درحالی‌که سال ۱۴۰۰میزان صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی رقم ۶۰۵میلیون دلار را تجربه کرد، فقط طی ۶‌ماه اول سال ۱۴۰۲این رقم به ۶۵۰میلیون دلار رسیده است.

دانش بنیان

به گزارش همشهری آنلاین، از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی این معاونت طی نشستی با حضور اهالی رسانه، همچنین میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱را ۸۷۰میلیون دلار اعلام کرد. به‌گفته امیرحسین میرآبادی، محصولات دانش‌بنیان ایرانی به بیش از ۸۵کشور صادر شده است. او با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نگاه تحریمی داشته باشیم همکاری با تمامی کشورها سخت به‌نظر می‌رسد، ادامه داد: «مسئله تحریم را با به میدان آوردن بخش خصوصی از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌ایم.»

بیشتر بخوانید:

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری معتقد است که «شاید اگر مسئله تحریم گریبانگیر کشور نبود این سطح از پیشرفت در حوزه فناوری برای ما ایجاد نمی‌شد».

صادرات ۶۵۰میلیون دلاری دانش‌بنیان‌ها در ۶‌ ماه اول
امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری

میرآبادی مسئله تبدیل تهدید به فرصت را یکی از مسائل آشکار در حوزه علم و فناوری کشور دانست و گفت: «ما در حوزه‌هایی مانند نانوفناوری رتبه چهارم را در دنیا داریم و در تعدادی از حوزه‌ها مانند زیست‌فناوری رتبه زیر ۱۰ را در اختیار داریم.»

او با اشاره به اولویت تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ایران با کشورهای همسایه، تعاملات علم و فناوری ایران با کشورهای چین و روسیه را در سطح وسیعی توصیف کرد و گفت: «سعی داریم سطح تعاملات علم و فناوری را در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین توسعه ببخشیم.»

بیشتر بخوانید:

صادرات ۶۵۰میلیون دلاری دانش‌بنیان‌ها در ۶‌ ماه اول
نشست خبری رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری با اهالی رسانه

به اعتقاد میرآبادی، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توانمندی در فناوری جزو معدود کشورهایی است که به یک سیستم خوداتکایی کامل رسیده و این موضوعی است که یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بسترهای آن مدت‌ها است که در کشور ما فراهم شده‌است. او با بیان اینکه از کشورهایی که با آن تعامل داریم کشور روسیه است، گفت: «چند هفته پیش معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور سفری را به روسیه داشت و ملاقات‌هایی را با دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور علمی، معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت روسیه انجام داد. گفت‌وگوهای بسیار مفصل و جدی‌ای داشتیم اما موضوع همکاری‌های فناورانه با روسیه جدید نیست و پیشتر هم وجود داشته است. از موضوعاتی که در این تعاملات در دستور قرار دادیم می‌توان به حوزه‌های پزشکی، سلامت، کشاورزی، حمل‌ونقل و انرژی و.... اشاره کرد و در این راستا کمیته‌هایی را تشکیل دادیم.»

کد خبر 811803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha