یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتادمین کتاب دکتر جلال ستاری، فرهنگ‌پژوه و اسطوره‌شناس با عنوان «کاروان فرهنگ در فرنگ» توسط انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی به بازار کتاب عرضه‌شد.

موضوع کتاب دکترجلال ستاری شناخت و ارزیابی یکی از اقدامات عمده فرهنگی دوران پهلوی‌ اول است که به اعزام محصل ، یعنی اعزام پذیرفته‌شدگان در امتحانات مسابقه،‌به فرنگ برای تحصیل، به هزینه دولت شهرت دارد  و به نوشته مولف تا کنون  این ماجرا کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

ستاری دلیل قرار گرفتن این کتاب در مجموعه طرح تهران شهر را بازگشت و شاغل به تحصیل و تدریس شدن افراد بورسیه در تهران می‌داند.

مولف در مقدمه ضمن اشاره به برخی آثار و نوشته‌ها که عموما ارائه اطلاعات آماری مفید در این زمینه‌اند می‌نویسد:«هدف ما از تنظیم این مواد پراکنده که کمابیش ناشناخته‌ مانده‌اند نیست، بلکه کوشش در شناخت و سنجش اثرات فرهنگی مترتب بر‌آن است که البته چون هر نظرآزمایی، محل تامل تواند بود»

چارچوب زمانی بررسی یاد شده محدود به همان چند دوره اعزام محصل در عصر پهلوی اول است و بنا بر این به اقداماتی که پیش از آن و یا بعد از آن( خود دکتر ستاری نخستین از جمله نخستین محصلان اعزامی به فرنگ در دوره پهلوی دوم بود و بسیاری از محصلان اعزامی در پهلوی اول استادان وی در دانشگاه بوده‌اند) پرداخته نشده است.

کتاب علاوه بر پیشگفتار کوتاه و گویا، دو فصل و یک نتیجه گیری دارد. فصل اول «نخستین کاروان‌های علم و  معرفت» نام دارد و فصل دوم نهضت اعزام دانشجو.

کتاب«کاروان فرهنگ در فرنگ» در 152 صفحه به قیمت 3400 تومان از سوی دفتر  پژوهش های فرهنگی منتشر شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب دکتر ستاری سومین کتاب از مجموعه کتاب‌های طرح تهران شهر است. پیش از این کتاب آبنامه‌تهران به کوشش اسماعیل عباسی در همین مجموعه منتشر شده بود.[آبنامه تهران منتشر شد] و کتاب اول این مجموعه هم که به نوعی می‌توان آن را مهمترین کتاب مجموعه تا کنون به شمار آورد، «اسطوره تهران» نام دارد که دکتر جلال ستاری آن را نوشته است.

در این مجموعه که به دبیری لاله تقیان انتشار می‌یابد، موضوعات ومضامین هم روند زندگی فرهنگی را( از زمانی که تهران پایتخت شد) در بر می‌گیرد؛ و هم نگاهی دارد به آنچه از تهران در فرهنگ امروزین فرهنگ سازان عرضه شده است. یعنی هم کیفیت زندگی جامعه مورد نظر است و هم چگونگی انعکاس حضور این شهر در آثار فرهنگی وهنری.

بر چنین بنیادی مجلدات این مجموعه به توسعه فرهنگ از یک سو و توجه اهل فرهنگ به مکان زندگی‌شان نگاه دقیق‌تری دارد

کد خبر 71762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز