یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

بعد از آنکه وزارت ارتباطات در هفته گذشته جزئیات بسته حمایتی دولت برای کسب‌وکارهای آنلاین را رونمایی کرد اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم از اعطای وام‌های بلندمدت و کم‌بهره به استارت‌آپ‌ها خبر داده است.

پول

به‌گزارش همشهری آنلاین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اعلام کرده این معاونت برنامه‌ای دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که در حوادث اخیر متضرر شدند با اختصاص وام‌های بلندمدت و کم بهره حمایت کند.

او با اشاره به موضوع قطع اینترنت و آسیب‌های وارده به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به موضوع قطع اینترنت و آسیب‌های وارده به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها توجه ویژه دارد و در وزارت ارتباطات نیز تصمیم‌گیری شده که یک بسته حمایتی برای این مجموعه‌ها پیش‌بینی شود.
دهقانی فیروزآبادی در این رابطه گفت: قطعا این دوران کوتاه نیز می‌گذرد و کسب‌وکارهای جوانان ایرانی با توانی بیشتر ادامه خواهد یافت. هم‌اکنون کارگروهی برای بررسی و شناسایی مجموعه شرکت‌هایی که آسیب دیده‌اند، تشکیل شده تا این خسارات برآورد و جبران شود.
او از راه‌اندازی کارگروهی برای بررسی و شناسایی مجموعه شرکت‌هایی که آسیب دیده‌اند و روند بررسی میزان خسارت آنها نیز خبر داد و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد. این قانون، قانون مترقی بوده که در سطح دنیا نیز از قوانین مترقی در حوزه حمایت از علم و فناوری به شمار می‌آید.

خواسته ملی برای فیلترینگ معاندها
یکی از مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در دوران اخیر مسدود شدن ناگهانی اینستاگرام پس از سال‌ها فعالیت در کشور است. عضو کمیسیون طرح صیانت با بیان اینکه هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی است اعلام کرده از این هفته جلسات تکمیلی این طرح ادامه پیدا خواهد کرد. نوش آبادی همچنین فیلتر رسانه‌های معاند در فضای مجازی را یک خواسته ملی دانست.
حسین نوش‌آبادی، نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در نشست با تعدادی از جوانان شهرستان ورامین، گفت: دشمنان، خدمات مسئولین و کارهای مهمی را که انجام گرفته است با سیاه‌نمایی در فضای مجازی و حقیقی وارونه جلوه می‌دهند.
او با بیان اینکه هدف کمیسیون بررسی طرح صیانت، رشد و ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی است، اعلام کرد: از این هفته جلسات تکمیلی کمیسیون مشترک ادامه پیدا خواهد کرد. نوش‌آبادی در بخش دیگر سخنان خود، فیلتر رسانه‌های معاند در فضای مجازی را یک خواسته ملی دانست و گفت: ما از فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی استقبال نمی‌کنیم، اما امروز به اجبار با توجه به بهره‌برداری دشمن از این فضا آن را محدود کرده‌ایم. این پیام‌رسان‌ها باید طبق ضوابط و قوانین کشور ما فعالیت کنند. دشمنی‌های انجام گرفته در این فضا و پیام‌رسان‌ها برای براندازی است و این آشوب‌هایی که در کف خیابان می‌بینیم متأسفانه به‌عنوان سوژه براندازان مطرح شده است.

مطرح شدن مشکلات استارت‌آپ‌ها در نشست با رئیس‌جمهور
هفته گذشته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی جلسه‌ای برگزار کردند که براساس روایت یک نماینده مجلس، در آن مسئله اینترنت بار دیگر مطرح شده است. «غلامرضا نوری» عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «من بحث فضای مجازی را در آن جلسه مطرح کردم و به رئیس‌جمهور گفتم محدودیت‌هایی که در روزهای اخیر برای اینترنت پیش آمده و بعضا برخوردهای موردی که با برخی از فعالان در این حوزه شده است، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را با مشکل مواجه کرده است. این شرکت‌ها در حقیقت پیشران‌های اقتصادی ما در این حوزه هستند و در حال تعدیل نیرو یا تعطیلی کلی کسب‌وکار خود هستند. حتی بعضی از متخصصان این شرکت‌ها تصمیم به مهاجرت دارند که در نتیجه آن،کشور آسیب می‌بیند.

این نماینده مجلس می‌گوید: از رئیس‌جمهور درخواست کردم با توجه به اینکه شورای‌عالی فضای مجازی، حوزه اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد و با مصوبات جدیدی که گذرانده تقریبا اشراف آن کامل شده و ریاستش با شما است، برای برگشت هرچه سریع‌تر اینترنت به شرایط یکی دو ماه قبل کمک کنند و حداقل وضعیت عادی را که پیش از این وجود داشت بازگردانند.


درخواست روس‌ها برای محصولات های‌تک ایران

مهدی دیلم، مدیر خانه نوآوری و فناوری روسیه از تعامل فناورانه ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد که روس‌ها خواستار محصولات فناورانه کشاورزی ایران خصوصا در حوزه دام و طیور هستند.
وی با بیان اینکه به واسطه خانه نوآوری، برخی محصولات های تک در معرض نمایش گذاشته شده‌اند که این می‌تواند باب همکاری ایران و روسیه را فراهم کند، گفت: وقتی یک محصول از سوی روسیه درخواست می‌شود و متقاضی و بازدیدکننده با محصولات دیگر در خانه نوآوری روبه‌رو می‌شود، می‌تواند درخواست آنها را بیشتر کند.مدیر خانه فناوری و نوآوری روسیه با اشاره به خانه نوآوری ایران در روسیه گفت: امسال فعالیت این خانه نوآوری بیش از گذشته خواهد شد زیرا در دیدار اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌ها و تجار روس، تفاهمات خوبی صورت گرفته و شرایط جدید فدراسیون روسیه هم نویدبخش توسعه تعاملات است.

کد خبر 717908
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha