اختلالی است که در بسیاری موارد به دنبال خاطره‌ای منفی از حیوانات و ارتباط با آن‌ها در دوران کودکی به وجود می‌آید. در بعضی موارد، ترس به خودی خود و بدون هیچ گونه درمان خاصی برطرف می‌شود. اما در موارد شدید، هراس در تمام طول عمر همراه شخص خواهد بود که نیاز به درمان و دریافت کمک‌های تخصصی دارد.

درمان

با وجود آنکه علت فوبیا از حیوانات هنوز به طور دقیق شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که معمولاً بین فوبیای والدین و فرزندانشان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بهترین روش برای رها شدن از هر نوع ترس، بررسی ریشه‌ها و رویارویی با اساس و ریشه‌های آن است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان فوبیا نیز روش‌های رفتاری-شناختی با استفاده از روش حساسیت‌زدایی است. در این شیوه، شخص را با روش حساب‌شده و کاملاً محافظت شده‌ای در معرض موضوع یا موقعیتی که از آن هراس دارد، قرار می‌دهند که بهتر است حتماً تدریجی و آهسته آهسته انجام شود.

بهتر است فرد ابتدا به کمک دکتر یا درمانگر در ذهن خود و با کمک قوه تخیل و سپس در واقعیت با عامل ترس مواجه شود. مثلاً از او خواسته می‌شود تا ابتدا سگ را در ذهنش تجسم کند، بعد از آن عکس‌هایی از سگ را به او نشان می‌دهند و در نهایت نیز در واقعیت از او می‌خواهند که به یک سگ نگاه و او را لمس کند. البته بین این مراحل باید به‌اندازه کافی فاصله در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید مهم‌ترین موضوع در درمان فوبیا، شناخت ریشه‌ها و دلایل بروز آن است. برای این کار فردی که دچار فوبیای خاصی است می‌تواند فهرستی از مواردی را که باعث بروز ترس او می‌شود تهیه کند

هر فردی با روش خاصی به آرامش می‌رسد که خود او باید بتواند آن را پیدا کند. سپس می‌تواند موقعیت‌هایی را درمواجهه با فوبیای مورد نظرش در نظر بگیرد و این کار را تا حد امکان با جزئیات و با توجه به اولویت‌های فوبیای خود انجام دهد.

هنگامی که شخص موفق می‌شود بر هر کدام از ترس‌های خود غلبه کند می‌تواند پاداشی را برای خود در نظر بگیرد.

اما اگر شخص احساس کند گیر افتاده و نمی‌تواند خودش به تنهایی کاری از پیش ببرد بهتر است حتماً از دیگران و اشخاص متخصص در این زمینه کمک بگیرد. چون زندگی وقتی با بیم و هراس همراه باشد شخص نمی‌تواند آرامش داشته باشد.

منبع:

 https: //www. healthline. com/health/phobia-of-animals\

کد خبر 718839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha