همشهری آنلاین: در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران چند پیشنهاد ارائه شد که مهمترین آنها حذف موتور‌سوارها از خیابان‌ها و تغییر ساعت کار ادارات بود.

مشاور محیط زیست معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران با ارائه پیشنهاد ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد به مدت یک ماه، دلیل پیشنهاد خود را ایجاد بی‌نظمی در تردد و ترافیک در خیابان‌ها توسط موتورسواران عنوان کرد که عامل 25 درصد آلودگی هوا هستند.

وحید نوروزی در عین حال خودروهای کاربراتوری را از عوامل اصلی آلودگی هوا ذکر کرد و افزود: این در حالیست که هم اکنون بیش از 80 درصد مراجعان به مراکز معاینه فنی خودرو را صاحبان خودروهای انژکتوری تشکیل می‌دهند.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که یک خودروی کاربراتوری100 برابر یک دستگاه پژو 206 آلودگی تولید می‌کند، مشکل اصلی معاینه فنی خودروها را مربوط به خودروهای مدل بالا ندانست، لذا پیشنهاد دیگرش محدودیت تردد خودروهای کاربراتوری بود.

به گفته نوروزی، معاینه فنی خودروها تنها 23 درصد آلودگی هوای تهران را مرتفع می‌کند.

نوروزی همچنین با تاکید بر تعطیلی مهدهای کودک در شرایط هشداری بودن آلودگی هوای تهران به موضوع تغییر ویرایش دستورالعمل‌ کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا اشاره و دستورالعمل تعیین میزان‌ PSI (شاخص آلودگی هوا) فعلی را مربوط به 15 سال قبل دانست.

به گزارش ایسنا وی با بیان این که بسیاری از گازهای متصاعد شده از خودروهای کنونی بی‌رنگ و بی‌بو هستند، گفت: با توجه به تغییر پلاک‌ خودروها، تشخیص خودروهای کاربراتوری مشکل شده است. برای رفع این معضل می‌توان از دستگاه‌های پرتابل تشخیص‌دهنده آلودگی توسط این خودروها استفاده کرد.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر شرایط بحرانی و خطرناک در دو ایستگاه «قلهک» و «آزادی» در روز گذشته از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست، تا برای تامین اعتبارات لازم برای نصب ایستگاه‌های (شاخص آلودگی هوا) در 22 منطقه تهران به سازمان محیط زیست کمک کنند و در عین حال شاخص آلودگی هوای قلهک و آزادی طی روز گذشته را 370 (PSI) اعلام کرد.

حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست نیز با حضور در این جلسه، بررسی طرح جامع ترافیک که مدت زمان طولانی است در انتظار تصویب شورای عالی ترافیک قرار دارد، به عنوان اولین پیشنهاد خود مطرح و به موضوع تغییر ساعات کار ادارات برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاکید کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «پیام کوتاه» از طریق شرکت کنترل ترافیک از 29 دی ماه سال جاری از بیماران قلبی، جانبازان شیمیایی و کهنسالان خواست، تا با ثبت‌نام در وب سایت موجود، پیام‌های کوتاه پیش‌بینی وضعیت آلودگی هوا را دریافت کنند.

رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ـ نیز پیشنهاد تردد خودروهای پاک به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در مواقع اضطراری آلودگی هوا را با نیت کاهش بار آلودگی هوای تهران ارائه و به بند «الف» ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه اشاره و خواستار پیگیری این بند قانونی شد.

همچنین نواب‌زاده که به عنوان نماینده شورای عالی ترافیک در جلسه شرکت کرده بود، ضمن بیان کاهش فعالیت بدنی دانش‌آموزان در فضای باز و همچنین ممنوعیت تردد سرویس‌های مدارس آلوده‌کننده هوا، از پیش‌نویس بخشنامه‌ای در این باره خبر داد که به کلیه مدارس ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به پیشنهاد نوروزی در مورد تعطیلی مهدهای کودک آن را امری امکان‌ناپذیر دانست و ارائه خدمات رفاهی مهدهای کودک به خانواده‌ها بالاخص والدین کارمند را دلیل گفته‌های خود عنوان کرد.

دکتر غفاری، رییس اداره اورژانس سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه که بر اساس آن، دولت مکلف به کاهش آلودگی هوای برخی از استان‌ها در حد استاندارد است، خاطر نشان کرد: آیین‌نامه اجرای این ماده قانونی باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین شود.

وی بیان کرد: چنان چه دستگاه‌ها عزم جدی برای کاهش منابع آلاینده هوا نداشته باشند، نظام سلامت تنها می‌تواند، پاسخگوی معضل ایجاد شده باشد، لذا برای رفع این مشکل باید سیستمی طراحی شود، تا افراد به موقع خودروهای خود را برای معاینه فنی ارجاع دهند و حتی برای الزام آن‌ها می‌توان از جریمه دیرکرد استفاده کرد. از سوی دیگر به این ترتیب کار نیروی انتظامی در توقف خودروها که خود باعث آلودگی هوا می‌شود، نیز کاهش می‌یابد.

سرهنگ صدوق، نماینده راهور ناجا در کمیته با حضور در این جلسه عنوان کرد: در گذشته طرح 10 ساله‌ای را با عنوان «کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران» در هشت تا 9 محور و با شاخص‌های کنترل کیفیت هوای تهران، مدیریت ترافیک، خودروهای فرسوده، نظارت بر خودروهای نو، معاینه فنی خودروها و آموزش اجرا می‌کردیم، اما این کمیته در حال حاضر کارکرد خود را به دلیل تغییر مدیریت‌ها، سهمیه‌بندی سوخت و ایجاد ستاد حمل و نقل از دست داده که ضروری است، این کمیته با ریاست استاندار اصلاح و اجرایی شود.

صدوق با بیان این که هم اکنون تعداد ایستگاه‌ها و شبکه‌های پایش آلودگی هوا در کل 15 دستگاه است، گفت: با کمک بانک جهانی 15 ایستگاه دیگر پایش آلودگی هوا نیز تهیه شده که به دلیل مدیریت نادرست از آن‌ها استفاده‌ای نشده است.

وی ادامه داد: همچنین مجبوریم این ایستگاه‌ها را در مکان‌هایی همچون پارک‌ها و یا خیابان‌ها مستقر کنیم که بدین ترتیب خروجی داده‌های آن‌ها درست نیست.

صدوق هزینه نگهداری هر یک از این ایستگاه‌ها در طول یک سال را 15 میلیون تومان عنوان و مشکل کلی تشکیل جلسات مواقع اضطرار آلودگی هوا را تشکیل جلسات در ماه‌های کنونی و آلوده دانست و یادآور شد: کسی این موضوع را پس از گذشت این ماه‌های پایانی سال پیگیری نمی‌کند تا آن که به سال آینده برسیم. در آن موقع باز هم همه اظهارنظر می‌کنند و گاها بهره‌برداری سیاسی هم می‌شود، لذا برای رفع معضل آلودگی هوا باید در سطوح بالاتر و حتی ملی تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود و جلسات در طول سال ادامه داشته باشد.

محمدرضا محمودی، نماینده ستاد حوادث غیرمترقبه نیز خطاب به نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، اذعان کرد: از هفته گذشته تاکنون، مکاتباتی با معاون اول رییس جمهور در زمینه‌ اجباری شدن معاینه فنی خودروهای ادارات انجام شده و همچنین با ادارات نیز مکاتباتی برای کاهش درجه حرارت ساختمان‌های اداری و با شهرداری برای حذف عوامل انسداد معابری همچون قلهک که آلودگی هوا در آنجا بیشتر است، داشتیم، اما عملیاتی شدن چنین درخواست‌هایی را حداقل در اداراتی که نمایندگانشان امروز در این جلسه حضور دارند، ندیدیم.

وی از شهرداری تهران خواست ظرف هفته آینده، بخشنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کند و توضیح داد: همچنین در جلسه بعدی انتظار داریم، نامه‌ای را از دکتر محمد باقر قالیباف ـ شهردار تهران ـ در راستای متوقف کردن اتوبوس‌های آلوده‌کننده هوا ببینیم که حیدرزاده در پاسخ به وی، متوقف کردن اتوبوس‌های آلاینده را غیرممکن دانست و نقش اتوبوس‌ها در آلودگی هوا را حدود یک درصد اعلام کرد.

یوسف درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران ـ نیز در پایان این جلسه با جمع‌بندی موضوعات مطروحه به تک تک پیشنهادات ارائه شده، پاسخ داد.

وی در پاسخ خبرنگاری که پرسید، در حالی که همه اعضای کمیته تاکید می‌کنند، شاخص‌های آلودگی هوای تهران در حد هشدار است، اما به نظر می‌رسد، وضعیت هوای تهران بحرانی است، گفت: نه چنین نیست که در این هنگام یکی از اعضای حاضر در جلسه با تایید این گفته خبرنگار، خواستار استقرار ایستگاه‌های سیار پایش آلودگی هوا در نقاط بحرانی تهران شد.

درون پرور، ممنوعیت پارک خودرو در دو ایستگاه قلهک و آزادی را از مصوبات این جلسه اعلام کرد و با تاکید بر وجود آلودگی هوا طی هفته جاری از استفاده‌کنندگان خودروهای شخصی خواست در صورت امکان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین از شهرداری تهران نیز خواستار افزایش ساعات کاری شرکت واحد اتوبوسرانی شد.

معاون امور عمرانی استانداری تهران، در این جلسه از پلیس راهور، کنترل هر چه بیشتر بر روی مبادی طرح کنترل ترافیک و زوج و فرد بالاخص منطقه قلهک و آزادی را خواستار شد.

درون‌پرور در مورد بحث ویرایش و اصلاح دستورالعمل‌ کمیته اضطراری آلودگی هوا نیز از اعضای پیشنهاد دهنده، خواست تا پیشنهادات خود را برای ویرایش این دستور ارائه دهند. همچنین خطاب به رسانه‌ها و صدا و سیما نیز گفت: موضوع استفاده نکردن از خودروهای شخصی را با فرهنگ‌سازی به مردم آموزش دهید.

وی در این جلسه، اداره کل حوادث غیرمترقبه استانداری را نیز موظف کرد، تا ظرف حداکثر دو هفته آینده موضوع تغییر ساعت کار ادارات را مورد بررسی و مطالعه و نتایج آن را ارائه دهند. همچنین خواستار ارائه پیشنهاد ایجاد محدودیت تردد خودروهای آلوده‌کننده از جمله خودروهای کاربراتوری، موتورسیکلت‌ها و خودروهای تک‌سرنشین حتی‌الامکان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را پس از بررسی کارشناسی ظرف دو هفته آینده شد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران درباره تامین اعتبار برای سازمان حفاظت محیط زیست در راستای افزایش ایستگاه‌ها و شبکه پایش آلودگی هوا، گفت: مبلغ اعتبار مورد نیاز به ما اعلام نشده است، بنابراین اعتبار را اعلام کنید، تا استانداری در اختیارتان قرار دهد و اعلام می‌کنیم، از همین امروز کار خود را آغاز کنید.

یکی دیگر از مصوبات جلسه کنونی، برگزاری جلسات بررسی و کنترل آلودگی هوای تهران هر ماه یک‌بار پس از گذراندن سه ماه پایان سال بود.

درون‌پرور، همچنین از شهرداری تهران خواست در بزرگراه‌های حکیم، همت، رسالت و مدرس خط ویژه اتوبوس را طراحی و اجرا کنند که نوروزی در این باره گفت: شهرداری آمادگی کامل را به شرط ارائه اتوبوس‌های لازم دارد.

همچنین در این جلسه بحث خروج برخی وزارتخانه‌ها از شهر تهران مطرح شد که بررسی این پیشنهاد نیز به جلسه بعدی این کمیته موکول شد.

کد خبر 71663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز