خبرها حاکی از باز شدن پای فناوری هوش مصنوعی به تجهیزات ارتش کشور است. کاربرد هوش مصنوعی در صنایع نظامی می‌تواند به چند دسته عمده، همچون شناسایی، حمله، لجستیک، نظارت و رصد و موارد دیگر تقسیم شود. این کاربردها اما در تجهیزات مشخصی نتیجه‌بخش خواهند بود.

هوش مصنوعی در جنگ

به گزارش همشهری آنلاین، به‌عنوان مثال، زمانی که قرار است موقعیت دشمن شناسایی شود، هوش مصنوعی به‌کار گرفته‌شده در یک پهپاد با استفاده از دوربین‌های ویژه اطلاعات لازم را گردآوری می‌کند. همچنین یک روبات کوچک می‌تواند همین کار شناسایی را در شرایط یا موقعیتی دیگر انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

حالا یک روبات دیگر می‌تواند به‌عنوان نیروی جنگنده وارد عملیات شود یا مجروحان را به پشت جبهه منتقل کند. ضمن اینکه پهپادی که مجهز به هوش مصنوعی با کارکرد ردیابی است می‌تواند در پهپادهای تهاجمی برای رهگیری یک موشک یا هواپیمای دشمن به‌کار گرفته شود. به این ترتیب طیف گسترده‌ای از کاربردهای هوش مصنوعی را در صنایع نظامی شاهد خواهیم بود که می‌توانند دستیار نیروهای نظامی باشند.

هوش مصنوعی در تجهیزات ارتش

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش به جلساتی اشاره کرد که به‌طور مرتب با موضوع محوری هوش‌مصنوعی و تجهیزات متناسب با آن برگزار می‌شود. به‌گفته امیر سرتیپ نوذر نعمتی «همه سازمان‌های تحقیقاتی که در کشور داریم و یا شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار ما فعالیت می‌کنند و طرح‌هایی که ارائه می‌دهند مبتنی بر هوش‌مصنوعی است.»

هوش مصنوعی؛ دستیار نیروی‌های مسلح کشور | به کارگیری هوش مصنوعی در توسعه تجهیزات دفاعی کشور

او با اشاره به اینکه یکی از مشخصه‌های اصلی تجهیزاتی که برای نیروی زمینی ارتش درنظر داریم هوشمندی آنهاست، ادامه داد: «اگر تجهیزاتی هوشمند نباشند اصلا وارد نیروی زمینی نمی‌شوند. زمانی که تجهیزات هوشمند باشند، باید از فناوری هوش‌مصنوعی در بالاترین سطحی که در کشور وجود دارد، استفاده کرد. جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین تأکید کرد که باید متناسب با فناوری روز دنیا حرکت کنیم و قسمت اعظم بازدارندگی که امروز شاهد آن هستیم، مربوط به تجهیزات مدرنی است که در اختیار داریم.»

هوش مصنوعی در دریا

درحالی‌که از سال‌ها پیش قدرت‌های جهانی با تمرکز بر بقا و حفظ نیروی انسانی خود و همچنین تخریب توانمندی‌های دشمن، تلاش خود را بر استفاده از هوش مصنوعی در جنگ‌ها معطوف کرده‌اند، کشور ما هم اهمیت فناوری‌های نظامی را درک کرده است. در این بین شاید تلفیق هوش مصنوعی با موشک‌های ایرانی بیش از بقیه شناخته شده باشد.

بیشتر بخوانید:

آبان‌ماه گذشته، سردار سرتیپ پاسدار علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی به تشریح نقش هوش مصنوعی و فناوری‌های نوپدید در نیروی دریایی سپاه پرداخت. سردار تنگسیری در تشریح این فناوری‌های نوپدید به ۴حوزه اصلی شناوری، پهپادی، موشکی و زیرسطحی اشاره کرد.

هوش مصنوعی؛ دستیار نیروی‌های مسلح کشور | به کارگیری هوش مصنوعی در توسعه تجهیزات دفاعی کشور

به‌عنوان مثال، در بخش شناوری، این ابزارها مانند پهپادها هوشمند شده‌اند. این شناورها که بدون سرنشین هستند با طی مسافت بسیار زیاد توانایی انجام عملیات و بازگشت به پایگاه را دارند.

شناسایی در میدان

یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در جنگ شناسایی است. پیش از این افرادی تحت عناوین نیروهای شناسایی و اطلاعات یا شناسایی و عملیات درمیدان‌های جنگ نقش آفرینی می‌کردند. کار این نیروها درواقع شناسایی موقعیت و تعداد نیروهای دشمن، شناسایی مکان تجهیزات، نوع تجهیزات و میزان تجهیزات است. وجود این نیروها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این افراد عموما باهوش، چابک و توانمند هستند، اما در عین حال بسیار در معرض خطر قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

ارزش این افراد باعث شده که دانشمندان هوش مصنوعی در صنایع نظامی، ابزارها و تجهیزاتی تولید کنند که تا حد بسیار زیادی بتواند جایگزین انسان شود.

کاربردهای هوش مصنوعی

در جنگ و صنایع نظامی هوش مصنوعی کاربردهای متفاوتی دارد؛ از نظارت و شناسایی گرفته تا حمله و دفاع. در یک جنگ میدانی نیروهای شناسایی، نیروهای جنگنده، نیروهای امدادی و نیروهای لجستیک و نقلیه حضور دارند.

هوش مصنوعی؛ دستیار نیروی‌های مسلح کشور | به کارگیری هوش مصنوعی در توسعه تجهیزات دفاعی کشور

بنابراین برای یک جنگ تمام عیار مبتنی بر هوش مصنوعی، تمامی این نیروها باید حضور داشته باشند. تاکنون چنین جنگی جز در بعضی از فیلم‌های سینمایی صورت واقعیت نگرفته است. این در حالی است که اکنون تجهیزات و ابزارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به شکل جزئی در جنگ‌ها حضور دارند. مشهورترین ابزار در جنگ که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، پهپادها هستند. اما آیا در آینده هم وضعیت به همین شکل خواهد بود؟ به‌عبارت دیگر، آیا نیروهای شناسایی، سربازان خط مقدم، نیروهای امدادی، بمب افکن‌ها و نیروهای امدادی می‌توانند در قالب روبات‌های تخصصی، جنگی بدون حضور انسان را رقم بزنند.

کاهش هزینه‌های مالی و جانی

لبه تکنولوژی(cutting edge technology) همیشه در اختیار نیروهای نظامی بوده است. بنابراین بعید نیست که پیشرفته ترین روبات‌ها در جهان بر اساس برنامه ریزی‌های نظامی ساخته شوند. در حالی که فکر ماشین‌های خودران حامل تسلیحات سنگین ممکن است مردم را کمی عصبی کند، اما در عین حال، آنها به شدت می‌توانند از تلفات چشمگیر انسانی بکاهند.

هوش مصنوعی؛ دستیار نیروی‌های مسلح کشور | به کارگیری هوش مصنوعی در توسعه تجهیزات دفاعی کشور

روبات‌ها می توانند امکان شناسایی مناطق خطرناک را فراهم کنند و حتی به جبهه دشمن نفوذ کنند؛ بدون آنکه سربازی در عملیات شناسایی کشته یا مجروح شود. با این حال، اگر برخی تصور می‌کنند که تا پایان سال ۲۰۳۰ می توان جنگی را پیش بینی کرد که از صفر تا صد آن، مبتنی بر هوش مصنوعی باشد، سخت در اشتباهند.

بیشتر بخوانید:

اگر در آینده روبات‌های قاتل وارد میدان جنگ شوند، به شرط برخورداری طرفین جنگ از این فناوری، به جای کشتار انسان‌ها، آهن پاره‌هایی در میدان جنگ باقی می‌ماند.

ماهیت جنگ‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم به طور قابل توجهی تغییر کرد. بنابر بعضی از آمارها، به طور ماهانه به کارگیری یک سرباز ۱۵ هزار دلار هزینه دارد. در صورتی که سرباز مجروح یا معلول شود هزینه درمان او گاهی ممکن است تا پایان عمر به میلیون‌ها دلار برسد.

هوش مصنوعی؛ دستیار نیروی‌های مسلح کشور | به کارگیری هوش مصنوعی در توسعه تجهیزات دفاعی کشور

اما آیا می توان این هزینه‌های انسانی را از طریق به کارگیری هوش مصنوعی کاهش داد؟ شاید.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 811156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha